Приводом для того, щоб на традиційній зустрічі акредитованих у Києві дипломатів із членами українського уряду вчора виступив міністр транспорту Георгій Кирпа, стала одинадцята річниця «Укрзалізниці» і 141 річниця залізничного транспорту України. Але міністр, природно, не став заглиблюватися в історію, а розкрив перед дипломатами перспективу розвитку транспортного комплексу нашої країни, розташованої, зі слів Кирпи, так, що на її території перетинаються всі шляхи.
Міністр Кирпа вчора говорив переважно про те, як транспортники мають намір випереджати час: поєднуючи кращі досягнення інших країн із власне українським промисловим потенціалом і створюючи таким чином новітні технічні рішення за найкоротші терміни і з мінімальними фінансовими витратами. Називалися численні проекти, де у співпраці з фірмами Німеччини, Австрії, Франції, Польщі й інших країн Україна зуміла за найкоротші терміни створити такі складні у виробництві вироби, як електровози, пасажирські вагони, комбайни для шляхових ремонтно-відновлювальних робіт. Одночасно робиться акцент на будівництві швидкісних залізничних магістралей із денним (як прийнято у Європі) рухом. Таке сполучення вже відкрили між столицею і Харковом. Уже наступного року надшвидкісний шлях сполучить Київ і Дніпропетровськ.
Судячи зі слів міністра, транспортна політика держави сьогодні багато в чому спирається на приватну ініціативу. Так, прийняте рішення перекласти на комерційні рейки експлуатацію вантажних вагонів. Уже сьогодні 18% вантажоперевезень здійснюють з допомогою приватних вагонів. Мінтранс, зі слів Кирпи, гарантує приватним фірмам, які приєднуються до цієї сфери діяльності, довгострокові пільги і гарантує, в тому числі й іноземним компаніям, що їхній бізнес буде успішним.
Чекає Мінтранс іноземних інвесторів і в такому важливому для України напрямі, як будівництво сучасних автобанів. Протягом двох найближчих років планують побудувати дві тисячі кілометрів таких магістралей та з їхньою допомогою, як сказав Кирпа, «перекрити Україну зі Сходу на Захід та з Півдня на Північ». До кінця наступного року заплановано здати в експлуатацію швидкісну дорогу Київ-Одеса, яку будують сьогодні. Міністр сподівається, що іноземні компанії візьмуть активну участь у будівництві українських доріг, і готовий співпрацювати з ними на взаємовигідних умовах. Він розповів про контакти й обіцянки в цьому напрямі і підкреслив, що ті, хто не поспішає, можуть спізнитися. На цей український ринок активно претендують Китай, Італія (в частині будівництва п’ятого транспортного коридору) й інші країни.
Євроазіатські транспортні коридори для України, безперечно, є найбільш перспективними. Стратегія держави та її партнерів у цьому напрямі полягатиме також у тому, щоб відмовитися від застарілих водних шляхів і вдосконалити, особливо для контейнерних перевезень, далеке сухопутне сполучення. Міністр розповів про міжнародний експеримент, у ході якого порівняли час пересування контейнера від корейського Пусана до Гамбурга. На водний шлях витратили 45 діб, тоді як Транссибом і через Україну вантаж дійшов за 12 діб. Водночас сьогодні 10 мільйонів контейнерів усе ще «подорожують» водою. Переадресувавши їх на сушу, можна істотно прискорити обіг товарів і грошей, вважає Кирпа.