Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Шістдесят комісій, але вiльної торгiвлi немає

24 вересня, 2003 - 00:00

В Україні зараз функціонує понад 60 двосторонніх торговельно- економічних комісій. Це переважно громіздкі й дорогі структури, на які відволікаються значні державні ресурси. Витрати на деякі з них взагалі можна вважати марними: навряд чи Україні потрібні двосторонні комісії з країнами-членами ЄС, оскільки всі переговори з питань торговельних зв’язків відбуваються на рівні Єврокомісії. Коли Україна вступить до СОТ, багато питань, які нині вирішуються на двосторонніх засадах, розглядатимуться на основі багатосторонніх правил. Шляхом скорочення та поступового скасування цих двосторонніх комісій український уряд зможе звільнити цінні ресурси, які мають бути використані ефективніше. Такого висновку дійшли міжнародні експерти, які презентували вчора в Києві результати дослідження «Формування торгової політики в контексті вступу до СОТ: проблеми інституційної спроможності».

На думку консультанта проекту підтримки розвитку торговельної політики України Майкла Джонсона, ідеальним варіантом формування торговельної політики є той, коли за все «відповідає одне міністерство та один міністр». В Україні ж щодо міжнародної торгівлі спостерігається дублювання функцій різними міністерствами. Зокрема М.Джонсон звернув увагу на те, що не менш ніж сім міністерств і відомств мають право узгоджувати проекти законів, пов’язаних з торговельною діяльністю України. Є в експертів претензії й до Міжвідомчої комісії з питань вступу України до СОТ. Вони вважають, що комісія завелика, вона складається з урядовців надто високого рівня, щоб бути динамічною. Оскільки комісія збирається нерегулярно, вона не може ефективно контролювати прогрес України на переговорах із СОТ. На думку різних спостерігачів, якість інструктивних нарад, проведених деякими членами комісії, а також їхня власна підготовка перебувають на дуже низькому рівні. З іншого боку, є очевидні переваги в існуванні такого органу влади, якому надано право визначати політику та вирішувати суперечки між міністерствами з питань вступу до СОТ. Тому міжнародні фахівці рекомендують нічого не змінювати в структурі комісії, за умови, що її засідання готуватимуться більш послідовно та ефективно, ніж це робилося досі.

Петро IЖИК, «День»
Газета: 
Рубрика: