Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Ав­то­мо­біль як роз­кіш

Зрос­тан­ня став­ки кре­ди­ту на ав­то­мо­бі­лі пе­ре­ду­сім вда­рить по ки­ше­ні се­ред­ньо­го кла­су
13 серпня, 2008 - 00:00

Сьо­год­ні ав­то­мо­біль уже не роз­кіш, а за­сіб пе­ре­су­ван­ня. Але, схо­же, для се­ред­ньо­го кла­су ав­то­мо­біль мо­же не­за­ба­ром зно­ву стати роз­кішшю, на­сам­пе­ред, че­рез мож­ли­ве ак­тив­не зрос­тан­ня кре­дит­ної став­ки на ав­то­мо­біль. Екс­пер­ти прог­но­зу­ють, що 25% річ­них до кін­ця ро­ку ціл­ком мо­жуть ста­ти ре­аль­ніс­тю.

Роз­лу­чи­ти­ся з до­дат­ко­ви­ми фі­нан­са­ми до­ве­деть­ся не ли­ше тим, хто пла­нує взя­ти кре­дит, але й тим, хто взяв йо­го дав­но. Спра­ва в то­му, що банк має пра­во пе­рег­ля­ну­ти кре­дит?— та­ка нор­ма вка­за­на в біль­шос­ті кон­трак­тів. Ва­рі­ан­тів бу­де два — по­га­си­ти борг у най­ко­рот­ший тер­мін, або ж що­мі­ся­ця спла­чу­ва­ти біль­ше. Як­що бра­ти до ува­ги, що кре­ди­ти на ав­то бе­руть як­раз ті, хто не мо­же від­ра­зу вик­лас­ти чи­ма­лу су­му за ав­то­мо­біль, то дру­гий ва­рі­ант більш ре­аль­ний. 

«День» діз­нав­ся в бан­ків і ав­то­ди­ле­рів, із чим по­в’я­за­не та­ке зрос­тан­ня від­сот­ко­вої став­ки на кре­дит на ав­то­мо­бі­лі, нас­кіль­ки ре­аль­ний прог­ноз у 25% річ­них, і як це мо­же впли­ну­ти на ав­то­мо­біль­ний ри­нок в Ук­ра­ї­ни.

Вік­то­рія МОР­ГА­ЛЕН­КО, ке­рів­ник від­ді­лу мар­ке­тин­гу та рек­ла­ми ЗАТ «Пра­га Ав­то»:

— Я при­пус­каю, що зрос­тан­ня про­цен­тної став­ки на ав­то­мо­бі­лі по­в’я­за­не з нес­та­чею го­тів­ки в бан­ків і аку­му­ля­ці­єю кош­тів у На­ці­о­наль­но­му бан­ку Ук­ра­ї­ни.

Зрос­тан­ня кре­дит­них ста­вок на ав­то­мо­бі­лі мо­же впли­ну­ти, на­сам­пе­ред, на на­род­ні мар­ки, де тра­ди­цій­но ви­со­кий від­со­ток кре­дит­них опе­ра­цій на ку­пів­лю ав­то. Як­що бу­де ще більш знач­не зрос­тан­ня, на ав­то­ри­нок Ук­ра­ї­ни зно­ву мо­же очі­ку­ва­ти стаг­на­ція, як у трав­ні цьо­го ро­ку. Од­нак де­я­кі ав­то­са­ло­ни вже за­раз йдуть на та­кі за­хо­ди, як зни­жен­ня кре­дит­ної став­ки бан­ку з од­но­час­ною за­ву­а­льо­ва­ною за­ви­ще­ною став­кою стра­ху­ван­ня кре­дит­но­го ав­то. Клі­єн­ти, ку­пу­ю­чи в кре­дит за при­ваб­ли­вою став­кою, на­віть не здо­га­ду­ють­ся, де «їх ки­да­ють», ко­ли про­по­ну­ють став­ки ниж­чі, ніж де­по­зит­ні став­ки бан­ку.

Що сто­су­єть­ся на­шої ме­ре­жі, то в нас мо­же зсу­ну­ти­ся спів­від­но­шен­ня 100-відсоткової ку­пів­лі та ку­пів­лі в кре­дит на ко­ристь дру­го­го. На­ра­зі ці циф­ри в нас ба­лан­су­ють в межах 50/50. І за­га­лом мо­же очі­ку­ва­ти­ся зни­жен­ня тем­пів про­да­жу, але не більш, ніж на 10—15%. Так як на­ша ком­па­нія зна­хо­ди­ти­ме ін­ші ва­рі­ан­ти про­да­жу не зі 100-відсотковою оп­ла­тою, нап­рик­лад, у лі­зинг, де за­ді­я­ні від­нос­но де­ше­ві єв­ро­пей­ські кре­дит­ні ре­сур­си. 

