Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

На Дніпропетровщині кривдять римо-католиків

13 січня, 2007 - 00:00

Голова Харківсько-Запорізької діоцезії римо-католицької церкви, єпископ Станіслав Падевський звернувся до європейського омбудсмана, посла ФРН в Україні і папського нунція з відкритим листом, в якому він просить захистити права своїх єдиновірців, які проживають у Дніпропетровській області. Тут, у колишній колонії Ямбург (нині сіло Дніпрове), повідомляє він, більше двохсот років живуть у мирі та злагоді з односельчанами нащадки баварських переселенців, які заснували католицьку громаду. Ще на початку минулого століття в Ямбурзі на кошти їхніх пращурів був збудований, а в 1905 році освячений храм Успення Ісуса Христа. Як свідчать історичні документи, паства нараховувала до семи тисяч парафіян, в основному німців і поляків, які проживали в околицях Ямбурга. Храм функціонував і після революції, доти, поки його настоятеля після двох арештів не заслали на Соловки і там розстріляли. Будівля церкви пережила Другу світову війну і була по-варварськи зруйнована 1985 року за вказівкою тодішньої влади. Поруч із руїнами храму знаходиться старе кладовище, територія якого в минулому була власністю римо-католиків. Відроджена громада, розповідає єпископ, поважає святе місце і протягом трьох останніх років намагається повернути місцину, на якій знаходиться фундамент зруйнованого храму та згадане кладовище з похованнями односельчан. На фундаменті храму восени минулого року місцеві римо-католики збудували невелику культову споруду — каплицю. Однак незадовго до свята Різдва невідомі особи вночі «зруйнували її стіни й завалили дах».

«Цей без жодного перебільшення, варварський акт, — зазначається у відкритому листі, — є зневагою по відношенню до релігійних почуттів римо-католиків не лише села Дніпрового, але й усієї Харківсько-Запорізької діоцезії. Громада католиків Дніпрового, більшість із яких німецького походження, трактує напад на новозбудований храм як обмеження прав німецької національної меншини, тому що іншої культової споруди у них немає». Крім того, на думку єпископа, причиною руйнування храму може бути прагнення певної приватної структури залякати жителів села, які заважають їй заволодіти земельною ділянкою, розташованою на березі Дніпра. Вже зараз там установлено огорожу, яка відгороджує значну частину території. Єпископ повідомляє також, що з приводу цього конфлікту він звертався до глави Дніпропетровської облдержадміністрації Надії Дєєвої й просив її захистити інтереси римо-католицької громади. Проте, пише священик, у відповідь він отримав «суто формальну відповідь», а слідом було скоєно напад на каплицю.

«На жаль, — констатує єпископ у своєму листі, — все це є підтвердженням тенденції, що свідчить про негативне ставлення влади до католиків і національних меншин». Найбільш характерним прикладом цієї тенденції він вважає відмову католицькій громаді Дніпропетровська, яка протягом багатьох років намагається повернути костел у центрі міста, що був незаконно приватизований структурами П. Лазаренка. Питання щодо повернення цього храму перед керівництвом України та Дніпропетровської області неодноразово ставили президент Польщі О. Квасьневський і представники Ватикану, однак усе марно. Єпископ С. Падевський зазначає, що таким чином порушуються закони та Конституція України, які гарантують громадянам право на безперешкодне відправлення релігійних культів у спеціально призначених для цього примішеннях.

Вадим РИЖКОВ, «День»
Газета: 
Рубрика: