Насправді виходить, що втягнута з волі спікера ВР Криму Леоніда Грача в боротьбу за ПДВ автономія втрачає набагато більші суми, що призводить до зниження життєвого рівня кримчан порівняно з іншими областями — середній прибуток на душу населення тут уже на 30% нижчий, ніж у середньому по Україні.
Як стало зрозуміло після приїзду до Криму міністра фінансів України Ігоря Мітюкова, Леонід Грач просто погано прочитав те, що написано в тій Конституції, якою він так гордиться і пишне святкування дворіччя якої нещодавно організував. Дійсно, в Конституції написано, що до повноважень автономії входить «зарахування згідно з Конституцією України і Законами України до бюджету АРК податків і зборів, які збираються на її території». Однак усі ті, хто стверджує, що з цього витікає право автономії на одноканальний бюджет, помиляються: по-перше, тут немає слова «всі» податки, а по- друге, депутати навмисне «не бачать» слів «згідно з Конституцією України і Законами України», які написані в Конституції чорним по білому. А вони поки не передбачають того, чого так хочеться Криму. Така «виборча позиція» депутатів призводить до того, що Крим, як пояснив Ігор Мітюков, втрачає сотні мільйонів гривень…
Як це відбувається? У минулому році бюджетний комітет Верховної Ради України, вже віддаючи Криму три податки, замість четвертого ПДВ пропонував, щоб не порушувати «Закон про ПДВ», отримати таку ж суму, але у вигляді субсидії. Уряд Криму погодився, але Верховна Рада вирішила, що принцип дорожче. У результаті виявилося, що і принципу немає. Положення про те, що ПДВ повинен залишатися в Криму, просто висмоктане з пальця. І грошей немає, тому що хто ж тепер їх дасть? Крим утратив в нинішньому році на цьому близько 200–250 млн. грн., тобто приблизно по 100 тис. грн. на кожного дорослого кримчанина! І це в той час, коли кримський бюджет не спроможний виплатити навіть зарплату лікарям і вчителям, допомоги матерям з дітьми. Тому і не може, бо Леонід Грач вважає більш прийнятним для себе і парламенту боротися з «вітряними млинами ПДВ», заробляючи славу борця за кримські інтереси.
Як видно з роз’яснень Ігоря Мітюкова для преси, саме непоступливість і некваліфікована позиція парламенту автономії в бюджетному питанні в 2001 році принесе Криму ще більший збиток. Депутати знову наполягають на формуванні одноканального бюджету і розгортають нову «боротьбу» за ПДВ майбутнього року. Але бюджетна резолюція на майбутній рік уже прийнята парламентом країни у другому читанні, при третьому ніхто не стане її міняти, догоджаючи кримським амбіціям. Її могли б і доповнити, якби цього вимагав закон. Однак, як ми вже розібралися із законами, цього не вимагає навіть кримська Конституція. Поважаючи Крим як регіон, бюджетний комітет ВР України вже зараз знову віддав Криму три податки, в тому числі, акциз, але, знову ж, не може порушити свій закон про ПДВ, а тому у відповідь на кримські претензії знову пропонує компенсації. Наприклад, вiдповiдно до інформації голови бюджетної комісії ВР Криму Людмили Золотової, на засіданні в Києві Кримовi, з вуст замголови бюджетного комітету Є.Жовтяка, був запропонований компроміс: «не залишаючи у кримському бюджеті податок на додану вартість, не проводити вилучення з республіканського до державного бюджету». І зараз цей варіант кримськими депутатами відкинутий. Значить, і наступного року Крим із вини свого парламенту втратить близько 300 млн. грн. Тобто бюджет автономії недовикористає вже більше ніж по 100 тис. грн. з розрахунку на кожного кримчанина. Ось вам і «автономна конституція»!
Це, однак, ще не все. Насправді, в Україні, як повідомив, виступаючи на кримському телебаченні, Ігор Мітюков, «одноканальна система працює вже давно, тільки Крим цього не помічає. Вже півтора року вона працює в усіх регіонах України, виключаючи Крим. Ну, ще Київ, оскільки є закон про столицю, який регулює взаємовідношення бюджетів. Усі інші області мають одноканальну систему… Питання полягає лише в тому, щоб додати кримську специфіку. Наприклад, Одеська область учора отримувала 4-5% від загальнодержавних податків і зборів, зібраних на всій території. З сьогоднішнього дня вона буде отримувати 50%, оскільки виконала план. Те ж саме у Херсонській області, інших областях, які наближаються до виконання плану розподілу державних та місцевих фінансів і зборів. Я думаю, що Криму час приєднуватися…»
Як випливає з виступів міністра фінансів України, він також вважає, що взаємовідносини бюджетів центра і регіонів недосконалі, однак вдосконалити їх варто не залишанням ПДВ у регіонах, а саме тим шляхом, яким іде вся країна — формуванням бюджету на основі нормативних підходів. Чи приєднається до цього процесу Крим?
Це могло б статися у двох випадках: по-перше, якби в Конституції Криму був своєчасно закладений саме цей принцип формування бюджету, а не «залишання всіх податків у себе». По-друге, раз уже цього не зроблено, якби до цього Верховна Рада Криму демонструвала не войовничу непоступливість у бюджетних питаннях, а здатність кваліфіковано і з вигодою для Криму оцінювати ситуацію.