Упродовж двох місяців громадська організація «Право» спільно з фахівцями у сфері будівництва автомагістралей здійснювали інспекцію доріг області, які були відремонтовані чи побудовані з серпня 2016-го до серпня 2018 років, тобто мають гарантійний термін обслуговування. А це практично треть доріг державного та 80% місцевого значення. За результатами перевірки, з 28-ми ділянок лише одна не містила жодного дефекту. Вона розміщена по трасі М-12 у напрямку Хмельницького. На решті — «асфальт може зійти разом зі снігом після зими», — каже координатор проекту Віталій ДОРОХ.
«Якщо говорити про Вінницьку область, то загальна протяжність усіх автомобільних шляхів становить 9517,6 км. Із них державні дороги — 1997,9 км, а протяжність місцевих — 7519,7 км, — розповідає Віталій. — Під час проведення моніторингу ми здійснили п’ять дводенних виїздів, обстежили 80% відремонтованих доріг державного значення й орієнтовно 80% відремонтованих доріг місцевого рівня. Під час моніторингу користувалися лише рівнем і рулеткою, але цього, повірте, було досить для того, щоб написати звіт на 150 сторінок про численні порушення й дефекти».
Як кажуть громадські експерти, найбільше було виявлено такі пошкодження дорожнього полотна, як колійність, викришування, просідання, занижене узбіччя та вибоїни на узбіччі. Також вони задокументували відсутність маркування на дорожніх знаках та відбійниках, їхнє ненадійне кріплення, яке може «розрізати» автомобіль, якщо той на швидкості злетить на узбіччя. Але найбільше нарікань звучало саме на якість бітумної суміші і стан дорожнього покриття загалом.
«Ми не мали засобів для дослідження складу бітумної речовини, але очевидно, що вона в усіх підрядників досить низької якості. Саме через це практично на кожній обстеженій ділянці ми виявляли викришування дорожнього полотна, а це означає, що після зими там буде вибоїна, — зазначає експерт проекту Олена ЧЕРНІЙ. — На одному з відрізків дороги міжнародного значення М-21, де зробили ремонт за пневмоструменевою технологією, бітумна емульсія проступила на поверхні, що свідчить про просідання покриття. Причому ми фіксували цей момент ще до нанесення на розмітки, тобто ремонт був «свіжим». Або ж інший випадок: на дорозі, де наносять дорожню розмітку, з’явилася повздовжня тріщина біля узбіччя завширшки в майже один сантиметр. У подальшому ця ділянка дорожнього покриття просто зсунеться на узбіччя і продовжиться руйнування. І це дивно, адже технічний нагляд має перевіряти дорогу на різних етапах її будівництва і реагувати, вживати певні заходи. Але, схоже, на ці дефекти ніхто не зважає, бо вони присутні на всіх дорогах — тих, що відремонтували і які тільки ремонтуються».
Усі матеріали з задокументованими дефектами громадські активісти мають передати Службі автомобільних доріг області, а також — до прокуратури, яка вже звернулася до них і зажадала надати детальний звіт і фотодокази, щоб перевірити доцільність освоєння бюджетних коштів, витрачених на ремонт доріг Вінниччини.