Кабінет Міністрів доручив держкомпанії «Укртранснафта» до жовтня, нарешті, заповнити побудований рік тому нафтопровід «Одеса— Броди» технологічною нафтою. При чому гроші для її закупівлі до кінця серпня повинна віднайти Податкова адміністрація. Річ у тому, що податківці заборгували «Укртранснафті» 147,5 млн. гривень із відшкодування ПДВ. Ця сума і піде за прийняття танкерів, які найближчим часом прибудуть до Одеси. Чи вистачить її, неясно, оскільки загальна вартість сировини, що закупається, не розголошується, відомі лише обсяги першої закупівлі — 30 тисяч тонн. Їх своїм судном на початку серпня доставить компанія «Тенгіз Шеврон», яка контролює родовище в Каспійському морі. Технологічна нафта необхідна для початку роботи нафтопроводу, оскільки він повинен бути завжди наповнений.
Для того, щоб зробити дешевшим заповнення нафтопроводу, Міністерству транспорту уряд запропонував у п’ятиденний строк розглянути можливість зниження на 70% всіх видів портових зборів для судів, які заходять для вивантаження сирої нафти в одеському морському терміналі «Південний». Він також був побудований лише в минулому році, як єдина складова проекту «Одеса—Броди». Проте пільговими тарифами на послуги терміналу зможе скористатися не тільки «Укртранснафта». Знижку буде запропоновано і власникам нафтопереробних заводів, і передусім, очевидно, компанії «Лукойл», яка контролює Одеський НПЗ.
Для підвищення інвестиційної привабливості нафтотранспортної системи для іноземних інвесторів «Укртранснафта» вже виступила з пропозицією до Кабінету Міністрів ініціювати пом’якшення податкового режиму. Зокрема, запропоновано виключити статті, що стосуються транзитної ренти, з проекту Податкового кодексу. Крім того, компанія сподівається на прийняття змін до закону «Про оподаткування прибутків підприємств», щоб добитися права відносити в бухгалтерській звітності суми, що затрачуються на ремонт і модернізацію, на валові витрати. Це дозволило б істотно зменшити відрахування з цього податку. Також «Укртранснафта» запропонувала уряду вже у вересні розглянути проект постанови про підвищення тарифів на транспортування нафти, призначеної для вітчизняних нафтопереробних заводів.
Необхідність підвищення рентабельності «Укртранснафта» пояснює великими витратами на подальшу реалізацію проекту «Євро-Азіатський нафтотранспортний коридор». Зокрема, на найближчі півтора року вже заплановано солідний обсяг будівельних робіт. У районі Карпат розпочнеться будівництво обхідної нитки трубопроводу на ділянці Броди— Ужгород. Ця ділянка вважається небезпечною через часті затоплення і гірські обвали. Крім поліпшення надійності це дозволить і збільшити пропускну можливість магістрального нафтопроводу «Дружба» для експорту нафти на західні заводи. Очікується, що споживачами каспійської нафти стануть Чехія, Польща, Австрія, Словаччина і Німеччина. Найближчою метою голова правління «Укртранснафти» Олександр Тодійчук оголосив проведення переговорів і висновок контрактів із власниками польських НПЗ у Гданьську і Плоцьку. Безумовно, тут все залежатиме від ціни, яку запропонують українці полякам.
Проте в уряді всі ще сподіваються, що безпосередньою торгівлею каспійською нафтою на кордоні України буде займатися міжнародний консорціум, про який говорять вже кілька років, але створення якого було успішно провалене «патріотами» колишнього уряду. Найближчим часом планується проведення у Києві нової офіційної презентації Євро-Азіатського нафтотранспортного коридору, куди будуть запрошені представники всіх компаній, які потенційно могли б бути зацікавлені в участі в проекті. До серпня «Укртранснафта» має намір створити тимчасову робочу групу, до якої увійшли б іноземні консультанти для розробки механізму створення консорціуму. Очікується, що як головний кредитор проекту виступить Європейський банк реконструкції та розвитку. Але сам Євробанк про таке бажання офіційно поки не заявив.
Тим часом «Укртранснафта» вже запропонувала уряду, щоб нафтопровід «Одеса—Броди» було передано в управління консорціуму на умові оренди. Вже восени уряд передасть на розгляд Верховної Ради проект змін до закону «Про концесії». Зміни передбачатимуть включення в перелік об’єктів, які можуть здаватися в концесію, нафтопроводів і морських нафтових терміналів. В українському парламенті ставлення до цієї ідеї дуже неоднозначне. Й іноземні інвестори про це чудово знають. Безумовно, цей документ стане предметом дуже напруженої політичної дискусії, а можливо, і кадрового торгу. Але, схоже, лише після прийняття чи неприйняття змін до закону «Про концесії» майбутнє нафтопроводу «Одеса—Броди» остаточно проясниться. А поки «Укртранснафті» залишається не залишати спроб наповнити трубу.