Ма­ри­на ЦИМ­БАЛ, PR-ме­нед­жер ком­па­нії «АТ­ЛАНТ-М Ки­тай­ські ав­то­мо­бі­лі»:

— На­ра­зі спос­те­рі­га­єть­ся не ли­ше зрос­тан­ня кре­дит­них ста­вок, але й по­си­лен­ня умов офор­млен­ня кре­ди­ту. Ба­га­то ав­то­мо­бі­лів се­ред­ньо­го кла­су, так зва­ні бюд­жет­ні ав­то­мо­бі­лі, ку­пу­ють­ся в кре­дит. У де­я­ких ди­ле­рів час­тка куп­ле­них ав­то­мо­бі­лів у кре­дит мо­же ся­га­ти 60%. Ле­во­ва час­тка за­галь­но­го про­да­жу ав­то­мо­бі­лів на рин­ку Ук­ра­ї­ни при­па­дає са­ме на се­ред­ній сег­мент. То­му, як­що ви­ник­нуть проб­ле­ми з офор­млен­ням кре­ди­тів, або умо­ви бу­дуть не прий­нят­ни­ми, то про­даж мо­же впас­ти. На рі­шен­ня спо­жи­ва­ча рад­ше впли­ва­ти­ме на­віть не стіль­ки кре­дит­на став­ка, а пер­вин­ний вне­сок і мож­ли­вість офор­млен­ня кре­ди­ту.

Це, швид­ше за все, нас­лі­док сві­то­вої фі­нан­со­вої кри­зи. Зрос­тан­ня від­сот­ко­вої став­ки та по­си­лен­ня офор­млен­ня кре­ди­ту спос­те­рі­га­єть­ся не ли­ше на ав­то­мо­бі­лі, а й на всі то­ва­ри.

Що сто­су­єть­ся на­шої ме­ре­жі, то тут важ­ко прог­но­зу­ва­ти. У по­пе­ред­ньо­му мі­ся­ці 60% на­ших ав­то­мо­бі­лів бу­ли офор­мле­ні в кре­дит. Як­що бу­дуть проб­ле­ми з офор­млен­ня кре­ди­тів, то це мо­же від­би­ти­ся на за­галь­но­му про­да­жу.

Єв­ген ДЕ­М’Я­НОВ, зас­туп­ник ди­рек­то­ра Де­пар­та­мен­ту при­ват­но­го бан­кін­гу Рай­ффай­зен Бан­ку Аваль: 

— На рин­ку спос­те­рі­га­єть­ся тен­ден­ція під­ви­щен­ня від­сот­ко­вих ста­вок по де­по­зи­тах, що приз­во­дить до під­ви­щен­ня ста­вок і по кре­ди­тах. То­му при збе­ре­жен­ні тем­пу зрос­тан­ня ста­вок по де­по­зи­тах, став­ки по кре­ди­тах та­кож під­ви­щу­ва­ти­муть­ся.

Змі­ни від­сот­ко­вих ста­вок бу­дуть зу­мов­ле­ні вик­люч­но тен­ден­ці­я­ми рин­ку, який прог­но­зу­ва­ти до­сить склад­но в через си­ту­а­ці­ю, на рин­ку і в еко­но­мі­ці Ук­ра­ї­ни.

Ан­тон ША­ПЕ­РЕН­КОВ, на­чаль­ник Де­пар­та­мен­ту роз­дріб­них опе­ра­цій VAB Бан­ку:

— На наш пог­ляд, пе­ре­ду­мов для зрос­тан­ня від­сот­ко­вих ста­вок по ав­ток­ре­ди­там у на­ці­о­наль­ній ва­лю­ті не­має. Зрос­тан­ня ста­вок у цьо­му роз­рі­зі мож­ли­ве у ра­зі зрос­тан­ня про­центних ста­вок по рин­ку за­га­лом, що, в свою чер­гу, впли­не на іпо­теч­не кре­ди­ту­ван­ня, ав­ток­ре­ди­ти і на­віть блан­ко­ві кре­ди­ти.

Швид­ше за все, від­сот­ко­ві став­ки по ав­ток­ре­ди­там у на­ці­о­наль­ній ва­лю­ті за­ли­шать­ся на ко­лиш­ньо­му рів­ні. Не­ве­ли­ке зрос­тан­ня мож­ли­ве до кін­ця ро­ку, ко­ли бу­де пев­ний де­фі­цит ре­сур­сів, і з ме­тою об­ме­жен­ня по­пи­ту бан­ки мо­жуть вда­ти­ся до не­ве­ли­ко­го під­ви­щен­ня.

Мож­ли­ве зрос­тан­ня від­сот­ко­вих ста­вок по ав­ток­ре­ди­тах у на­ці­о­наль­ній ва­лю­ті жод­ним чи­ном не спри­чи­нить зрос­тан­ня ста­вок у ін­ших ва­лю­тах. Про вза­є­моз­в’яз­ки тут і мо­ви бу­ти не мо­же. Пе­ре­ду­мо­ва­ми для зрос­тан­ня ста­вок по ав­то­кре­ди­тах у іно­зем­ній ва­лю­ті мо­же бу­ти де­фі­цит іно­зем­ної ва­лю­ти на рин­ку, ніж зрос­тан­ня ста­вок у на­ці­о­наль­ній ва­лю­ті.

Як­що ди­ви­ти­ся на струк­ту­ру ви­да­чі ав­ток­ре­ди­тів, то ле­во­ву час­ти­ну кре­ди­тів бе­руть у іно­зем­ній ва­лю­ті. Наприк­лад, порт­фель ав­ток­ре­ди­тів у на­шо­му бан­ку на 80% скла­да­ють ав­ток­ре­ди­ти у іно­зем­ній ва­лю­ті, і ли­ше 20% — у грив­ні. Ви­хо­дя­чи з цьо­го, біль­шість клі­єн­тів, які взя­ли ав­ток­ре­дит в іно­зем­ній ва­лю­ті, не від­чу­ють на со­бі зрос­тан­ня від­сот­ко­вих ста­вок.

Під­го­ту­ва­ла Ма­рія СЕ­МЕН­ЧЕН­КО, «День»
Газета: 
Рубрика: