Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

...I тут «нафта». Мінус реклама

Чому дорожчає відпочинок в Криму
28 квітня, 2005 - 00:00
НАЙПРОСТІШИЙ ЕКОНОМІЧНИЙ ЗАКОН: ЧИМ БІЛЬШЕ РЕКЛАМИ, ТИМ КРАЩИЙ ВИТОРГ / ФОТО МИХАЙЛА МАРКIВА / «День»

Кримське узбережжя, схоже, може стати «золотим». Минулого року туроператори прогнозували підвищення вартості туристичних послуг на 10-15%, що, власне, й підтвердилося. Трохи лаяли тоді, звичайно, сусідів-росіян за чорний піар, який ті «розгорнули» напередодні турсезону. Часто вони недобросовісно заявляли: їхній Краснодарський край iз нашим Кримом і поряд не стоїть — вартість відпочинку й якість сервісу, мовляв, в Україні несумісні. Проте наші визнавали: подорожчання неминуче. Оскільки, по-перше, не найкращу в світі інфраструктуру розвивати дійсно необхідно, а інвестиційний клімат у країні назвати сприятливим не можна навіть із натяжкою. По-друге, кримський сезон — короткий, а отже, бізнесменам від туризму всіх видів і мастей потрібно встигнути заробити. Ось якби в Криму, наприклад, при тих же готелях з’явилися, припустімо, басейни, турсезон на півострові міг би тривати шість-сім місяців замість нинішніх двох-трьох. Однак, як відомо, «на нема й суду нема». Це в інших країнах, де державний бюджет на 10 — 20% навчилися поповнювати за рахунок туризму, дають довготермінові безвідсоткові кредити на будівництво нових об’єктів розміщення й кредити під мінімальні відсотки на реконструкцію…

Однак, повернімося до українських реалій. Перед початком цього сезону туроператори знову «порадували»: відпочинок у Криму, за попередніми прогнозами, може подорожчати на 10 — 20%. Щоправда, за словами виконавчого директора Кримської асоціації туристичних агенцій Ірини Чухлової, стрибок цін не стосуватиметься активних видів туризму, а також турпослуг, не пов’язаних із дорогими базами розміщення. Підвищення вартості відпочинку, говорить вона, насамперед зачепить і без того недешеву Ялту. Хоча, переконаний заступник голови цього міста Олександр Чирков, ялтинські оздоровниці будуть спроможні надати відносно недорогі оздоровчі пакети за ціною від 110 гривень на добу.

Подорожчання — проблема не лише українська, вважають експерти. Виною всього є рекордний рівень вартості нафтопродуктів на світовому ринку. Не зреагувати турсфера, природно, не могла: у тій же Туреччині, яка завжди відрізнялася гнучкою туристичною політикою, варто чекати підвищення вартості турпослуг на 10-15%.

Підвищення цін на туристичний продукт зумовлене зростанням цін на його складові, підтверджує директор туристичної фірми «Кенеш» Володимир Сегеда. За минулий рік підвищилася квартплата, подорожчали світло, газ, вода та інші необхідні в туристичному, і не тільки, господарстві послуги. Не говорячи вже про підвищення цін на бензин і продукти харчування. У подвійному програші опиняться цього літа іноземні туристи — коронне кабмінівське зниження курсу валюти істотно знизить і їхню платоспроможність у гривнях. При цьому потрібно пам’ятати, що ціни на відпочинок у Криму завищено апріорі, говорить В. Сегеда. З відомої причини — заробити в курортному селищі взимку практично неможливо. Як розповідають мешканці популярного курорту Коктебеля, холодними зимовими вечорами деякі представники корінного населення розбирають на запчастини численні літні розважальні заклади. Дошки і черепиця продаються, а навесні господарі розкрадених ресторанчиків відбудовують їх заново…

…Як би там не було, проте щорічно кримське узбережжя відвідує близько 5.5 млн. людей. І зниження цього показника експерти не прогнозують. Більше того, був час, коли Ялта не справлялася з прийомом туристів і навіть стикалася зі значними, за словами О. Чиркова, «рекреаційними та антропогенними навантаженнями». Це твердження є справедливим і щодо багатьох інших територій Кримського узбережжя, підтвердили в Державній туристичній адміністрації.

«На руку» Криму частково грає і розширення Євросоюзу, оскільки ціни на турпослуги в нових країнах-членах ЄС істотно підвищилися. Однак різкого збільшення числа туристів із Західної Європи заступник голови Ялти рекомендує не чекати. Традиційно невисокий реклами. О. Чирков нагадав такі цифри: на рекламу туристичного комплексу турецької Анталії щорічно виділяється близько 40 млн. доларів, Греції — 70 млн., у тій же валюті, тоді як у Криму — лише 1,5 млн. гривень. А за словами І. Чухлової, на сьогоднішній день туроператори Криму зацікавлені в приїзді вітчизняного туриста. Однак відпочинок у Криму обмежується рівнем їх платоспроможності.

Наталя МЕЛЬНИК, Вікторія ГЕРАСИМЧУК, «День»
Газета: 
Рубрика: