Вісім шкіл Вінниці потрапили до пілотного проекту «Українські митці за вільну Україну», який реалізується в рамках обласної цільової програми національно-патріотичного виховання дітей та молоді. Його цільовою аудиторією стали учні 10—11 класів. Спеціалізований курс читає завідувач кафедри історії та культури України факультету історії, етнології і права Вінницького державного педагогічного університету імені Коцюбинського, доктор історичних наук, професор Ольга Коляструк. Вона розповідає, що проект покликаний показати учнівській молоді процес державотворення крізь призму мистецтва. Окрім теоретичної частини, для старшокласників планують проводити тестування та перевіряти поданий матеріал в ігровій формі. Таким чином ініціатори проекту прагнуть покращити підготовку старшокласників до ЗНО, а головне — розширити їхні горизонти розуміння історичної правди.
«Лекції базуються на шкільній програмі, але моє завдання подати їм ширшу інформацію, показати, як митці своєю творчістю відстоювали українські інтереси. Розпочали з Казимира Малевича, етнічного поляка, який ідентифікував себе як українець, що засвідчено в його автобіографіях. Він був тісно пов’язаний з Вінниччиною, оскільки зростав у Ямпільському повіті. Доведеним є той факт, що художник володів українською мовою та розумівся на українській традиційній культурі. В його творчості є низка робіт про Голодомор, український період 30-х років. За допомогою своїх символів він показував, що робиться з українським селянином, кричав, а не мовчав.
Особливо цінним є зворотний зв’язок. Старшокласники активно висловлюють свої думки про почуте, і обговорення переростає у дискусію. Наприклад, на завершення розмови про Малевича я запропонувала учням поділитися асоціаціями, які у них виникають при спогляданні відомої роботи художника «Чорний квадрат». Думки були різні, і це добре, що діти вміють розмірковувати. Однозначного тлумачення символізму цієї роботи немає...
Друга лекція присвячена Аллі Горській, етнічній росіянці, але яка стала уособленням української боротьби. Через її життєвий і творчий шлях я намагалася представити увесь період шістдесятництва. На черзі — презентація таких постатей, як Михайло Бойчук, Марія Приймаченко, Тетяна Яблонська та інші митці, які так чи інакше впливали на процес державотворення України. Окрім цього, ми разом зі студентами працюємо над розробкою другої частини проекту — це створення ігрових сюжетів з історії України ХХ століття. Але це буде не просто відтворення історичного минулого, а можливість спрогнозувати інший розвиток подій, на кшталт: «що було б, якби». Плануємо проводити їх у школах, запрошувати дітей в університет. Це нова форма роботи, яка дасть можливість випускникам шкіл аналізувати, прораховувати ходи і критично мислити».