Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Високий стиль

Уперше в Києві (а до цього в Одесі) виступила зірка оперного Олімпу Ганна Нетребко. Має відбутися зустріч із великим Валерієм Гергієвим
8 грудня, 2010 - 00:00
ФОТО З САЙТА FOKUS.DE

У неділю в столичному Палаці «Україна» дала сольний концерт Ганна Нетребко — оперна примадонна світового значення. Українські глядачі вперше побачили дует Нетребко та її чоловіка — оперного співака з Уругваю Ервіна Шротта. У концерті прозвучали популярні оперні арії та дуети з оперет, зарубіжні хіти. Солістам і хору Київської муніципальної опери для дітей і юнацтва акомпанував Державний академічний естрадно-симфонічний оркестр (диригент Клаудіо Ванделлі, Італія). До речі, початок концерту традиційно затримали. Цього разу через нашого прем’єр-міністра. Микола Азаров з’явився в партері на 18 хвилин пізніше за всіх глядачів, тому його «вітали» тупотом і свистом, вигукуючи: «Ганьба!» (під такий же «аккомпанемент» відбулося й фінальне вручення квітів від імені Азарова). Сама програма вечора була розрахована на масову публіку. Ганна Нетребко виконала вісім номерів, серед яких і такі хіти, як каватина Людмили з опери «Руслан і Людмила» Глінки, вальс Маргарити з опери «Фауст» Гуно, арія Русалки з однойменної опери Дворжака, арія Лорети з опери Джакомо Пуччині «Джанні Скіккі»... А Ервін Шротт заспівав на біс під акомпанемент баяна та фортепіано декілька пристрасних пісень у жанрі танго, зокрема, й знамениту композицію Oblivion П’яццолли.

Як розповіли організатори гастролей, жодних особливих вимог Ганна й Ервін не висували. Зіркову пару поселили в люксі одного з п’ятизіркових готелів Києва. Єдине побажання висловила Нетребко — встановити в номері зволожувач повітря (це сприятливо діє на голос). Співачка була задоволена теплим прийомом української публіки.

ВРАЖЕННЯ

Анатолій АВДІЄВСЬКИЙ, художній керівник Хору ім. Г. Верьовки:

— Приїзд Ганни Нетребко до Києва спричинив справжній ажіотаж у мистецьких колах нашої столиці. Адже вона — співачка світового рівня, яка виступала в Європі, Америці, лауреат багатьох міжнародних вокальних конкурсів, народна артистка Росії та лауреат Державної премії Росії. З перших узятих нею нот відчувається висока вокальна культура. Можна впевнено стверджувати, що Ганна — визначна співачка ХХІ століття.

Вона важко йшла до своєї мети. Її біографія має своєрідні нюанси. Перед тим як співати в Маріїнському театрі, вона працювала там... прибиральницею. Її талант відкрив диригент Валерій Гергієв і запросив співати в Прокоф’євській опері «Війна і мир».

Ганна Нетребко вперше виступала в Палаці «Україна»та, незважаючи на ажіотаж навколо її приїзду до Києва, зал не був заповнений. Адже квитки коштували досить дорого.

Як ви знаєте, зал «України» за акустичними особливостями на 100% не придатний для постановки опер. Наскільки я пам’ятаю, жодної опери тут не було поставлено через невдалу акустику приміщення. Нагадаю, там виступали наші оперні співаки, такі як Юрій Гуляєв, Дмитро Гнатюк, Євгенія Мірошниченко, але вони виконували тільки окремі оперні арії та популярні пісні. Цим шляхом пішла й Нетребко. На концерті Ганну представили як народжену в Краснодарському краї кубанську козачку. Хоч навіть з її прізвища видно, що воно має українське коріння...

Як на мене, не все вийшло досконало на початку програми в звучанні нашого естрадно-симфонічного оркестру. Ситуацію врятував італійський диригент Клаудіо Ванделлі, і під його керівництвом десь із середини концерту оркестр усе ж зазвучав на належному рівні. На цьому вечорі Ганна виступала в дуеті зі своїм чоловіком — баритоном Ервіном Шроттом (Уругвай). Наприкінці концерту співак виконав популярні шлягери Латинської Америки. На мою думку, цього не варто було робити. Потрібно було дотриматися оперного репертуару, адже публіка прийшла на класику.

А от Ганна Нетребко справила на мене чудове враження. Вона справді має унікальний голос, високотехнічний, з чудовим тембром. Їй удається долати будь-які вокальні складнощі. Вона часто відходила від мікрофона, співала без нього, і її голос не втрачав своєї сили звучання. Я навіть подумав, що пора й нашим співакам теж виходити на сцену палацу з оперним репертуаром.

Гадаю, що варто було б організаторам порадити Нетребко зустрітися зі студентами Національної музичної академії України й виступити з майстер-класом, адже співачка сама колись була солісткою в хорі «Піонерської пісні» Краснодарського краю і, мабуть, пам’ятає, наскільки важлива для молоді зустріч із видатними виконавцями, — а сам концерт провести в залі Національної філармонії, який відомий чудовою акустикою.


***

До 150-річчя з дня народження видатного австрійського композитора й диригента музиканти Симфонічного оркестру Маріїнського театру представлять київським меломанам розкішну програму — будуть виконані Четверта й П’ята симфонії класика (диригент Валерій Гергієв, Санкт-Петербург). Цей вечір відбудеться за підтримки Посольства РФ в Україні.

Нагадаємо, за життя Малера його музика часто недооцінювалася. Симфонії композитора навіть називали «симфонічними попурі», їх критикували за стильовий еклектизм, зловживання «ремінісценціями» з інших авторів і цитатами з австрійських народних пісень. А оркестрове письмо маестро викликало особливо запеклі суперечки музичних критиків. До речі, Густав Малер ввів у симфонічний оркестр нові інструменти, такі як гітара, мандоліна, челеста, коров’ячий дзвіночок. Він застосовував традиційні інструменти в нехарактерних для них регістрах і досягав нових звукових ефектів незвичайними поєднаннями оркестрових голосів. Дійсно, фактура його музики дуже мінлива — може раптово змінюватися одиноким голосом виконуючого інструменту-соло... Сьогодні малерівські твори приголомшують потужністю дії на слухача, а завдяки тонкому гергієвському «прочитанню» їх кияни зможуть стати очевидцями, як на їхніх очах диригентська паличка знаменитого маестро здатна створити музичне диво.


Тетяна ПОЛІЩУК, «День»

Наталя ЗІНЧЕНКО
Газета: 
Рубрика: