Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Небезпечна звичка

Більшість водіїв ігнорує користування ременями безпеки
8 грудня, 2020 - 19:49

Рівень пристібання на сьогодні складає лише 26,04%. Це — результати щорічного дослідження «Рівень користування ременями безпеки серед водіїв у містах України у 2020 році», яке провів ГО «Vision Zero» спільно з  Центром демократії та верховенства права в рамках кампанії «За безпечні дороги».

Дослідження проводилось у жовтні цього року у 24 містах. Проінструктовані волонтери кампанії збирали інформацію про 33701 водія. Усі вони мали б бути пристебнутими за кермом: користування паском для водіїв і пасажирів — пряма вимога Правил дорожнього руху. За оцінкою Всесвітньої організації охорони здоров’я, пристебнутий пасок міг би врятувати 50% жертв аварій зі смертельним підсумком. Однак не пристібаються під час поїздки від 52% до 85% водіїв. Так, у столиці ременями користується 48,2% водіїв, у Львові — 40,2%, Черкасах — 34,5%, Дніпрі — 33,2%, а в Чернівцях, Сєвєродонецьку і Кропивницьку — менше, ніж 18% водіїв.

«Сьогодні, на жаль, є типовою звичка не пристібатися як на передньому сидінні, так і позаду, — наголосила Олеся ХОЛОПІК, директорка Центру демократії та верховенства права. — Є дві причини, які пояснюють, чому. По-перше, це мізерний штраф у 51 гривню, а друге — величезна кількість міфів та упереджень серед водіїв та пасажирів. Ми у Кампанії давно говоримо, що ця 51 гривня створює у людей відчуття, наче правило про користування ременями є несуттєвим, його можна порушувати. Хоча ціною такого порушення може бути життя».

За словами Віктора Загреби, голови ГО «Vision Zero», сувора відповідальність не працюватиме сама по собі: «Людям треба пояснювати, що пристібатися — у їхніх інтересах. Карати треба лише тих, до кого не дійдуть раціональні аргументи. Тому слід проводити максимально широкомасштабні кампанії з поясненням, чому ремені безпеки важливі, впливати на ставлення людей. І коли буде це, то змінюватиметься і поведінка людини: вона пристібне себе, пасажирів, переконуватиме друзів, знайомих і незнайомих, що це важливо. Так має сформуватися соціальна норма».

Наразі Верховна Рада України ухвалила у першому читанні два законопроєкти, які підвищують штраф за користування ременями безпеки. З іншого боку, прості правила рятують життя — істина, здається, відома, та часто нами порушується.

Підготувала Інна ЛИХОВИД, «День»
Газета: 
Рубрика: