Цьогорічна Літня школа не збавляє темпу до самого фінішу! Останнім лектором 14-ої ЛШЖ стала міністр освіти і науки України Лілія Гриневич. Завершення вступної кампанії, обговорення новацій в освітній системі – графік у міністра шалений, проте вона знайшла час, щоб прийти до Літньої школи журналістики (до речі, вже вдруге) і розповісти про те, як відомство справляється з поточними викликами.
Коли кілька місяців тому газета «День» формувала свій альтернативний уряд «Національної збірної», Лілії Гриневич відвели у ньому роль міністра освіти. Нещодавно минуло сто днів, як Лілія Михайлівна працює на цій посаді в українському Кабміні. Наші очікування виправдовуються: за цей час новому очільнику відомства вдалося закласти фундамент для впровадження новаторських методик навчання в освітніх установах.
Під час зустрічі «літньошколярі» обговорили з Лілією Гриневич чимало питань: оновлення програм і впровадження 12-річки у школах, значення професії вчителя у суспільстві, підсумки вступної кампанії тощо.
«Все зведено у систему, і вже запущена робота з алгоритмом, з розподілом місць і абітурієнтів на ці місця відповідно до їх пріоритетів. Таким чином, ми повністю виключаємо суб’єктивний фактор, - розповідає Лілія Гриневич про особливості цьогорічної вступної кампанії. – У перші дні були технічні проблеми, які потім зняли. Справа у тому, що всі абітурієнти захотіли подати свої документи у перші дні вступної компанії, тому система зависала. Ці технічні питання треба вирішувати через закупівлю кращої техніки».
Лілія Гриневич також прокоментувала ситуацію навколо колишнього директора Українського центру оцінювання якості освіти Ігоря Лікарчука, якому, як стало відомо сьогодні, пред’явили офіційне звинувачення у справі стосовно фальсифікації результатів ЗНО. «Я не вірю у те, що Ігор Лікарчук причетний до зміни результатів у базі даних з результатами ЗНО, - акцентує міністр освіти і науки. – Я сподіваюся, що всі звинувачення, висунуті проти нього, будуть зняті у суді. З повідомлень прокуратури, була зміна близько сотні результатів тестування. І цю зміну здійснили працівники ІТ-відділу, які мали безпосередній доступ до бази. Чому це нас навчило? База має бути захищеною, будь-яке втручання у неї має бути виявлене. У даному випадку база не мала належного захисту, і ми вже це вже виправили. Результати цьогорічного тестування вже захищені від такого втручання. Мені здається, що багато наших проблем від того, що ми постійно економимо, недофінансовуємо вузлові речі. Адже встановлення якісної системи захисту доволі дороге, і цього не зробили вчасно через брак коштів».
Лілія Гриневич запевняє, що 12-річної системи в школах боятися не варто, вона має бути необхідною в новій українській школі. Сьогодні 11-річна система навчання існує в Україні, Росії та Білорусі – країнах, де досі зберігається принцип пострадянської освіти та панує надмірна теоретизація замість практики.
На думку Лілії Гриневич, відносно освіти держава має робити ставку саме на цінності та особисті знання. «Моє завдання як міністра – зробити так, щоб радість пізнання змогла отримати кожна дитина в школі, оскільки школа перестала бути єдиним джерелом знань», - стверджує вона.
Інтерв’ю з міністром освіти і науки Лілією Гриневич читайте у наступних номерах «Дня».
ВРАЖЕННЯ:
Марія ЧАДЮК, Національний університет «Києво-Могилянська академія»:
– Ключовою для мене була тема про впровадження нової концепції школи. Ця школа має реагувати на виклики, що постають перед нею у сучасному світі. Одним із них є те, що «школа перестає бути єдиним місцем здобуття інформації», як зазначила наша гостя. Тому потрібні інновації: орієнтація на розвиток практичних навичок, самостійне мислення, представлення інформації у цікавому форматі. Усе це, маю надію, буде втілено у новій шкільній програмі. Сподіваюся, вона приверне увагу суспільства до сфери освіти, зокрема високопосадовців, які почнуть фінансувати цей сектор належним чином.
Дмитро БАЙДА, Національний університет «Острозька академія»:
- Під час підготовки до зустрічі я звернув увагу на біографію Лілії Гриневич. Від учителя до директора, досвід створення системи ЗНО та інше. Природно, що наші питання здебільшого стосувалися вищої освітньої ланки – студентства, важливо було дізнатися про орієнтири в ній. «Напад» відбито. Зараз лишається моніторинг за тим, як задуми міністерства втілюватимуться в життя.
Марина СНІЖИНСЬКА, Національний університет «Києво-Могилянська академія»:
- Приємно бачити людину, яка горить бажанням щось змінити на краще. Вдвічі приємніше, що ця людина має таку можливість. Докорінна зміна системи шкільної освіти – це не просто потреба, а й величезна необхідність. Сподіваюся, що Лілії Гриневич вдасться втілити свої задуми у життя. Але я розумію, що зробити такі ґрунтовні перебудови за короткий час неймовірно важко. Втім, щоб піднятися вгору хоча б на дві сходинки, треба захотіти піднятися на десять.
Нагадаємо, цього року Літня школа журналістики «Дня» проходить за підтримки Центру інформації та документації НАТО.