Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Вірне прагнення

5 листопада, 2002 - 00:00

Мета всієї акції — показати професіоналам (критикам, продюсерам, представникам європейських фестивалів) досягнення «молодої української режисури». Проте визначення молодості тут досить сумнівне: вік переважної більшості режисерів — у діапазоні 35—45 років. Скоріше, потрібно говорити про тих, хто ствердив себе в 1990-і й нині, ставши зрілими майстрами, вони посідають лідируючі позиції на українській сцені. Це ініціатор проекту Дмитро Богомазов, чиє ім’я добре відоме київським театралам завдяки виставам у Театрі драми та комедії і на власній «Вільній сцені»; Михайло Яремчук, автор прекрасного «Вишневого саду» в Театрі маріонеток; Атілла Віднянський, який виростив у далекому Берегові театр європейського рівня; Володимир Кучинський, чиїми зусиллями Львів перетворився на театральний центр, який за значущістю не поступається столиці... Звичайно, метрами їх назвати складно — до тих, хто постійно шукає нові шляхи, генерує свіжі ідеї, таке музеєфікуюче звання не підходить. Але вони — це сьогоднішня й завтрашня реальність вітчизняної сцени.

Чи досягла своїх цілей перша Платформа — буде ясно згодом. Тут хотілося б розповісти про тих її учасників, які, на відміну від вищезгаданих режисерів і колективів, з тих чи інших причин не так відомі.

ТанцЛабораторіум Лариси Венедиктової — невелика хореографічна студія, де «пріоритетом художніх досліджень є розробка нових підходів до енергетики руху, звуку, тексту». Якщо абстрагуватися від інших формулювань програми, на зразок «чистих абстракцій танцю в уявній конкретності повсякденних переживань», то стане зрозуміло, що ТанцЛабораторіум — група ентузіастів, яка займається модною у світі, але невдячною в нас справою — модерною імпровізаційною пластикою. Фестивалі такого, актуального, танцю проходять із величезним успіхом, пошуки в цій галузі ведуться невпинно. Перебуваючи, фактично, в конфронтації з академічним балетом, така хореографія виробляє найнезвичайніші пластичні форми, залучає «мову тіла» з інших культур. Вождем і зачинателем цього руху можна вважати легендарного американського танцівника Мерса Каннінгема, який організовував і брав участь у найнезвичайніших, авангардних проектах (наприклад, розробляв балети за текстами Джеймса Джойса). Каннінгем був професіоналом найвищого класу, що давало йому можливість творити свій танець, незважаючи на думку догматиків. Нинішні його послідовники, в сильній конкуренції одне із одним і з традицією, виробляють свої прийоми, відвойовують свою територію.

Така широка довідка необхідна для розуміння проблем, з якими стикаються виконавці імпровізаційної пластики в нас. ТанцЛабораторіум продемонстрував нову роботу «Перехрестя» за мотивами п’єс Тома Стоппарда. Венедиктова та її колеги зробили наголос на обіграванні інтер’єру Центру сучасного мистецтва — анфілади білих гучних залів із високими стелями. Танцюристи в темному трико виглядали в такому просторі дуже ефектно, будь-який жест вже сам собою є виграшним. До того ж симультанний принцип дії давав можливість залучити публіку до свого роду гри, невеликої пригоди. Гості вистави переміщалися, вслід за акторами, з кімнати в кімнату, виявляючи свого роду пластичні сюрпризи.

Однак «Перехрестю» — при всій вкладеній у нього енергії та ефектності мізансцен — бракувало саме динаміки, смислової стрімкості. Дуже швидко стало помітно, що виконавці добре засвоїли певні рухи і, намагаючись імпровізувати, не можуть запропонувати нічого несподіваного; вони власне (вдаючись до літературних асоціацій) складають фрази з одного й того ж набору слів. Зв’язного тексту в результаті не виходить, лише розсип уривків, окремо цікавих, загалом — неспроможних. Адже імпровізація — заняття так само привабливе, як і небезпечне. Її безперечна свобода потребує найбільш фундаментальної виучки, абсолютного освоєння всіх необхідних прийомів і, як наслідок, такої ж абсолютної слухняності тіла, моментальної готовності виконавця до будь- яких завдань. Брак саме такої підготовки й відчувається в трупі ТанцЛабораторіуму, за винятком, можливо, самої Венедиктової. Втiм, виучка — справа наживна. Головне — не зупинятися й не в’язнути в пафосі маніфестів.

Руслан Баранов, до речі, наймолодший учасник Платформи (28 років), помітно, що має класичний вишкіл. Традиційні прийоми він використав для створення невеликої моновистави «Порожнеча — є форма, форма — є порожнеча». «Порожнеча», яка межує за своєю простотою та читаністю з етюдом, є привабливою, звичайно, насамперед через особистість виконавця. У кремезного пластичного Руслана не простоює жоден м’яз, він грає всім тілом і обличчям, він перебирає один за одним безлiч різних станів, дотримуючись, однак, основного, трагікомічного амплуа — блазня. Інакше кажучи, роботі Руслана властиві не лише суто хореографічні риси, але й цілісна театральна драматургія. Таке поєднання може дати дуже хороший результат у майбутньому.

Сучасний балет в Україні, як і раніше, залишається парією, і всім, хто намагається зайняти цю нішу, доводиться дуже нелегко — досить пригадати долю Сергія Ратманського чи Георгія Ковтуна. Колективи на зразок ТанцЛабораторіуму для Києва все ще є екзотикою, а повинні стати буденним явищем, із сотнями студентів, десятками вистав і постійними, широко анонсованими фестивалями. Тоді, до речі, й академічний балет просто змушений буде шукати шляхів до оновлення. Адже аналогічна ситуація для драматичного театру виявилася вельми плідною (див. вище).

Такий, мабуть, головний підсумок «танцювальної частини» Театральної платформи.

Дмитро ДЕСЯТЕРИК, «День»
Газета: 
Рубрика: