Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Василь КРЕМЕНЬ: Зараз об’єктивних показників роботи вчителя немає

Повний перехід на зовнішнє тестування заплановано на 2009 рік
8 лютого, 2007 - 00:00

Вчора між Інститутом педагогіки АПН України й Українським центром оцінювання якості освіти було підписано угоду про науково-методичне співробітництво.

Це було зроблено задля об’єднання зусиль обох колективів на розв’язанні проблем, що виникають iз розвитком в Україні незалежного зовнішнього оцінювання навчальних досягнень учнів. Обидві структури вже сьогодні спільно опрацьовують перспективи запровадження системи зовнішнього оцінювання на 2008 — 2009 роки. Планується в 2009 році здійснити повний перехід до системи зовнішнього оцінювання знань випускників загальноосвітньої школи і паралельно відмовитися від вступних iспитiв до вищих навчальних закладiв — прийом до вищих навчальних закладів здійснюватиметься на основі сертифікатів, виданих Українським центром оцінювання якості знань та його регіональними підрозділами. Цього року тестуванням буде охоплено близько третини всіх випускників середньої школи. Наступного року стовідсоткового охоплення всіх учнів незалежним тестуванням теж не передбачається.

В провадженні тестування існує багато проблем. «Коли я був міністром освіти і науки і розпочинав цю експериментальну роботу, — сказав президент АПН України Василь Кремень, — я ретельно вивчав досвід Росії, яка розпочала цей експеримент раніше. Важливо, щоб в останніх класах школи системне вивчення предметів не руйнувалося, не перетворювалося на «натаскування» на тести. Треба використовувати тестові технології не лише для випускників. Ми повинні знайти можливість для широкого впровадження тестових перевірок знань школярів різних класів, починаючи, скажімо, з 5-го класу — і зовсім не обов’язково лише за підсумками року. Наприклад, після вивчення кількох тем вчитель проведе 15-хвилинне тестування для з’ясування якості засвоєння матеріалу. Значення тестів бачу не тільки в тому, щоб зробити більш справедливим вступ до вищих навчальних закладів (хоча і це важливо), а в тому, щоб більш справедливо оцінити, як працюють окремі школи, як працюють окремі вчителі. Зараз об’єктивних показників роботи вчителя нема, бо вчитель, виставляючи оцінку учневі, практично виставляє оцінку сам собі.

До речі, президія Академії педнаук прийняла рішення про створення на базі Інституту педагогіки і психології професійної освіти Інституту педагогічної освіти й освіти дорослих. Йдеться про те, що треба цілісно досліджувати все, що пов’язане із підготовкою педагога, підвищенням його кваліфікації. Академія педнаук досі ще не мала такої структури, яка б цілісним чином досліджувала таку важливу проблему, як освіта дорослих. «Найближчим часом порушимо питання перед Кабінетом Міністрів про створення в академії Інституту обдарованої дитини. Мова йде про необхідність вивчення обдарованості у кожній дитині. Треба навчитись виявляти і розвивати цю обдарованість, допомагати дитині реалізовувати свою обдарованість, а також готувати дитину до реалізації її обдарованості у дорослому віці. Цей Інститут буде тісно співпрацювати із Центром тестування. Бо тестування — це не тільки спосіб дослідження рівня знань учнів в тій чи іншій сфері, а й спосіб виявлення обдарованості через оцінювання якості її освіти та порівняння цих результатів по різним предметам», — зауважив Василь Кремень.

Людмила РЯБОКОНЬ
Газета: 
Рубрика: