25 червня президент України Петро Порошенко підписав указ, яким призначив мера Києва Віталія Кличка головою КМДА. Таке рішення не стало ні для кого несподіванкою. Ще перед виборами, у травні, Кличко наполягав на об’єднанні посад мера і голови КМДА. «Мер повинен реалізовувати очікування киян. А для цього ми повинні прийняти у Верховній Раді закон, в якому об’єднати посади голови КМДА з посадою мера», — сказав Кличко.
Політик заявив, що у випадку, якщо парламент не прийме відповідний закон, то наступний президент своїм указом повинен або об’єднати дві посади, або призначити мера на посаду голови КМДА. Після обрання Віталія Кличка мером столиці, глава КМДА Володимир Бондаренко, призначений на цю посаду 7 березня 2014, написав заяву про відставку. Тоді ж Кличко заявив, що одним з перших указів президента України має стати указ про суміщення посад столичного міського голови і голови КМДА. І ось Кличко має розширені повноваження. «День» дізнався, які плюси і мінуси такого призначення.
Вікторія ПОДГОРНА, політолог, спеціаліст із стратегічного планування:
— Для того, щоб керувати містом, у мера, в тому вигляді, як це було до сьогодні, було недостатньо повноважень. Він був фактично лише публічною фігурою, яка де-факто очолює Київраду, і в нього було небагато впливів на голову КМДА, призначеного Президентом. І, звичайно, це була б погано практика, якщо виник би конфлікт між мером, обраним більшістю голосів, і призначеним головою КМДА. Це був би, перш за все, політичний конфлікт, і ніяких результатів Києву він би не приніс.
Тому, звичайно, поєднання посад дасть справжні повноваження Віталію Кличку, який має дуже велику підтримку людей. Я думаю, що це було одним із ключових чинників, крім домовленостей між Порошенко і Кличко, які є партнерами і союзниками. Можливо, це була навіть частина підписання угод між двома політичними партіями і лідером. Це — один фактор, а інший — Кличко набрав таку велику підтримку і кількість голосів, що не дати йому достатньо повноважень було б неправильно хоча б з точки зору рівня електоральної підтримки.
Але це лише частина процесів, тому що насправді повноваження, які сьогодні буде мати Кличко і його команда — дуже великі. А у нас, на жаль, система місцевого самоврядування досі не пройшла переформатування. Про це говорять всі, про це постійно говорить новий Президент Петро Порошенко — що потрібно проводити систему децентралізації влади. І питання не в Кличку і його команді, а в тому, що система повинна функціонувати по-іншому. Не можна створювати централізовані форми, знову повторюючи помилки на місцевому рівні так, як це було на центральному. Тобто, повинна бути проведена справжня реформа децентралізації, яка, наприклад, закладена в деяких законопроектах, які сьогодні є в парламенті. Наприклад Законопроект №4189 — «Закон про столицю», — де прописана модель місцевого самоврядування для Києва. Але насправді найкращим варіантом було б створити єдину для країни модель децентралізації. А місцеве самоврядування може взяти за основу або французьку, або польську модель, які між собою відрізняються, але є ефективними на практиці.
Це потрібно і для збереження нашої єдності, і посилення України як держави, і це було б корисно для виборців і громад, які обирають місцеву владу. Тому що сьогодні це — суб’єктивне рішення Президента: він може дати ці повноваження, або не дати. І це неправильно, тому що це не носить сталого характеру, це не є реформаторською дією. Треба все ж таки провести реформу місцевого самоврядування або змінити Конституцію.
Є різні варіанти в світі, як проводяться реформи місцевого самоврядування, але найкраща — звичайно ж, це зміни до Конституції, бо її важко міняти, і тому тут більше гарантії, що система не буде постійно змінюватися. Але загалом це треба зробити у будь-якій формі, щоб і ця реформа була проведена. Тому що сьогодні були надані повноваження, а завтра буде конфлікт — і повноваження заберуть. Це неправильно — і, перш за все, відносно виборців. Оскільки вони з одного боку хочуть мати сильного мера, який має повноваження проводити реформи у місті, а з іншого боку повинні існувати механізми контролю, щоб у однієї особи на місцевому рівні не було всіх повноважень і щоб вона не була не контрольована ні з якого боку. У виборців має бути повноваження контролювати наших політиків — і не лише мера, а й депутатів тощо. Ці механізми у нас досі не працюють, вони ніде не прописані, їх немає.
Призначення Віталія Кличкад — логічне з політичної точки зору. Але чи буде це нормально працювати, коли немає контролю? Бо це завжди спокуса для будь-якого політика, коли ти маєш необмежені повноваження. І це насправді для Кличка і його команди дуже велика відповідальність. Він під прицілом громадськості, яка після Майдану дуже уважно слідкує і контролює, що роблять політики... Я б рекомендувала все ж таки робити нормальну реформу децентралізації і розширити права громад для того, щоб контролювати будь-яку владу.