Днями Віталій Кличко представив громаді свою програму першочергових кроків міського голови. Серед напрямів роботи — і створення у Києві муніципальної міліції. Якби в Україні вже почала впроваджуватись реформа МВС, то місцева міліція мала б запрацювати по всіх регіонах. Поки що такий орган правопорядку працює в Тернополі, Вінниці, Житомирі, а з 1 липня стартував пілотний проект у Львові. Тепер і Київ спробує зробити крок уперед в охороні громадського порядку самотужки. Одначе у Громадській раді при КМДА вже спрогнозували: якщо створювати муніципальну міліцію як орган, що повністю буде підпорядкований органам місцевого самоврядування, доведеться вносити зміни у 26 законів України, 17 указів Президента України та понад сто постанов Кабінету Міністрів. І все для того, щоб окремими розділом прописати алгоритм утворення та роботи місцевої міліції.
Можна піти іншим шляхом і сформувати її на основі підрозділів громадської безпеки, що зараз діють при управліннях МВС. Але тут постає питання кадрів — чи доречно створювати щось нове зі старого? Чи треба проводити курси перекваліфікації правоохоронців? За заявами Віталія Кличка, зараз київська влада співпрацює з МВС, щоб доопрацювати необхідні зміни в законодавстві. А функції муніципальної міліції мер бачить такими: стежити за порядком у місті, патрулювати вулиці та райони, контролювати парковки тощо. По суті, це дещо нагадує добровільні загони самооборони, що сформувались у Києві та інших містах під час Майдану.
Також Кличко наголошує, що така міліція повинна підпорядковуватись громаді міста і якнайтісніше контактувати із місцевою владою. У мерії навіть готові розробити відповідний законопроект, який стане основою для появи муніципальних правоохоронців по інших містах країни. І готові вислухати поради та рекомендації власне від міліціонерів, які ж функції має виконувати такий орган правопорядку.
Євген ЗАХАРОВ, правозахисник, очолює експертну громадську раду при МВС щодо реформування правоохоронної системи:
— Це є необхідним кроком, але щоб це реально зробити, необхідно вирішити багато питань, від кадрів до того, кому така міліція буде підпорядкована. На мій погляд, має бути подвійне підпорядкування. З одного боку — це місцева міліція, яка тісно пов’язана з органами місцевого самоврядування і співпрацює з місцевою громадою. Друге — вона має працювати за загальнонаціональними стандартами. Сьогодні загалом контроль за діями органів місцевого самоврядування здійснює прокуратура, і більше ніхто. А прокуратура ці функції виконує не дуже добре. І там, де є сильний регіональний лідер, є загрози, що це буде така собі армія, ні від кого незалежна і повністю підпорядкована місцевій владі. У випадку з Кличком, то немає значення, хто є регіональним лідером, а має значення, за яким законом буде працювати ця місцева міліція, і як працюватиме судова система. Реформи мають проходити у комплексі. Створення місцевої міліції можливе за умови реальної реформи органів місцевого самоврядування і за умови існування реальних місцевих громад, які цю реформу контролюватимуть.