Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Фейсбучний «землетрус»

«Збій у соцмережах – це результат людської помилки», - експерт
5 жовтня, 2021 - 17:51
МАЛЮНОК ВІКТОРА БОГОРАДА

Поширити новину, прокоментувати чийсь допис, домовитися з колегами про план роботи на день і просто погортати стрічку новин – це частина нашого цифрового життя в соціальних мережах. А вчора, 4 жовтня, одразу в трьох соцмережах, Facebook, Instagram та WhatsApp, стався серйозний збій, який тривав шість годин. Усі веб-продукти одночасно перестали працювати. В Україні це сталося приблизно о 18.30.

Компанія Facebook опублікувала щодо цього звернення в Twitter: «Нам відомо, що в деяких людей виникають проблеми з доступом до наших додатків і продуктів. Ми працюємо над тим, щоб якомога швидше повернути все до норми, і приносимо вибачення за будь-які незручності». Про проблеми з Facebook було отримано понад 5,6 мільйона повідомлень з усього світу.

Згодом у інтернеті почала ширитися інформація, що дані 1,5 мільярда користувачів Facebook були продані в Даркнеті. Буцімто йшлося про продану базу з іменами, електронними скриньками, телефонними номерами, локаціями тощо.

Сьогодні вже весь фейсбучний світ прийшов до норми, переживши нічний землетрус. Бо в одну мить мільйони людей по всьому світу лишилися без засобів комунікації. Так, це не єдине джерело зв’язку та інформації, але одне з ключових. А новини нібито про продаж персональних даних аж ніяк не додавали позитиву до ситуації. Виходить, що людство зовсім не захищене від подібних збоїв, а, навпаки – може понести певні персональні втрати.

Утім, експерт з кібербезпеки Віталій ЯКУШЕВ заспокоює, ніякого витоку даних насправді не відбулося. Щоправда, основна причина масштабного збою – людський фактор, а це вже ризик не лише для соцмереж, а й для всього людства. «В даному разі цей збій стався не через несправність обладнання чи природні катаклізми. Це результат людської помилки. Тому що інженер (або інженери) компанії Facebook робив налаштування мережевого обладнання і зробив помилку, яка призвела до того, що вся мережева структура Facebook стала недоступна для інтернету, - пояснює наш співрозмовник. – Полагодити це віддалено було неможливо, треба було робити це в дата-центрі. А в умовах карантину всі розслабилися і перестали сидіти на робочому місці, то цей процес зайняв шість годин, ще ж необхідно було доїхати спеціалістам до того центру. Потім, як виявилося, через те, що не працювали зовнішні канали зв’язку дата-центу з інтернетом, не працювала й система захисту, яка мала була пропустити інженерів до дата-центру. На це ще було витрачено час. Потім знадобився час на полагодження налаштувань. Але це не були хакерські атаки, не було природних катаклізмів, наголошую – це результат людської помилки».

За словами пана Віталія, користувачі будь-якої соцмережі, на жаль, не можуть вплинути на відсутність людських помилок або ж на кваліфікацію інженерів чи менеджерів, які працюють у ІТ-секторі. «Тому лишається сподіватися, що саме ця соцмережа буде розуміти ціну цієї помилки. Наприклад, особисто Марку Цукербергу це коштувало понад шість мільярдів доларів. Компанія буде робити висновки дуже швидко. Facebook працює півтора десятка років, і такий масштабний збій на кілька годин стався вперше. Були невеликі збої неодноразово, але це життя, як кажуть. Проте такого великого не було від початку появи Facebook, тому що в компанії розуміють, що це і втрата їхніх грошей також, - додає Якушев. – Зламів теж ніяких не було. Деякі провокатори почали публікувати про крадіжку півтора мільярда записів – це взагалі не стосується саме цього збою в Facebook. Усе, що викладалося на сторінках, було зібрано спеціальними роботами, програмним забезпеченням в одну базу, тобто там ніякої інформації внутрішньої не було, і того, що ви публічно не публікували, теж тут немає. Тому з точки зору безпеки жодних проблем не було, а з точки зору комфорту, доступу до інформації та спілкування – так, були».

Власне, через проблеми зі спілкуванням багато хто з користувачів на час збою перейшли в інші соцмережі. За порадою Віталія Якушева, якраз варто мати заздалегідь альтернативні варіанти комунікації: «Необхідно розуміти, що залежність від соцмереж, коли вони не працюють, а ми не можемо нічого робити, ось це головна проблема. Необхідно пам’ятати, що ми живемо в цифровому світі. Ми залежимо від цифровізації. Якщо ми не можемо вплинути на працездатність якогось сервісу, то необхідно робити дубльовані канали зв’язку, якщо користуємось тільки месенджером у Facebook для спілкування з кимось. Краще мати ще якісь варіанти спілкування з цією людиною. Слід пам’ятати, що Facebook, Instagram та WhatsApp – це одна й та сама мережа, тому треба мати альтернативний канал зв’язку. Та й ділитися з будь-якою мережею треба якомога меншою кількістю інформації, тому що це в майбутньому, найближчому чи подальшому, може бути використано проти нас».

 

Інна ЛИХОВИД, «День»
Газета: 
Рубрика: