Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

2013-го планують запустити модернізацію Ан-124

24 грудня минуло 30 років із дня першого польоту легендарного «Руслана»
27 грудня, 2012 - 12:49

Найбільший серійний транспортний літак у світі за вантажопідйомністю (спочатку 120т) виготовлявся в Київському авіаційному виробничому об’єднанні та Ульяновському авіаційному промисловому комплексі. Всього в будівництві цих літаків брало участь близько 300 підприємств. Серійне виробництво остаточно зупинилося 2004 року, всього було збудовано 56 машин.

«Створення літака «Руслан» почалося за Радянського Союзу. Після його розпаду роботи, пов’язані з супроводом і модернізацією цих літаків виконуються на ДП «Антонов». Вони є одним із важливих напрямків і яскравих сторінок сучасної історії та трудової діяльності підприємства. Виконання цих завдань на високому рівні є візитівкою не лише ДП «Антонов», але й України в цілому», говорить експерт Центру досліджень армії, конверсії і роззброєння Сергій Згурець.

На ринку перевезень великогабаритних і нестандартних вантажів, у тому числі моновантажів масою до 120 т, Ан-124 конкурентів наразі не має. На літаку транспортувалися 90-тонні гідротурбіни, великогабаритні автокрани «Лібхер», американські кар’єрні самоскиди «Юклід», фюзеляж пасажирського літака Ту-204, 109-тонний локомотив та інші унікальні вантажі.

У той же час, ресурс «Русланів» поступово вичерпується: життєвий цикл сьогоднішнього парку становить 40-50 років, і при постійній модернізації наявних літаків вони відпрацюють своє до 2030 р. Розмови про відновлення будівництва Ан-124 ведуться аж до урядового рівня вже багато років. Але чомусь кожного разу запуск відкладається.

Російські урядовці постійно посилаються на те, що для серійного виробництва немає достатньої кількості замовлень, яка гарантувала б рентабельність. Так, 2008 р. Об’єднана авіабудівна корпорація (ОАК) і Ernst & Young завершили підготовку бізнес-плану проекту що відновлення виробництва Ан-124, і за їх підрахунками для запуску потрібно буде отримати підтверджені замовлення не менше ніж на 40 машин. 2011 р. віце-прем’єр РФ Сергій Іванов заявив, що окупити витрати на виробництво дозволить отримання замовлення як мінімум на 60 літаків. Про намір до 2020 р. виробити таку кількість нових «Русланів» на ульяновському заводі «АВІАСТАР-СП» ОАК заявила в лютому 2012 р.

Під час же нещодавньої апаратної наради уряду Ульяновської області перший віце-прем’єр РФ Олександр Пінков повідомив, що з 2016 року на ульяновському літакобудівному заводі «АВІАСТАР-СП» планується відновити виробництво літака Ан-124 «Руслан» у його новій, сучасній модифікації. Постанову уряду РФ про це буде підготовано, за словами віце-прем’єра, до 1 квітня 2013 року. Передбачається, що загальне замовлення становитиме 60 літаків, з них 20 — держзамовлення для Міноборони.

«Свого часу ми офіційно заявили ОАК, що коли буде запущено нове серійне виробництво літаків із технічними характеристиками, близькими до варіанту Ан-124-300, то ми готові придбати 40 літаків. Надіслали офіційний папір і технічні вимоги. Технічні вимоги підписано ДП «Антонов», але не затверджено ОАК», говорив у інтерв’ю російській пресі технічний директор «Волга-Дніпро» Віктор Толмачов.

Згідно з підрахунками компанії «Волга-Дніпро», з врахуванням списання існуючих літаків Ан-124, до 2030 р. для обслуговування зростаючих вантажопотоків буде потрібно не менше 70-80 повітряних судів такого класу. За новими ж даними, які озвучили на ДП «Антонова», потреба у «Русланах» на світовому ринку до 2035 р. становитиме вже 107 штук.

На думку директора «Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння» Валентина Бадрака, перспективи відновлення виробництва Ан-124 взаємозв’язані з потребою замінити зношені машини, які є в парку компанії «Волга-Дніпро».

«Вже зараз рентабельність перевезень цими літаками знизилася через витрати на обслуговування, з кожним роком потрібно все більше ремонтів. Тому компанія інтенсивніше лобіюватиме відновлення серійного виробництва Ан-124 на рівні уряду Російської Федерації. Власне, ухвала компанії «Волга-Дніпро» купувати іноземні літаки Boeing (у її флоті 12 повітряних суден родини Boeing 747— Ред.), це знак для уряду, що час запускати в серію модернізовані «Руслани», говорить він.

«У виробництві «Русланів» серйозно зацікавлене і російське Міністерство Оборони. За ним стоять державні інтереси країни. Недаремно саме Міноборони РФ 2012 року виступило ініціатором запуску проекту, бажаючи стати і експлуатантом нових повітряних машин», вважає експерт. ВПС Росії планують до 2020 року отримати 10 нових літаків Ан-124.

Комерційне замовлення лише авіакомпаній не дозволить забезпечити таку вартість нового серійного літака, яка буде привабливою для перевізників: на підготовку нового виробництва доведеться витратити приблизно 20 мільярдів рублів.

Проте, те, що відновлення виробництва Ан-124 відкладається, лише загострює ситуацію. Так, вартість літака за ці роки зросла вже вдвічі з $150 млн. до $300 млн. «Завод спроможний осилити Ан-124, ми зберегли все устаткування», — говорив раніше генеральний директор «АВІАСТАР-СП» Сергій Дементьєв.

Доки російська влада ще роздумує щодо майбутнього Ан-124, експлуатанти («Волга-Дніпро») поставили перед розробниками нові вимоги: збільшити максимальну вантажопідйомність до 150 т, далекість польоту з вантажем збільшити до 6-7 тис. кілометрів, екіпаж зменшити з 6 до 2 чоловік. Літак повинен мати цифрову кабіну, яка дозволить «нарощувати» функції жорсткішого літаководіння, а його економічну ефективність потрібно підвищити, як мінімум, на 30%.

«Ми продовжуємо працювати над доведенням і подальшою модифікацією літака, внесенням змін, сертифікацією. Наприклад, ми вдвічі збільшили ресурс Ан-124 (з 25 до 45 років). На 30 тонн збільшили вантажопідйомність. Запровадили цілий ряд новацій», — повідомив Президент — генеральний конструктор ДП «Антонов» Дмитро Кива. За його словами, той варіант літака, який планується запустити у виробництво в Ульяновську, «матиме «скляну» кабіну, цифрову авіоніку, модернізовані двигуни і цілий ряд інших новацій».

Андрій МУРАВСЬКИЙ, журналіст
Газета: 
Рубрика: