Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Експерти вважають: cтолиця потрапила під вплив «феномена Черновецького»

5 грудня, 2007 - 00:00
МЕРСЬКІ ДУМИ... / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

30% жителів столиці стверджують, що стали гірше себе почувати у фінансовому плані порівняно з минулим роком (причина — зростання цін). Їх найбільше хвилюють транспортні проблеми (68%) та погіршення екології (66%). Зокрема, такі висновки зробили експерти Київського інституту проблем управління ім. Горшеніна з дослідження «Київ: реальна ситуація», яке провели в кінці жовтня — на початку листопада цього року. За їхніми даними, половина киян стверджує, що в Києві забагато приїжджих. Але, на думку експертів, тенденція до переїзду з регіонів у столицю невдовзі може змінитися, оскільки інші великі міста теж почали піднімати свій економічний рівень.

— До київського рівня життя почали наближатися інші українські мегаполіси: за статистичними даними, більшість із них нині перебувають на тому ж рівні, що Київ чотири—п’ять років тому. Це — завдяки розмірам інвестицій, діяльності місцевих еліт — приміром тому, що зменшився відтік регіональних еліт до Києва, — пояснив директор Київського інституту проблем управління ім. Горшеніна Кость Бондаренко. — Що стосується проблем, які хвилюють киян, то дуже важливо, що на них не впливає приналежність до певної нацменшини (як і на політичні вподобання): більшість представників нацменшин думають приблизно так, як українці. Це говорить про формування у нас єдиної політичної нації, оскільки ідея майбутнього, яка поєднує всіх, є головною ознакою нації.

Завдяки опитуванню соціологи ще раз підтвердили те, що з політиків найбільше симпатій у киян викликає Юлія Тимошенко: 50% опитаних ставляться до неї дуже прихильно (30% не довіряють). Зберігається баланс у Президента України Віктора Ющенка: позитивно до нього ставляться 42% киян і приблизно стільки ж — негативно, а найбільше претензій (крім Черновецького) жителі столиці мають до Віктора Януковича — 60% його недолюблюють, при цьому експерти зазначають: твердження, що за нього голосувало російськомовне населення, помилкове. Коли ж кияни приймали рішення, за кого голосувати, то, як і вся Україна, більшість орієнтувалася на особистість, а не на партійну програму чи ідеологічні засади.

У ході вивчення ставлення киян до міської влади фахівці зіткнулися з невідомим до цього часу явищем і назвали його «феноменом Черновецького». Суть у тому, що при всій нелюбові до нинішнього міського голови (60% оцінили його діяльність украй негативно), він має стабільну кількість своїх прихильників — 18,5%. Більше того — якби вибори відбулися найближчим часом, Черновецький, швидше за все, знову б сів у крісло мера Києва. На думку експертів, одна з причин — в розпорошеності голосів між кількома конкурентами: Олександром Омельченком (17%), Юрієм Луценком (16%) та Віталієм Кличком (14,5%). Крім того, 30% киян не можуть вирішити, за кого б вони віддали голоси, при цьому значна їх частина схильна голосувати саме за нинішнього мера.

— Одна з головних претензій до Черновецького з боку опозиції — корупція, розкрадання земель, — наголосив соціолог Володимир Застава. — Але якщо подивитися на проблеми, які найбільше хвилюють киян, то розкрадання земель стоїть на 15-му місці (1,9%). Це означає, що таке апелювання до виборця не знаходить відгуку. Усунути Черновецького завдяки зміні його електорату дуже важко, бо в нього він найактивніший і стабільний. До речі, найбільше його підтримують жителі Деснянського, Святошинського та Голосіївського районів старші 50 років.

Експерти дуже обережно дають коментарі з приводу політтехнології «феномен Черновецького». Керівник департаменту соціологічних досліджень інституту ім. Горшеніна Володимир Попович стверджує, що для цього слід детальніше опитати людей в районах, де мер користується найбільшою підтримкою, бо «кажуть, що він добре допомагав старшим людям матеріально, тому це могло справити на людей враження в цілому». Натомість інші експерти — психіатри — говорять про індивідуальний підхід до виборця-пенсіонера (пакети з подарунками, вітальні листівки на свята, які теж створюють про людину враження «в цілому»), а також — про задіяну з маркетингу систему «збирання» електорату (хто більше людей заагітує голосувати за Черновецького, той отримає більше бонусів).

На думку експертів, якщо хтось із маловідомих кандидатів активно попрацює протягом найближчого часу, відведеного до наступних виборів (фахівці запевняють, що навіть якщо вони відбудуться передчасно, в запасі є ще рік-півтора), він перетягне на себе розпорошені голоси вже згаданих кандидатів від опозиції. І вже тоді політична картина Києва має шанс змінитися.

Оксана МИКОЛЮК, «День»
Газета: 
Рубрика: