Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Кожен урок як акт творчості

Тридцять педагогів-новаторів провели в Києві майстер-класи
27 березня, 2004 - 00:00

Організаторами незвичайного змагання виступили видавництво «Шкільний світ» і добродійний фонд «Перше вересня». На відміну від традиційних конкурсів «Учитель року» тут не було конкурентів і не було змагання самих управлінь освіти на звання кращого району, області або міста. Бажаючі прислали розробки уроків, серед яких журі відібрало найцікавіші та запросило їхніх авторів до Києва для безпосередньої демонстрації. «Загалом цього року в конкурсі взяли участь 798 педагогів із усiх областей України», — розповідає Сергій Петрович Андріяш, заступник директора «»Шкільного світу».

Зарплата вчителя сьогодні не дотягує й до 100 доларів, а в селах, звідки 70% переможців «Панорами творчих уроків», багатьом і на півставки годин не вистачає. Проте ентузіастів своєї справи це не зупиняє. Юрій Неміш із села Чернятин Івано- Франківської області працює вчителем малювання, за що на місяць має близько 80 гривень, а у вільний від уроків час підробляє столяром у сусідній школі та малює власні картини. Він вважає, що ми сьогодні не придiляємо уваги вихованню душі дитини, перевантажуємо розвитком інтелекту та забуваємо про те, що повинні навчити маленьку людину відчувати. Алла Глазатова з Чернівців як вчитель англійської мови тричі перемагала в конкурсах для українських педагогів, організованих Американським консульством. Її чоловік настільки пройнявся захопленням дружини, що почав власноруч виготовляти для неї наочний матерiал. Можливість реалізувати всі свої бажання Алла вбачає тільки в професії вчителя та відчуває себе щасливою людиною.

Справжнім відкриттям нинішнього конкурсу став викладач фізкультури з Ужгорода Євген Орлов. Його розробки прибули до Києва з ініціативи місцевих методистів, а столичні фахівці визнали систему роботи вчителя надзвичайно цінною для впровадження в масову шкільну практику і сказали, що потрібно готувати документи на присвоєння автору звання заслуженого вчителя України. Підштовхнуло вчителя до новаторства бажання виправити гіподинамічний спосіб життя багатьох дітей. Він до кожного уроку включає заняття різними видами спорту, що дає можливість навантажувати майже всі групи м’язів і проводити урок цікавіше та динамічніше. До речі, Євген Олегович вважає дуже правильною ініціативу Міністерства освіти щодо введення до розкладу третього уроку фізкультури. А ось вчитель фізики Анатолій Рідченко з села Новорозсош Луганської області вітає ще одне з найсвіжіших нововведень міністерства — це створення профільних класів. Він радий, що тепер з’явилася можливість збільшити кількість годин на вивчення його предмета та зробити його доступнішим для розуміння дітей.

Вчительську династію в третьому поколінні на «Панорамі» представила Наталія Грона з Прилук Чернігівської області. Найяскравіший спогад учительки про своє дитинство та батьків-педагогів — це скрип пер на фоні абсолютної тиші в будинку. Чоловік Наталії — також учитель, і молода жінка не може уявити себе в іншій професії. Діти здаються їй маленькими їжачками, до яких потрібно знайти індивідуальний підхід і допомогти розгорнутися, сформувати та висловити власну думку. Діти не повинні думати тільки так, як думає вчитель, і вони повинні зростати розумнішими, ніж їхні наставники, вважають майстри-педагоги. А для цього на уроках дітлахи повинні говорити і діяти більше, ніж учитель, а роль педагога сьогодні має зводитися лише до супроводу та координації зусиль у здобутті знань.

У перспективі на «Панораму» організаторам хочеться винести і майстер-класи педагогів- організаторів і шкільних психологів. Їм хочеться, щоб разом iз предметною шкільною програмою проявилася й інша сторона життя школи — виховна, спрямована на підготовку дитини до життя.

Людмила РЯБОКОНЬ, фото Михайла МАРКIВА, «День»
Газета: 
Рубрика: