Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Назва зобов’язує...

Національна опера відкрила свій 138-й сезон
17 вересня, 2005 - 00:00
У ДМИТРА ГНАТЮКА «ЗАПОРОЖЕЦЬ ЗА ДУНАЄМ» IЗ ПОБУТОВОЇ ПОСТАНОВКИ ПЕРЕТВОРИВСЯ НА ЛІРИКО-ПАТРІОТИЧНИЙ СПЕКТАКЛЬ, РЕЖИСЕР УНИКНУВ КАРИКАТУРНОСТІ Й ЗМІНИВ ФІНАЛ. У ЦЕНТРI — КАРАСЬ (БОГДАН ТАРАС) / ФОТО ОЛЕКСАНДРА ПУТРОВА

За традицією, Національний театр опери та балету відкрився українською класикою. Цього разу — «Тарасом Бульбою» Миколи Лисенка. Диригував спектаклем Володимир Кожухар, а головну партію виконав харківський артист Михайло Олійник. Співак має красивий і сильний голос, йому вдалося передати всi нюанси цієї драматичної ролі. Співак виручив дирекцію театру, замінивши свого хворого колегу Миколу Шопшу, який виконує роль Тараса Бульби на київській сцені. Олійник чудово вписався в акторську команду. Партнерами Олійника були: Роман Майборода (Степан), Степан Фіцич (Андрій), Тарас Штонда (Кирдяга), Лідія Забіляста (Марильця), Людмила Юрченко (Настя) й інші провідні вокалісти Національної опери.

Учора з аншлагом пройшов легендарний спектакль «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського. Диригував оркестром Іван Гамкало, а головні партії виконали: Богдан Тарас (Карась), Олена Кляйн (Одарка), Павло Приймак (Андрій), Ірина Даць (Оксана), Михайло Коваль (Султан). Два вечори в залі театру було багато іноземців, які з захопленням обговорювали побачене. Хоча постановки вже можна назвати ветеранами: через старенькі декорації доводилося затримувати чергові картини, а з-за куліс періодично чувся стукіт молотків (монтажери «латали» декорації на ходу)...

Судячи зі старту, театр коректує свій стратегічний курс. Не секрет, що останні 14 років українська класика була нечастим гостем на нашій столичній сцені. У репертуарі було три опери, два балети («Лісова пісня» й «Лілея») українських композиторів, які йшли фактично для «галочки», а основна ставка в афіші робилася на твори світової класики. Національним наш театр був швидше за назвою, чим за суттю. «Тараса Бульбу» показували раз на рік — на відкриття чи закриття сезону. Дуже рідко йшли «Запорожець за Дунаєм» і «Наталка Полтавка». Постановки сучасних українських композиторів взагалі довгий час не ставилися. Старі спектаклі занепадали, молодь у постановки не вводилася. Сьогодні назріла необхідність зробити нові їхні редакції. Схоже, що прем’єра минулого сезону ораторії-балету Івана Карабиця «Київські фрески» зрушила величезний камінь, що перекривав творам сучасних авторів шлях на київську сцену.

За словами головного режисера театру Дмитра Гнатюка, «Тараса Бульбу» він поставив у 1992 році. У сценографії було використано ескізи відомого художника Анатолія Петрицького, які втілив на сцені Юрій Білоненко. Режисер не просто оновив спектакль Д. Смолича, а ввів нові сцени. Наприклад, номер козачих ігор у виконанні танцюристів у третій дії. Дмитро Михайлович є постановником і «Запорожця за Дунаєм» (1998 р.) і «Наталки Полтавки» (1989 р.).

Як розказав «Дню» Дмитро Гнатюк, у цьому сезонi Національна опера не тільки має намір оновлювати старі спектаклі з української класики, але й порадує новинками. Спеціально на замовлення театру Віталій Кирейко написав оперу «Бояриня», яку створено за мотивами однойменної поеми Лесі Українки. Прем’єру заплановано на другу половину грудня. До 150-річчя від дня народження Івана Франка готується масштабна постановка «Мойсея» Мирослава Скорика. З’являться в афіші й оригінальні балети. Про проблеми молоді написав свій новий твір композитор Михайло Чемберджі (як буде називатися спектакль, поки ще не вирішили), а Юрій Шевченко закінчив «Скрипку тата Карло». Цей балет написано за мотивами популярної італійської казки Карло Коллоді «Пригоди Піноккіо».

Класичний зарубіжний матеріал також не залишиться поза увагою колективу. До 250-річчя Моцарта буде поставлено балет «Віват, Моцарт!». У його основу покладено музику з опери «Весілля Фігаро», а в кінці сезону, вперше на київській сцені, прозвучить «Манон Леско» Дж. Пуччіні.

У планах Національної опери є й закордонні гастролі. У листопаді- грудні балетна трупа поїде до Мексики та США. Актори покажуть «Лускунчика», «Жизель» і «Сплячу красуню». Потім група танцюристів виступить в Іспанії та Португалії. А в березні відбудеться традиційний гастрольний тур країнами Європи. Кияни покажуть опери «Турандот», «Борис Годунов», балети «Попелюшка» та прем’єру «Віват, Моцарт!». У квітні українських танцівників чекають у Туреччині з «Дон Кіхотом», а в серпні на Музичному фестивалі в Німеччині наші артисти покажуть оперу «Кармен». Завершиться гастрольний сезон у Японії. Там оперні співаки ще ніколи не виступали. Вже відомо, що для дебюту в Країні Вранішнього Сонця вони обрали свої кращі спектаклі — «Аїду» та «Турандот».

Тетяна ПОЛІЩУК, «День»
Газета: 
Рубрика: