Міністерство закордонних справ України стурбоване спробами заповнити нафтопровід Одеса — Броди технологічною нафтою до того, як уряд ухвалить остаточне рішення про напрямок використання нафтопроводу. Як заявив у вівторок перший заступник міністра закордонних справ із питань європейської інтеграції Олександр Чалий, у разі прийняття рішення про заповнення нафтопроводу російською нафтовою сумішшю urals, будуть порушені політичні зобов’язання, взяті Україною під час підписання в травні 2003 року спільної декларації з урядом Польщі та Єврокомісією про підтримку розвитку Євроазіатського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК). «МЗС дуже непокоїть те, що прийняття такого рішення може створити труднощі у наших відносинах iз ЄС у дуже чутливій і стратегічно важливій сфері — співпраці у сфері енергетичних ресурсів. Останнім часом тут відбувається дуже плідний і конструктивний діалог, що відкриває перспективи для розвитку наших енергетичних проектів у євроінтеграційному напрямі», — сказав він. Назвавши проект «Одеса — Броди» знаковим для співпраці України з ЄС, О. Чалий закликав дуже відповідально підходити до прийняття яких-небудь рішень. Заступник міністра повідомив, що уряд ухвалить своє рішення, порівнявши результати техніко- економічного обгрунтування роботи нафтопроводу в прямому і реверсному режимах. «Важливо, щоб у цей період (до урядового рішення. — Ред. ) не було зроблено необдуманих кроків», — наголосив О. Чалий.
«Галас навколо реверса тільки створює перешкоди у роботі», — вважає уповноважений України зі створення ЄАНТК Олександр Тодійчук. Це виглядає досить дивно, але ініціатори поспішного наповнення «труби» російською технологічною нафтою навіть не вважали за необхідне ознайомити українського уповноваженого з текстом підготовлюваних контрактів. Хоч, якщо пригадати, що сама історія з реверсом починалася з «таємних протоколів» про наміри, про наявність яких уперше повідомив «День», то непрозорість тут, мабуть, є обов’язковим атрибутом. Спираючись на неофіційні джерела, О. Тодійчук оцінює умови контрактів як досить жорсткі: зокрема, Україна позбавлена права змінювати якість нафти протягом трьох років, а також вона не може достроково викупити цю нафту. Здоровий глузд підказує, що немає жодної необхідності брати на себе такі кабальні зобов’язання, тим більше, що у листопаді—грудні, як очікується, уряд зробить свій вибір між двома напрямками перекачування нафти. Зі слів О. Тодійчука, сьогодні є можливість збільшити обсяги транспортування російської і казахстанської нафти сорту urals до Чорного моря через Придністровську систему магістральних трубопроводів. На цьому маршруті росіяни можуть зекономити по $3 на кожній тонні порівняно з витратами на трасі Броди — Одеса. Та маючи можливість перекачувати 4 млн. тонн нафти, російська сторона через різні причини використовує їх усього лише наполовину. О. Тодійчук вважає, що реверсне використання трубопроводу Одеси — Броди не привело б до покращання цієї ситуації.