Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Війна фур»

Громадський активіст: «Вважаємо неприпустимими цинічні «торги» щодо транзиту нашою територією російських вантажівок між урядами Росії й України»
16 лютого, 2016 - 20:04
ФОТО ПАВЛА ПАЛАМАРЧУКА

Війна поставила низку принципових питань, на які чомусь українське керівництво за ці два криваві роки відповісти не спромоглося. Саме дисонанс запитів суспільства і поведінки влади стало ключовою лінією розлому в самій країні. Одним з таких запитів є ініціатива «знизу» блокувати окупанта. Наголосимо, принципове визначення — не блокувати українські території, які окуповані ворогом, а припиняти контакти з джерелом агресії, обрубати будь-які спроби колаборації. І це не перший випадок. Ще у вересні кримські татари разом з українськими активістами почали блокаду торговельного сполучення з Кримом, яке потім охопило і знеструмлення півострова. Тоді на вимогу активістів уряд був вимушений офіційно призупинити енергопостачання та товарообіг з Кримом. Тобто для того, щоб офіційний Київ вдався до рішучих кроків, потрібен був стусан з боку обуреного народу. Росія на це відреагувала зупинкою вільної торгівлі з нашою країною та із 4 січня заборонила транзит українських вантажів своєю територію. Натомість ще наприкінці минулого року Україна закрила повітряний простір для російських літаків, що не стало перешкодою для, наприклад, візиту Гризлова до Києва, який спричинив велике обурення в ЗМІ.

Влада, яка бачила, що процес виходить з-під контролю і дає привід для спекуляцій, розводила руками, замість того, щоб поставити питання руба — ми воюємо чи торгуємо? Захід тисне на Кремль санкціями, але при цьому виходить, що досі українські підприємства непогано взаємодіють з російською стороною. І циркуляція фур з товарами тому підтвердження.

І ось черговий терпець урвався.

11 лютого громадські активісти Закарпаття почали безстрокову акцію з  блокування вантажівок з російськими номерами реєстрації. Водночас було висунуто вимоги до Кабміну — повна заборона транзиту російських фур через Україну і заборона на ведення бізнесу суб’єктами господарювання РФ. Акцію підтримали й інші області. Почалася ланцюгова реакція. Так, зокрема, в понеділок, 15 лютого, стартувала громадська акція «Блокада російських фур на Чернігівщині». Того ж дня блокаду підтримали на Харківщині й Одещині, а в Інтернеті з’явилися мапи з червоною лінією, яка чітко відрізає РФ від Європи.  Росія своєю чергою відповіла дзеркально — на кордоні з РФ було зупинено понад сотню українських фур. І лише після того, як ці кроки з боку громадськості набрали масштаб і наслідки, з’явилась офіційна реакція уряду. Арсеній Яценюк заявив: «Україна припиняє дію транзитних дозволів для вантажівок з російською реєстрацією... Ми вимагаємо від Росії виконати норма ВТО і відновити рух українських транзитних автомобілів». Тобто і в цьому випадку український влада відповідає на реакцію Москви. Ми знову робимо кроки «у відповідь», а значить знову йдемо позаду.

«РІШЕННЯ КАБМІНУ ПОЛОВИНЧАСТЕ»

Микола МАРЧИШАК, співкоординатор акції блокування транзиту російських вантажівок територією України:

— Рішення уряду є логічним продовженням тієї політики, що вітчизняні урядовці ведуть уже понад два роки: по суті, компромісної з ворогом і такої, що не відповідає інтересам держави. На нашу думку, рішення Кабміну є половинчастим, тому ми наполегливо просимо Кабінет Міністрів та Верховну Раду дати чітку та змістовну відповідь суспільству на державному рівні щодо заборони транзиту російських вантажівок територією України. Очікуємо, що в цих рішеннях уже не буде невизначених та половинчастих термінів, як-от «тимчасова заборона» та «призупинення», а міститиметься конкретне і принципове розв’язання ситуації. Водночас ми розглядаємо можливість запровадження другого етапу блокади, що може торкнутися і блокування в’їзду транзитних вантажів із Євросоюзу в Росію через Україну. Вважаємо неприпустимими і цинічні «торги» між урядами Росії і України щодо транзиту вантажів та «взяття в заручники» перевізників (нагадуємо, учасники акції вантажівки не блокують — їм надавали можливість слідувати до пункту призначення оминаючи територію України).

Наша патріотична акція продовжується. Нині до блокування долучаються все нові регіони України — наразі у ній участь беруть уже понад 10 областей.

Закликаємо державну владу України нарешті проявити патріотичну позицію та розв’язати ситуацію та засвідчуємо свою готовність до конструктивного діалогу з метою уникнення будь-яких конфліктів.

Валентин ТОРБА, «День»; Василь ІЛЬНИЦЬКИЙ, Закарпаття
Газета: 
Рубрика: