Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Аргументи на колесах

Приватні підприємці — проти введення таксометрів
7 вересня, 2004 - 00:00
НОВІ ПРАВИЛА ГРИ НА РИНКУ ПАСАЖИРСЬКИХ АВТОПЕРЕВЕЗЕНЬ НЕОДНОЗНАЧНО СПРИЙМАЮТЬСЯ ПРИВАТНИМИ ТАКСИСТАМИ / ФОТО З АРХIВУ «Дня»

Сьогодні, в перший день роботи шостої пленарної сесії парламенту, Верховну Раду зранку пікетуватимуть приватні таксисти. Як повідомив вчора «Дню» голова Профспілки таксистів України Василь Попик, під егідою якої проводиться ця широкомасштабна попереджувальна акція протесту, під стінами парламенту зберуться як мінімум п’ять тисяч чоловік. Наприкінці учорашнього дня трьома колонами зі Сходу, Заходу та Півдня України до Києва мають прибути декілька тисяч автомобілів-таксі з делегатами від регіонів. У такий спосіб таксисти намагаються запобігти прийняттю Верховною Радою двох законопроектів: «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (в частині надання послуг з перевезення пасажирів та багажу в таксі) та № 5338 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України».

Прийняття цих законопроектів обернеться знищенням приватних таксі, стверджують організатори акції. Законопроектами передбачено обов’язкове встановлення електронних фіскальних таксометрів — реєстраторів розрахункових операцій в автомобілях, що здійснюють перевезення пасажирів, та квотування максимально можливої кількості автомобілів, які мають право надавати послуги. У профспілці вважають, що запропоновані нововведення суперечать Указу Президента України про запровадження спрощеної системи оподаткування. При цьому підкреслюється, що введення фіскальних таксометрів все одно не збільшить надходження до бюджету, оскільки усі приватні таксисти є приватними підприємцями і сплачують державі єдиний податок у фіксованій сумі, яка не залежить від результатів фіскального обліку. «Ми впевнені, що прийняття нових законопроектів призведе до монополізації ринку таксі; втрати робочих місць десятками тисяч людей; погіршення якості послуг з перевезення пасажирів; стимулювання корупції посадових осіб, які займатимуться квотуванням та контролем; повернення у «тінь» тисяч таксистів та, як результат, зменшення надходжень до бюджету. Нарешті, всі ці фактори призведуть, по-перше, до збільшення в середньому на 30% тарифів на перевезення для пасажирів, по-друге — до нестачі автомобілів таксі, особливо в негоду, святкові дні та «час пік», — говориться у заяві профспілки.

Щодо змін, які передбачається внести законопроектом в Кодекс України про адміністративні правопорушення, то, на погляд таксистів, збільшення розмірів штрафів є необґрунтованим. Ті штрафні санкції, які пропонується застосовувати до перевізників, за розміром наближаються до санкцій, що застосовуються до осіб, які скоїли кримінальний злочин, включно до конфіскації приватних автомобілів, що є прямим порушенням Конституції України. Причому, приводом до застосування санкцій можуть стати не визначені законом вимоги до оснащення автомобіля-таксі.

Сьогодні близько 90% таксоперевезень в Україні здійснюють приватні таксисти. В країні працюють близько 100 тисяч приватних таксі. Завдяки запровадженню спрощеної системи оподаткування, стверджується у заяві, вдалося легалізувати діяльність приватних підприємців- таксистів. Вони чесно сплачують податки. В результаті стало можливим оновлення за приватні кошти парку автомобілів, вдалося зменшити тарифи на перевезення і при цьому надавати якісно кращі послуги. Саме це і врятувало галузь таксомоторних перевезень, наголошують профспілкові лідери.

