Сьогодні автомобіль уже не розкіш, а засіб пересування. Але, схоже, для середнього класу автомобіль може незабаром знову стати розкішшю, насамперед, через можливе активне зростання кредитної ставки на автомобіль. Експерти прогнозують, що 25% річних до кінця року цілком можуть стати реальністю.
Розлучитися з додатковими фінансами доведеться не лише тим, хто планує взяти кредит, але й тим, хто взяв його давно. Справа в тому, що банк має право переглянути кредит?— така норма вказана в більшості контрактів. Варіантів буде два — погасити борг у найкоротший термін, або ж щомісяця сплачувати більше. Якщо брати до уваги, що кредити на авто беруть якраз ті, хто не може відразу викласти чималу суму за автомобіль, то другий варіант більш реальний.
«День» дізнався в банків і автодилерів, із чим пов’язане таке зростання відсоткової ставки на кредит на автомобілі, наскільки реальний прогноз у 25% річних, і як це може вплинути на автомобільний ринок в України.
Вікторія МОРГАЛЕНКО, керівник відділу маркетингу та реклами ЗАТ «Прага Авто»:
— Я припускаю, що зростання процентної ставки на автомобілі пов’язане з нестачею готівки в банків і акумуляцією коштів у Національному банку України.
Зростання кредитних ставок на автомобілі може вплинути, насамперед, на народні марки, де традиційно високий відсоток кредитних операцій на купівлю авто. Якщо буде ще більш значне зростання, на авторинок України знову може очікувати стагнація, як у травні цього року. Однак деякі автосалони вже зараз йдуть на такі заходи, як зниження кредитної ставки банку з одночасною завуальованою завищеною ставкою страхування кредитного авто. Клієнти, купуючи в кредит за привабливою ставкою, навіть не здогадуються, де «їх кидають», коли пропонують ставки нижчі, ніж депозитні ставки банку.
Що стосується нашої мережі, то в нас може зсунутися співвідношення 100-відсоткової купівлі та купівлі в кредит на користь другого. Наразі ці цифри в нас балансують в межах 50/50. І загалом може очікуватися зниження темпів продажу, але не більш, ніж на 10—15%. Так як наша компанія знаходитиме інші варіанти продажу не зі 100-відсотковою оплатою, наприклад, у лізинг, де задіяні відносно дешеві європейські кредитні ресурси.
Марина ЦИМБАЛ, PR-менеджер компанії «АТЛАНТ-М Китайські автомобілі»:
— Наразі спостерігається не лише зростання кредитних ставок, але й посилення умов оформлення кредиту. Багато автомобілів середнього класу, так звані бюджетні автомобілі, купуються в кредит. У деяких дилерів частка куплених автомобілів у кредит може сягати 60%. Левова частка загального продажу автомобілів на ринку України припадає саме на середній сегмент. Тому, якщо виникнуть проблеми з оформленням кредитів, або умови будуть не прийнятними, то продаж може впасти. На рішення споживача радше впливатиме навіть не стільки кредитна ставка, а первинний внесок і можливість оформлення кредиту.
Це, швидше за все, наслідок світової фінансової кризи. Зростання відсоткової ставки та посилення оформлення кредиту спостерігається не лише на автомобілі, а й на всі товари.
Що стосується нашої мережі, то тут важко прогнозувати. У попередньому місяці 60% наших автомобілів були оформлені в кредит. Якщо будуть проблеми з оформлення кредитів, то це може відбитися на загальному продажу.
Євген ДЕМ’ЯНОВ, заступник директора Департаменту приватного банкінгу Райффайзен Банку Аваль:
— На ринку спостерігається тенденція підвищення відсоткових ставок по депозитах, що призводить до підвищення ставок і по кредитах. Тому при збереженні темпу зростання ставок по депозитах, ставки по кредитах також підвищуватимуться.
Зміни відсоткових ставок будуть зумовлені виключно тенденціями ринку, який прогнозувати досить складно в через ситуацію, на ринку і в економіці України.
Антон ШАПЕРЕНКОВ, начальник Департаменту роздрібних операцій VAB Банку:
— На наш погляд, передумов для зростання відсоткових ставок по автокредитам у національній валюті немає. Зростання ставок у цьому розрізі можливе у разі зростання процентних ставок по ринку загалом, що, в свою чергу, вплине на іпотечне кредитування, автокредити і навіть бланкові кредити.
Швидше за все, відсоткові ставки по автокредитам у національній валюті залишаться на колишньому рівні. Невелике зростання можливе до кінця року, коли буде певний дефіцит ресурсів, і з метою обмеження попиту банки можуть вдатися до невеликого підвищення.
Можливе зростання відсоткових ставок по автокредитах у національній валюті жодним чином не спричинить зростання ставок у інших валютах. Про взаємозв’язки тут і мови бути не може. Передумовами для зростання ставок по автокредитах у іноземній валюті може бути дефіцит іноземної валюти на ринку, ніж зростання ставок у національній валюті.
Якщо дивитися на структуру видачі автокредитів, то левову частину кредитів беруть у іноземній валюті. Наприклад, портфель автокредитів у нашому банку на 80% складають автокредити у іноземній валюті, і лише 20% — у гривні. Виходячи з цього, більшість клієнтів, які взяли автокредит в іноземній валюті, не відчують на собі зростання відсоткових ставок.