У галереї «Триптих» відкрилася фотовиставка «Кадр за кадром» — унікальні спостереження Костянтина Доніна за режисером Кірою Муратовою під час зйомок фільму «Два в одному».
Сьогодні фотографують усе. Переважно себе — на фоні... пірамід, Ейфелевої вежі, Карлова моста, Собору Святого Яна. Ви легко можете продовжити перелік, якщо зазирнете у власний альбом, покликаний нагадувати про те, де екскурсовод дозволяв висадку з автобуса під час вистражданої відпустки. Бувають і інші фотографії. На них знову ж ви (або ваші друзі), напружено всміхнені, поряд із Нікітою Міхалковим, Аллою Пугачовою, Савиком Шустером. Кому пощастило, можливо, — і з Елтоном Джоном.
Не хочу нікого ображати, цей вид аматорської творчості можна називати як завгодно, але тільки не мистецтвом фотографії. Зупинити мить може далеко не кожен. Це особливий дар. Тандем людини і майже одухотвореного механізму, де один має розуміти іншого, прислухатися до нього, радитися.
Костянтин Донін — саме такий художник. Його чорно- білі фотографії, зроблені під час зйомок фільму культового українського режисера Кіри Муратової «Два в одному», зачаровують і дивують. Не знаю, яку кількість часу провів фотограф на знімальному майданчику, як зміг «приручити» до своєї присутності «залізну леді» кінематографу, але у його портретах приховано діалоги режисера з акторами, вгадується настрій Кіри Георгіївни. Вже після перегляду фільму мені навіть здається, що можу сказати, у який момент зйомок їх зроблено.
Ось як коментує свою присутність на майданчику Костянтин Донін: «Попрацювати на фільмі у Кіри Муратової мені запропонував продюсер Олег Кохан. Ми давно товаришуємо, і він знав, що фотографія входить у коло моїх професійних інтересів. Спочатку ідея здалася дещо дивною. Намагався відрадити Олега, але він наполягав. І ми ризикнули. Зізнаюся, працювати з Муратовою нелегко. Все, що відбувається на майданчику, перебуває під її зримим або незримим контролем. А те, що не має відношення до виробництва фільму, — другорядне. І абсолютно не хвилює її. Тому Кіра Георгіївна вельми вороже ставиться до присутності сторонніх на зйомках. Подолати явну неприязнь, по суті, просто отримати дозвіл Муратової на тривалу присутність на майданчику вдалося знову ж завдяки Олегові Кохану. Він зміг переконати режисера, що «це піде на користь фільму».
Те, що випуск альбому «Кадр за кадром: Кіра Муратова», а також презентація його на фотовиставці в одній з найбільш престижних галерей Києва зіграють свою роль у рекламній компанії фільму «Два в одному», не викликає ні найменшого сумніву. Подібний випадок розкручування українського фільму продюсером — безпрецедентний. Особливо, якщо врахувати, що заздалегідь було відомо про приїзд на відкриття виставки Ренати Літвінової, загадкової і претензійної зірки російського кіно, улюбленої актриси режисера Кіри Муратової. З котрої години чергували біля галереї «Триптих» її фанати і журналісти самих неймовірних видань, не можу і припустити. Я прийшла за годину, і ледве проштовхнулася до входу в галерею.
Актрису довелося чекати досить довго. Через об’єктивні причини вони з продюсером запізнювалися. Виставку відкривали без них. Про незвичайний проект розповів Юрій Комельков. Саме завдяки йому у видавництві «Атлант ЮЕмСі» випущений альбом фотографій Костянтина Доніна «Кадр за кадром: Кіра Муратова».
«Коли Костя звернувся до мене з пропозицією видати альбом, я відгукнувся відразу, — пояснив видавець. — По-перше, бо шанувальник творчості режисера Кіри Муратової та актриси Ренати Літвінової. По-друге, подібну продукцію ми випускаємо вперше. А бути піонерами завжди престижно й цікаво. Альбом вийшов стильним і змістовним. Я задоволений результатом. Це пробний камінь. Новий продукт на книжковому ринку. Подивимося, яким буде резонанс, і, можливо, продовжимо подібну серію альбомів. Принаймні, у нас уже є пропозиції видати книги, присвячені Параджанову й Зануссі».
Буквально на цих словах за вікнами галереї сталося помітне бродіння. Приїхали! Рената Літвінова, як звичайно, вся в чорному. В ретро-капелюшку, що притягував заздрісні погляди модниць, із вуаллю. І продюсер фільму Олег Кохан. Спілкування було недовгим. Але, що приємно, неформальним. Актриса походила галереєю, подивилася картини в запасниках. Отримала в подарунок від художника В’ячеслава Шерешевського картину на згадку й солом’яну собачку з рогози, що їй сподобалася. Роботу чудового художника Ірини Контар. Повинна визнати, смак у Ренати відмінний. Роман Балаян, наприклад, часто відвозить роботи цього майстра своїм друзям із Москви, які знаються на мистецтві.
Поки актриса позувала фотографам, вдалося перекинутися декількома словами з ініціатором проекту Олегом Коханом.
«Необхідність видання фотоальбому про Муратову була для мене очевидною з моменту нашого знайомства. Не тільки спілкування з Кірою Георгіївною — одна присутність поруч із нею додає подіям унікальності й буквально проситься в кадр. На Заході аналогічні проекти — норма. За відомими режисерами, які знімають арт-хаузне кіно, завжди стежить вічко фотокамери. Моменти творчості талановитих людей, осяяння й муки — історія, яку потрібно й хочеться знати. Ми зробили подібний експеримент першими. І я радію гідному поліграфічному завершенню проекту. І цій виставці, яку зможуть побачити кияни».
...Повільно озирнулася Рената. Її зовсім не млосний (здавалося б!), а гострий і розумний погляд говорив: «Час іти! Скоро церемонія прем’єри фільму!» Заспішити й ми. Фільм подивилися. Думки, як і з приводу всіх робіт Кіри Муратової, розділилися кардинально. Мені особисто сподобався. Але це вже зовсім інша історія.
P.S. Подробиці про фільм читайте в завтрашньому номері «Дня».