Раптові перевірки з метою припинення «побутової» контрабанди, яка, незважаючи на всі заслони, як і раніше, проникає через наші кордони, цього року проводяться широко і повсюдно. Хоч Київ від держкордону знаходиться досить далеко, саме він слугує одним із основних перевалочних пунктів для провезення контрабанди дрібними партіями. Так, попередня операція дозволила запобігти декільком таким спробам, «оціненим» на суму понад 280 тис. грн. Не обійшлося без «улову» і цього разу. У тайниках, розташованих у міжстелевому просторі пасажирських вагонів, виявили бобіни зі стрічками для виготовлення вертикальних жалюзі, коробки з імпортною парфумерією і косметикою, незадекларовану відеоапаратуру і велику кількість рекламної друкованої продукції, а також бочки з підозрілою кислотою, хімічний склад якої нині з’ясовується. Власників товарів, схованих у тайниках, як водиться, виявити не вдалося, тому знайдене конфіскували на користь держави. А щодо інших затриманих вантажів, власники яких не змогли довести законність їх провезення через кордон, то після завершення розгляду стосовно них прийматиметься спеціальне рішення.
Аналіз, проведений фахівцями Держкомкордону та Держмитслужби, показує, що подібні акції слугують гарним стимулом до підвищення ефективності роботи самих прикордонно-митних служб, що оформляють документи безпосередньо на кордоні. Наприклад, дві громадянки Росії, які приїхали до Києва з великою партією друкованої рекламної продукції й електронною апаратурою для участі у спеціалізованій виставці, не змогли пред’явити відповідну митну декларацію. Жінки стверджували, що вони все оформили на митниці в Конотопі, але їм жодних підтверджуючих документів чомусь не дали. Чи так це, і чи немає зловживань із боку самих контролерів, також ще повинні з’ясувати.
До речі, щоб уникнути можливого витоку інформації, план даної операції було підписано в останній момент, коли поїзди вже знаходилися в дорозі. Буквально за декілька годин до її початку спеціальна група контролерів приїхала з Житомирського прикордонного загону, а співробітники митниці, міліції і представники від управління залізниці до цього дня один із одним не були знайомі. І, проте, всі служби спрацювали досить злагоджено.
До речі, ініціатором проведення операції «Магістраль» і виступили не правоохоронні органи, а таке цілком миролюбне відомство, як Міністерство транспорту. Проводиться «Магістраль» методом короткочасних, локальних, точкових дій як одночасно у всіх пунктах пропуску і на всіх маршрутах проходження поїздів, так і вибірково — тільки у деяких із них. Примітно й інше: операція триватиме до кінця року, але на її попередню підготовку витрачено всього пару сотень гривень, а загальна вартість затриманої контрабандної продукції вже наближається до мільйона.
«Згідно з чинним законодавством, повноваження Прикордонних військ у тилових областях України дуже обмежені, — прокоментував «Дню» хід операції заступник начальника управління прикордонного контролю і реєстрації Держкомкордону полковник Віталій Антонюк. — І тільки створення спеціальних міжвідомчих груп дозволило нам провести детальні перевірки поїздів у місцях їхнього відстою відразу після завершення рейсу або безпосередньо перед його початком. Тепер у прикордонників є можливість за допомогою висококваліфікованих фахівців з інших відомств здійснювати огляд конструктивних пустот вагонів, локомотивів, високовольтних і акумуляторних ящиків, інших важкодоступних місць, які важко, а часом і неможливо, оглянути за час короткострокової зупинки поїзда в пункті пропуску на кордоні».
На думку провідників вагонів, «народна чутка» спрацює, як завжди, миттєво. А це означає, що у найближчі три-чотири дні в поїздах, принаймні, московського сполучення, контрабанду возити не будуть. Але хто знає, де «спецкоманда» українських силовиків з’явиться завтра?