Державна митна служба України (ДМСУ) розробила систему законодавчих ініціатив із попередження ввезення до країни контрабанди й контрафакту. Як розповів «Дню» голова Держмитслужби Ігор Калєтнік, такі ініціативи містяться в чотирьох законопроектах, які перебувають на розгляді Мінфіну. Головна новація законопроектів — у тому, пояснює Калєтнік, що в податковій накладній імпортера мають зазначати ще й номер і дату вантажної митної декларації на ввезений ним товар. Ця норма стосуватиметься чотирьох груп товарів: побутової техніки, телефонів, дорогих годинників і ювелірних виробів. Контролювати сплату податків та зборів із таких товарів будуть податківці на внутрішньому ринку. Щоб після затвердження ці закони діяли ефективно, між податковою і митницею має бути єдина система обліку та контролю за ввезеними й тими товарами, які продають на території України.
Така система діє в Молдові. Але там контролюють сплату податків з імпортних товарів не податківці, а митники. Якщо молдавські митники в процесі постаудит-контролю (тобто перевірки товарів після проходження кордону в мережі роздрібного продажу) знаходять товар, ввезений у країну без сплати митних зборів і податків, то на продавця накладають штраф. Тому сам продавець дбає про «чистоту» товару на своїх прилавках.
«На першому етапі промоніторимо, наскільки ефективно діятиме система, а тоді подивимося, чи варто цей досвід поширювати на інші групи товарів», — зазначив Калєтнік. На його думку, така система контролю імпортних товарів на внутрішньому рикну дасть змогу забезпечити повну прозорість внутрішньої торгівлі, захистить права легальних виробників, зробить неможливим великомасштабну контрабанду, контрафактне виробництво і збут такої продукції, бо великі партії нелегальних товарів стануть помітними для державного контролю. Зростуть і надходження до бюджету. Нагадаємо, що в першому півріччі 2012 року ДМСУ віддала бюджету 60 мільярдів гривень, що на 30 мільярдів гривень більше за минулорічний показник. Загалом же 2012 року митниця пропустила 140 мільйонів тонн вантажів, 7 мільйонів ??автомобілів, 2 мільйони залізничних вагонів, 25 тисяч морських і 7 тисяч річкових суден, 55 тисяч літаків.
Оцінити законодавчі ініціативи митників «День» попросив співголову митного комітету Європейської Бізнес Асоціації, керівника Іллічівського філіалу компанії Damco (міжнародні вантажні перевезення) Олександра ЛАЗАРЄВА:
— Якщо вводити до податкової накладної номер митної декларації й дату щодо кожного вантажу, то це призведе до надмірного адміністрування. А якщо великий асортимент чи значна кількість вантажів, а імпортер торгує з кількома субпідрядниками, то як зробити, щоб система продавця в автоматичному режимі все це розставляла? Тому є ризик, що продавці вводитимуть неіснуючі номери митної декларації або ті, які вже були. Постає ще одне запитання без відповіді: «сірий» товар, який хоче «відбілити» митниця, продають на внутрішньому ринку переважно в точках зі спрощеною системою оподаткування, тобто в таких магазинах немає податкових накладних. Як бути в цьому разі? Хоча загалом я згоден, що ініціатива митниці справді може бути ефективною. Митниця перестане надмірно контролювати вартість імпортних товарів і здійснюватиме їхнє митне оформлення за першим методом, а на внутрішньому ринку вже податківці слідкуватимуть за рухом цих вантажів. Тож в імпортерів не буде причин занижувати митну вартість товару на кордоні (показуватимуть реальну, а отже — і платитимуть митні збори й податки), бо податкова все одно перевірятиме весь ланцюжок руху імпортного товару на внутрішньому ринку і так чи так знайде порушення.