Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Антимонопольний комітет і бензинове «дежавю»

Експерти «Дня» — про неадекватну реакцію власників українських АЗС на рекордне падіння світових цін на нафту
7 жовтня, 2015 - 12:02
ФОТО З АРХІВУ "ДНЯ"

Антимонопольний комітет України бачить ознаки завищення цін на нафтопродукти. Про це повідомив керівник відомства Юрій Терентьєв «Чи пов’язано це з антиконкурентними діями суб’єктів — з’ясовуємо... Аналізуємо аргументи всіх сторін», — пояснив він.

Поки ситуацію вивчають спеціалісти АМКУ, оператори ринку нафтопродуктів (ПІІ «АМІК Україна», ПАТ «Кло», ПП «Окко нафтопродукт», ТОВ «ВОГ Рітейл», ТОВ «Альянс Холдинг», СП ТОВ «Кершер», ПАТ «Укрнафта», ТОВ «Веста Сервіс», ТОВ ВТФ «Авіас», ТОВ «Бел Оіл», ТОВ «БРСМ-Нафта» та ПАТ «SOCAR Energy  Ukraine») отримали від Комітету обов’язкові до розгляду рекомендації. За словами Терентьєв, відповіді компаній показали, що більшість із них  вважає свої ціни «обґрунтованими ринковими чинниками». Проте власники АЗС  цими вихідними таки знизили вартість пального  в середньому  на 50 копійок на літрі по всій країні.

Чи будуть відкриті справи проти конкретних компаній, стане зрозуміло після вивчення АМКУ ринку. Нагадаємо, що в АМКУ є ще не закриті розслідування щодо вартості пального, ініційовані у лютому 2015 року. За даними прес-служби відомства, результати всіх цих справ, швидше за все, об’єднають і оголосять  одночасно.  Тим часом «День» запитав експертів ринку, чи бачать  вони  підстави для здешевлення пального? 

КОМЕНТАРI

В «УКРНАФТИ» — ІМУНІТЕТ?

Юрій СОЛОВЕЙ, заступник голови парламентського комітету з питань економічної політики:

— Ще кілька місяців тому я звертався  до нового керівника АМКУ з вимогою перевірити діяльність 12 рітейлорів нафтового ринку з метою встановлення реальних цін на нафтопродукти. Адже у порівнянні з серпнем 2014 року ціна нафти на біржі «Плац» впала приблизно на 50%, натомість на українських АЗС цього не видно. Реагуючи на це, АМКУ розіслав рекомендації учасникам ринку. І от зараз ми отримали зниження на 50 копійок на літрі пального. Але це неадекватна реакція операторів на таке рекордне падіння світових цін на нафту. Маржа, яка є в галузі нафтопродуктів, перевищує  часто  30  і навіть 50%. Ось де поле для діяльності АМКУ, воно дуже широке. Крім того, в Україні є практично монополіст у галузі видобутку нафтопродуктів — це  «Укрнафта». Її діяльність чомусь не потрапляє в поле зору Антимонопольного комітету,  як і тарифи на паливо на АЗС цієї компанії. Це — серйозна недоробка.  Якщо АМКУ хоче навести лад із цінами на рикну пального, то його заходи мають бути радикальнішими. Як заступник голови комітету, я ініціюватиму на найближчих засіданнях проміжний звіт керівника АМКУ щодо наведення ладу на п’яти основних  ринках — нафти, газу, електроенергії, авіасполучень і продуктів харчування. 

«РИНОК І ЦІНОУТВОРЕННЯ ЗАГАЛОМ ДЕФОРМОВАНІ ВЕЛИКОЮ ЧАСТКОЮ КОНТРАФАКТУ»

Сергій КУЮН, експерт нафтового ринку:

— У мене відчуття дежавю: в питаннях ціни на пальне нинішня влада повторює схему реагування попередників. Спочатку прем’єр заявляє про завищену ціну, далі АМКУ включається з критикою і дає рекомендації, проводить круглий стіл...  і все залишається як і було. Так і цього разу: поки що лише пустопорожні розмови. Результату немає, бо у влади відсутнє розуміння причин таких подій. Теперішні цінові перекоси виникають, бо ринок і ціноутворення загалом деформовані великою часткою тіньових нафтопродуктів. Сьогодні частка контрафактного і контрабандного бензину в Україні становить 25%! Торговці фальсифікатом забирають собі споживача, який в умовах економічної кризи і зниження платоспроможності рахує кожну копійку, тому  курсує в бік дешевого і неякісного пального. А добросовісні мережі, які платять усі податки, втрачають обсяги продажів і змушені утримувати вищі ціни, аби оплатити  постійні витрати, такі як зарплата,  податки тощо. Відтак збільшується торгова націнка на один літр пального. Раніше АЗС мала продати чотири тисячі літрів пального в день, щоб виходити на виробничий «нуль». Цього року продажі впали на 30%, тобто в середньому реалізують 3,5 тисячі літрів.

У вартість одного літра пального  входять 40 — 45% нафти,  40% — податків (акциз і ПДВ) та 10 — 15% маржі при роздрібній торгівлі. Тому АЗС — це  низькомаржинальний бізнес. 

Претензії у АМКУ виникають до легальних компаній, до яких по суті немає запитань щодо податків і якості продукції. А торговці «бодягою» тримають низькі ціни, і до них — жодних зауважень. Це нонсенс. АМКУ треба займатися питанням утворення низьких цін. В Європі на всіх АЗС ціни однакові, а в нас різниця між окремими мережами — 15%. Тому найперше треба ліквідувати тіньовий сегмент і контрабанду, створити рівні умови і зрозумілу  цінову політику. Слід вирівняти  правила гри. 

«ТРИ ЗАПИТАННЯ ДО АМКУ»

Сергій САПЄГIН, директор Науково-технічного центру «Психея»:

— Перше: чому Комітет раптом вирішив виконувати усні розпорядження прем’єра з питань ціноутворення? Друге: чому він взявся це робити в період, коли ціни в гривні почали знижуватися? Третє: чому порахували зниження цін у доларах, а зміну вартості — у гривнях? До речі, у доларовому еквіваленті ціна нафтопродуктів в Україні знизилася більше, ніж у  Європі. На жодне з цих запитань немає відповіді. Крім того, оцінки АМКУ  проведені на підставі застарілих методик і з моменту їх затвердження пройшло вже 15 років. За цей час на ринку відбулися зміни — з’явилися нові товарні позиції  бензину з різним октановим числом.

Наталія БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: