22 травня у київській галереї «Bottega» видавництво «Грані-Т» представило унікальне видання — «Петербуржские повести» Миколи Гоголя. Ця 200-сторінкова книжка альбомного формату — справжній витвір мистецтва! (Ціна відповідна — півтори тисячі гривень). Талановиті «Повести» Гоголя проілюстровані цікавою і модерною графікою всесвітньо відомого Юрія Чаришнікова (львів’янина, який зараз мешкає у США). Фактично, понад двадцять років твір у такому форматі йшов до читача. Художник створював ілюстрації у рідкісній нині техніці літогравюри (гравюри на камені) протягом семи років і закінчив у 1985-му. Коли їх побачили у державному видавництві, на замовлення якого вони, власне, і створювалися, злякалися. І хоч авторові заплатили гроші, книжка не вийшла. Потім вона не вийшла ані у московському видавництві, куди звертався художник, ані в одному із французьких видавничих домів уже на початку ХХI століття. Торік Юрій Чаришніков на Форумі видавців у Львові, побачивши ще один оригінальний доробок «Граней-Т» — альбом Пінзеля, звернувся із пропозицією про співпрацю. Щоправда, за умови, що сам обиратиме шрифти, розміри книжки, якість паперу... «По суті, це — авторський проект, — говорить шеф-редактор видавництва Діана Клочко. — До речі, ілюстрації до твору збереглися тільки в електронному варіанті — оригінали згоріли у львівській майстерні художника. Юрій Чаришніков вже бачив книжку. Вона абсолютно співпала з тим, як її собі уявляв. Більше того, навіть перевищила його сподівання, адже він не до кінця вірив, що в Україні можливо надрукувати такий якісний книжковий продукт. Між іншим, ця книжка — наш внесок у відзначення 200-річчя з дня народження Миколи Гоголя. Ми її творили, зокрема, й для того, щоб спонукати країну готуватися до цього ювілею».
Нещодавно «прем’єра» «Петербуржских повестей» пройшла в Москві. В Українському культурному центрі на Старому Арбаті кілька представлених сигнальних примірників викликали резонанс серед російських мистецтвознавців, графіків та книголюбів. В Україні книжка презентувалася вперше — причому в оригінальний спосіб. На закритій вечірці, в сценарії котрої були поєднані три століття (ХIХ — написання «Повістей», ХХ — ілюстрування і ХХI — їхній вихід), не покидало дивовижне відчуття мандрівки часом, особливо при перегляді дошок-«картин», з яких друкувалася 200-сторінкова книга. Бувало, опановувало відчуття, що потрапив на зібрання якогось літературного салону у позаминуле століття.
«Цікавий проект, — ділиться враженнями власниця галереї «Bottega» Марина Щербенко. — Талановиті малюнки до геніальної прози! Малюнки, де немає випадковостей, натомість все вивірено і зважено. Малюнки — десь іронічні й актуальні, як, зрештою, завжди актуальний Гоголь. Очевидно, «Петербуржские повести» — це новий тип книжки. Крім цього, ще один успішний український проект».
«Юрія Чаришнікова знаю давно. Перші Юркові роботи, які я побачив у львівській майстерні, були на гоголівську тему, — підсумовує художник Іван Марчук. — Він вже тоді марив Гоголем. Якщо дивитися на його ілюстрації, навіть не знаючи, що вони намальовані до книжки, все одно очевидно, що це — не станкова графіка, а графіка до чогось. Звісно, можна Гоголя по-іншому передати. Але Чаришніков зробив свого. І, треба сказати, його Гоголь мені цікавий. За духом і за мисленням. Він — неординарний. Він — модерний. А я завжди любив щось таке сміливе, відважне, екстраординарне в мистецтві!»