Міністерство економіки за позовом Асоціації «Укравтопром» розпочало спеціальне розслідування щодо імпорту в Україну російських легкових автомобілів. У позові «Укравтопрому» вказується, що саме через необмежене ввезення автомобілів з Росії зайнятість на українських автозаводах скорочується на 14,5% на рік. За коментарем ми звернулися до ініціаторів розслідування. На запитання «Дня» відповідає виконавчий директор «Укравтопрому» Юхим Хазан.
— Які підстави для початку розслідування? Адже ціни на російські автомобілі не можна назвати демпінговими.
— Це не антидемпінгове розслідування, а спецрозслідування. Це різні речі. Йдеться не про постачання за заниженими цінами. Ми говоримо про спецрозслідування з метою захисту українського виробника автомобілів з об’ємом двигуна до 1,5 тисячі см . Це, зокрема, автомобілі ВАЗ. Ми у жодному разі не хочемо порушити наші відносини з Російською Федерацією. Навпаки, розраховуємо на те, що вони зміцняться. Тому що сьогодні в Україні декілька підприємств виробляють ВАЗи. Вони проводять крупновузлове складання. Ми виходимо з того, що ємність українського ринку автомобілів цього класу і наші виробничі можливості співпадають. Якщо ви хочете купити собі «Жигулі», будь ласка, купуйте «Жигулі» українського складання. Ось і вся проблема, навколо якої піднялася така паніка. Я не бачу жодних причин для такого переполоху.
— Чи мають «Жигулі» українського складання такі ж якісні характеристики, як і російські?
— Автомобілі, що складаються в Україні, непогано продаються. Минулого року обсяг їх продажу виріс у 3,5 рази. Я вважаю, що за якістю ці автомобілі навряд чи поступатимуться російським машинам такого ж класу. Так що якщо у кінцевому результаті менше грошей буде йти до Російської Федерації і більше залишатиметься тут, це вже позитив. Крім того будуть завантажені люди, збільшаться прибутки держави, що ж у цьому поганого?
— Чому розслідування було розпочато саме зараз? Чи не пов’язано це з якимись політичними моментами у відносинах з Росією? І чи не є це заходом у відповідь в рамках торгових протиріч з Росією?
— У нас є щорічний план роботи Асоціації. Ми працюємо за ним. Ініціатором цього рішення були не підприємства, а конкретна ситуація на ринку України. Адже ми ситуацію бачимо і щоквартально звіти підприємств отримуємо. Звідси й виникає необхідність вирішувати проблеми. Так що не треба тут шукати винного. Винна виконавча дирекція, я конкретно! Є ринок України, який треба захищати. У нас є виробничі потужності, так давайте їх сповна використовувати, як у будь-якій цивілізованій країні.
— Ходять чутки, що реальними ініціаторами розслідування стали такі фігури, як Васадзе та Порошенко, які мають інтереси на автомобільному ринку України. Наскільки правдива ця інформація?
— Я не чув про те, що це ідея Порошенка або Васадзе. План роботи Асоціації був прийнятий ще у лютому минулого року. З того моменту й велася вже ця робота. Причому, наскільки мені відомо, ні з Васадзе, ні з Порошенком на цю тему бесід не було. Ми просто виконуємо свою роботу.
— Чого ви хочете добитися в результаті спецрозслідування?
— Реально ми б хотіли, щоб була встановлена квота. Не буде такого, що російські автомобілі взагалі перестануть ввозитися до України. Але треба дати можливість піднятися нашим заводам. Інакше ми ж просто не виживемо.
— І якої квоти ви будете добиватися?
— Виходячи з обсягів продажу 99-го року, ми вважали, що було б прийнятним введення квоти на 8,4 тисячі автомобілів ВАЗ на рік. Але це все ще дуже й дуже довгий процес. 30 днів потрібно на прийом претензій і роз’яснень росіянам. Потім ще через 200 днів ці заяви розглядатимуться. Тобто реально квотування може бути введене не раніше кінця цього року.
— Чи не йдеться у цьому випадку про лобіювання інтересів «АвтоЗАЗ-ДЕУ»?
— Що купувати, визначає покупець. Свій ринок є у кожної марки автомобіля. Це святе право покупця, купувати те, що він хоче. А ми, виробники, повинні йому це запропонувати. Так що треба виготовляти у тому числі й «Жигулі» в Україні. Тим більше ці виробництва існують, і вони сертифіковані. У Херсоні, в інших містах також хочуть збирати ВАЗи.
— Чому в Росії на АвтоВАЗі, нічого не знали про ваші плани щодо початку спецрозслідування?
— А я й не повинен робити запити до Росії. Це вже справа політична. Нашої діяльності це не стосується. Ми робили те, що вважали за потрібне.