Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Споживач навчився скаржитися...

9 грудня, 2003 - 00:00

Ми стали дещо більше довіряти засобам масової інформації. Якщо у 94-му абсолютно не вірили у ЗМІ 13,8% і в основному не довіряли 22,8%, то минулого року ці показники становили, відповідно, 10,3 і 20,3 відсотка. Ці дані непрямо можна віднести і на рахунок реклами, якою, згідно законодавства, наприклад, на телебаченні можна займати до 15% кожної ефірної години. Але ми, як вважають експерти Управління захисту прав споживачів, все ж стали вимогливішими: збільшення кількості скарг з 2054-х у 99-му році до 3417-ти за 10 місяців року поточного вони пов’язують далеко не з тим, що товари на ринку чи якість послуг, що надаються, стали гірші.

Звичайно, кому, як не нам, боротися за наше особисте споживче щастя? Але ось маленький нюанс: вельми часто пред’являються претензії абсолютно необґрунтовані. Хто, наприклад, може і повинен відшкодовувати моральний збиток споживачу, який купив вівсяні пластівці, в яких, як виявилося, містяться ще і крупи, що викликають алергію? Однак телефон Управління споживач пам’ятає, а ось окуляри у магазин — узяти забув. Або як можна відшкодувати збиток людині, яка не подумала взяти чек з магазину? Адже це свого роду документ, причому єдиний у цьому випадку, який дає право щось вимагати від недбайливого виробника. Так що скаржитися уже навчилися, а про елементарні «правила гри» чомусь забуваємо.

З другого боку, і виробники (реклами, продуктів харчування і т.д.) від нас у плані «забудькуватості» не відстають: 93% перевірених підприємств хоч щось та порушили — 16 тисяч з «копійками» виробляли неякісні або такі, що не відповідають нормативній документації товари, 21 тисяча проводила продаж без відповідних супроводжуючих документів, майже тисяча триста — обдурила покупців чи замовників. Є і беззмінний лідер: близько 50% усіх скарг припадає на житлово-комунальну сферу — не вчасно подано у труби тепло, не включено по графіку воду, не зроблено літом перерахунок і т. п.

Окремою групою у цьому випадку стоять нарікання на неякісні товари з ринку. Де ні чеків, ні, відповідно, гарантії: 1109 скарг на промислову сферу, отриманих управлінням минулого року, значна частина відноситься до товарів з ринку.

Наталія МЕЛЬНИК, «День»
Газета: 
Рубрика: