Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Не спокушай Господа свого»

Про відповідальність окремих московських попів та чому Києво-Печерська Лавра стала одним з епіцентрів захворювання на коронавірус
14 квітня, 2020 - 19:38

Сьогодні Києво-Печерська Лавра в центрі уваги медиків і правоохоронців — там склалася дуже небезпечна ситуація із розповсюдженням коронавірусу. Мер Києва Віталій Кличко повідомив у вівторок про посилення карантинних заходів на всій території Лаври, де виставлені 4 пости з правоохоронців і фахівців лабораторного центру, також почали посилену дезінфекцію приміщень, яку робитимуть щодня, як і медогляд усіх, хто мешкає на території монастирського комплексу. (kyivcity.gov.ua). Перед цим міський голова заявив, що загальна кількість підтверджених випадків заражених на коронавірус в Києво-Печерській Лаврі сягнула понад 90 осіб, двоє людей померли: 73-річний архимандрит Нектарій та 47-річний єродиякон Наум.

Ситуація не просто небезпечна, а й дуже показова, адже невдовзі після введення карантину в Україні настоятель Києво-Печерської лаври, митрополит Української православної церкви Московського патріархату Павло розкритикував владу за «недалекоглядності». Більш того, він закликав всіх брати участь у колективній молитві, адже, з його слів, «найстрашніша епідемія — то гріх, який губить людську природу» (https://www.youtube.com/ watch?v=gm95n_yvRvk&feature=emb_title). «Моліться, постіть, ходіть до храму, причащайтесь і причащайте маленьких дітей... Всі поспішайте в храм, читайте Псалтир, Євангеліє, обіймайте один одного» — заявляв ще 20 березня митрополит.

І ось зараз склалася ситуація, коли десятки духівників хворі, включаючи самого настоятеля Павла, вже є померли і ситуація може лише погіршуватися. Хто має нести відповідальність за це?.. Тим часом, намісник і братія Лаври звернулися за фінансовою допомогою у зв’язку зі спалахом коронавируса в монастирському комплексі УПЦ МП і через припинення громадських богослужінь (lavra.ua).

На це звернення досить різко відреагував у себе на Фейсбуці протодиякон Андрій Кураєв, російський громадський і церковний діяч: «Ченці, навіть вмираючи, просять грошей, грошей, грошей... Який сором... Нехай Паша-мерседес продасть свою віллу або свої машинки. А вже скільки там «окормляється» багатеньких олігархів і депутатів! Ні, треба ще й у безробітних (а це сьогодні плюс-мінус усі) грошики попросити. І як же перекрутилась свідомість цих лжемонахів, що замість того, щоб пропонувати свою допомогу зі своїх чималих калиток, вони у дні біди просять у людей!».

Безумовно, немає приводу для злорадства з ситуації, яка склалася в Києво-Печерській Лаврі, проте це наочний приклад сутності представників московської церкви (не всіх, звичайно, бо там є і достойні священнослужителі). «Навіть у вірі православ’я дедалі менше почало в Росії бути схожим на християнство, стаючи тим самим, що називають нині РПЦ», — заявив в інтерв’ю «Дню» російський історик Тарас Орльонок (№ 97-98, 9 червня 2017 р., day.kyiv.ua/uk/article/podrobyci/ mavzoley-imeni-putina). На відміну від УПЦ МП, яка фактично є підрозділом Російської православної церкви інші українські церкви із самого початку закликали вірян залишатися вдома, дотримувати умов карантину і запропонували онлайн-богослужіння. Про це постійно заявляє у своїх зверненнях і Глава Православної церкви України митрополит Київський і всієї України Епіфаній, і Глава Української греко-католицької церкви Святослав Шевчук. УПЦ МП перейшла на закриті богослужіння значно пізніше, коли вірус вже почав набирати небезпечних обертів. 

«В період епідемій чуми та холери священнослужителі робили усілякі попередження і вдавалися до таких заходів, які б не допускали скупчення вірян в одному місці, — розповідає учений, релігієзнавець, народний депутат 8-го скликання Верховної Ради Віктор Єленський (ukr.radio). — Хоча відомі й протилежні випадки, які призводили до дуже сумних наслідків. Від іспанського грипу сто років тому загинуло від 50 до 100 млн людей. Відомо, що в той час в іспанському місті Самора єпископ зібрав людей для того, щоб вони цілували і вклонялися мощам святого Роха, якого вважають захисником від чуми. Звичайно у цьому місті були найбільші втрати. Тут слід пам’ятати слова з Євангелія від Матфея: «Не спокушай Господа свого». Якщо є небезпека для життя під час війни чи епідемії людині слід робити все, щоб захистити себе і ближніх від цього. Чинити в цих випадках слід розумно і відповідально. ... Звичайно, виклики, трагедії згуртовують людей, вимагають по іншому подивитися і на себе, і на суспільство, і на своє ставлення».

Іван КАПСАМУН, «День»
Газета: 
Рубрика: