Останній сумнів, попри доброзичливість, може послужити
причиною «військових дій» між главою держави та парламентаріями. У результаті
рішення, котре давно очікує на свою чергу, може бути поховане.
Спробуємо примирити сторони за допомогою економічного дослідження.
Отже, у відповідності до даного указу, за кожний відсотковий пункт зниження
проти фіксованого базового рівня реалізації продукції за бартерними угодами
сума нарахованого податку підприємства на прибуток меншає на 1 відсоток.
Заощаджене при оподаткуванні йде на поповнення власних оборотних коштів.
У разі перевищення фіксованого базового рівня підприємство має заплатити
до бюджету штраф у розмірі 20 відсотків вартості продукції, реалізованої
понад цей рівень. На підприємства з фактичним рівнем нижче фіксованої базової
величини бартеру положення про штраф у 20% не розповсюджується.
Середній по країні розмір бартеру — 41,6%. Для розрахунку
приймемо за базу — 40%.
Середній у сфері виробництва рівень рентабельності — 4,8%.
Виходячи з цих показників, розрахуємо, скільки підприємство
виграє й скільки програє при зміні середнього розміру бартеру на 1 відсотковий
пункт. Шляхом простого економічного моделювання, приведеного до одиниці
обороту, нескладно розрахувати, що при фактичному показнику, меншому на
1 відсотковий пункт бази (тобто, 39%), вигода підприємства становитиме
0,00038 частини всього обороту. При фактичному показнику, який перевищує
базу на 1 пункт (тобто, 41%), втрати становитимуть 0,002 частини обороту.
Таким чином при однаковій абсолютній зміні показника частки бартеру відносно
базової величини втрати будуть перевищувати виграш у 5,3 раза (0,002:0,00038).
Нічого, нормально, по-радянськи.
Якщо такий розклад цифр комусь не подобається, то й тут
є вихід. Указ можна обходити так само, як обходили і продовжують обходити
закони України. Для цього підприємству, котре підпадає під розглядуваний
указ, необхідно створити дочірнє підприємство, котре володіє всіма правами
юридичної особи. У цьому немає ніякого порушення законодавства України.
На новостворене підприємство указ не буде розповсюджуватися. Основне підприємство
зможе знизити свої показники бартеризації і, відповідно, відсоток податку
на прибуток. А дочірнє буде займатися бартером так само, як це робило основне.
Працівники дочірнього підприємства можуть взагалі не виїжджати зі своїх
старих кабінетів, змінивши на дверях тільки вивіски.
Можна було б розробити й інші варіанти обходу указу, та
жаба тисне. Думається, що народні депутати також пожаліють тратити свої
зусилля на безплідну пікіровку з Президентом, сподіваючись на швидку кончину
(усього-то півроку) експериментального указу. Треба бути філософом: багато
що на цьому світі має свій початок і свій кінець.
№222 19.11.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету
обов'язкове. © «День»