Натомість відсутність прозорості у законотворенні та намагання поспіхом проголосувати ці законопроекти свідчать, як вважають у профспілці, про спробу лобіювання певних вузьких інтересів, намагання знищити ринкові принципи в таксоперевезеннях та про намір звузити цей сегмент ринку і загнати перевізників у «стійла» радянських таксопарків. А це знову відкине галузь приватних таксоперевезень на 20 років назад. Профспілка готова сісти за стіл переговорів. Закони, які б комплексно регулювали ринок таксоперевезень, мають бути прийняті. Але їх підготовка та ухвалення повинні здійснюватися прозоро, з залученням до обговорення широкого кола зацікавлених осіб — представників профспілки, влади та кваліфікованих експертів.

Тим часом один з авторів законопроектів народний депутат України Дмитро Святаш повідомив «Дню» наступне. Нововведення надасть клієнтам таксі підстави для захисту своїх прав в разі неякісного обслуговування, що, на думку Д.Святаша, повинно дисциплінувати таксистів: «Відзначу, що застосування лічильника не вплине на систему оподаткування «спрощенців», оскільки показання таксометра не слугуватимуть підставою для нарахування додаткових податків». Народний депутат нагадує, що будь-які зміни такого роду залежать лише від обсягу поточного обороту, а перевищення граничної суми при роботі таксі практично не реально.

Щодо іншого законопроекту, то Д.Святаш пообіцяв, що після прийняття його у першому читанні будуть розглянуті та враховані усі варіанти виправлень та змін, які надійдуть до профільного комітету Верховної Ради від суб’єктів законодавчої ініціативи та громадських організацій підприємців. Поки що, зазначив автор законопроекту, жодна громадська організація або орган виконавчої влади до нього не зверталися.

Одночасно акція протесту відбуватиметься і в регіонах. Очікується, що в столицю з Луганської області виїдуть 50 автомобілів-таксі. 7 вересня з 9 до 12 години таксисти, які підтримують акцію протесту, не прийматимуть замовлення, а автомобілі їздитимуть із ввімкненими фарами. Із 13 зареєстрованих у Луганську підприємств — перевізників таксі в акції візьмуть участь 11. Як повідомив Східноукраїнському інформагентству cxiд.info голова Луганського обласного відділення профспілки таксистів України Микола Девицький, загальна сума витрат таксистів на отримання необхідних дозволів та установку таксометра становитиме 400—450 доларів. «Це змусить перевізників збільшити тарифи на перевезення, і третина клієнтів буде втрачена», — переконаний М. Девицький.

Однак не всі луганські компанії, які займаються перевезенням пасажирів, підтримають акцію протесту таксистів, повідомляє Олена ПРИВЕН. Так, директор компанії «Вукс» Сергій Дудін заявив, що очолюване ним підприємство продовжить роботу в звичайному режимі. «Таксисти, які протестують проти прийняття Верховною Радою законопроектів, що стосуються упорядкування роботи підприємців-таксистів, просто не хочуть платити податки», — заявив пан Дудін. На його думку, підготовлювані законопроекти давно назріли і їх прийняття дозволить упорядити перевезення пасажирів таксистами.. Прийняття цих законопроектів, на думку Сергія Дудіна, захистить і споживачів послуг. «Пасажири будуть лише у виграші, оскільки платитимуть стільки, скільки покаже лічильник, а не стільки, скільки вигадає водій», — зазначив С. Дудін. Наявність таксометрів, із його слів, не позначиться на зменшенні кількості клієнтів. «До 1995 року всі таксі працювали за таксометрами, і їхніми послугами користувалися! Це нормальна форма роботи», — відзначив Дудін. Він також висловив упевненість у тому, що протестують ті, хто не хоче платити податки і чий автомобіль не відповідає вимогам, які висувають до технічних засобів для перевезення пасажирів.

Тим часом у луганчан також нагромадилося багато претензій до роботи таксі: зокрема, пасажири нарікають на обман при розрахунках, недостовірне інформування про тарифи й оплату за поїздку маршрутом, незадовільну роботу диспетчерів, їхню грубість. Про це свідчать, у тому числі, й звернення луганчан до міського голови Євгена Бурлаченка з проханням навести лад у роботі таксі.

Петро ІЖИК, «День»
Газета: 
Рубрика: