Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Бензин: ціна зростає,

але якість залишається під питанням
2 грудня, 2010 - 00:00
СЬОГОДНІ НА УКРАЇНСЬКИХ АЗС ПРОДАЮТЬ 30—35% ІМПОРТНОГО ПАЛИВА, ЯКЕ ДОРОЖЧАТИМЕ ПЕРШИМ / ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

З початку грудня вартість бензину наполегливо зростає. І вже в січні, за прогнозами експертів консалтингової групи «А-95», вона може сягнути позначки дев’ять гривень за літр. Галузеві аналітики називають декілька причин подорожчання пального: підвищення акцизу в Податковому кодексі, пропозиція міністра палива і енергетики Юрія Бойка з 2011 року ввести мито на імпорт палива, а також низку інших.

Нагадаємо, що члени експертно-аналітичної групи з питань функціонування ринку нафти, нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної галузі підтримали пропозицію Бойка щодо введення мита на імпорт світлих нафтопродуктів. За їхніми підрахунками, її розмір має складати не менше 120 євро за тонну.

Введення цього мита, на думку директора консалтингової групи «А-95» Сергія Куюна, «приведе до подорожчання бензину», вартість якого сьогодні складає близько восьми гривень за літр. За словами експерта, доля імпортного палива складає на вітчизняному ринку 30—35%. Виходячи з цього, прогнозує Куюн, «вочевидь, що на гривню піднімуться ціни на всіх АЗС».

У той самий час якість вітчизняного палива залишається під питанням. Адже паливо в Україні ще два роки вироблятиметься за старими стандартами якості, заявили нещодавно в експертно-аналітичній групі з питань функціонування ринку нафти, нафтопродуктів і розвитку нафтопереробної галузі. Фахівці цієї групи таким чином вирішили підтримати ініціативу Міністерства палива та енергетики України з відстрочення переходу виробників палива на стандарти нафтопродуктів Євро-4 і Євро-5 на 2013 рік.

Ринок же ще близько чотирьох місяців тому, коли Мінпаливенерго лише озвучувало свої наміри відмовитися від впровадження нових стандартів якості для нафтопродуктів із 1 січня 2011 року, продемонстрував своє незадоволення таким рішенням. Ще тоді керівники Всеукраїнської громадської організації «Комітет захисту споживачів нафтопродуктів», Міжнародної добродійної організації «Інформаційний центр «Зелене досьє» і Консалтингової групи «А-95» попереджали про ризики, які несуть подібні дії регулятора: масова поява фальсифікату, збільшення контрабанди, втрата конкурентоспроможності вітчизняних нафтопродуктів на зовнішніх ринках...

Зараз уряд у експертних колах звинувачують у непослідовності відносно рішення проблем українського ринку нафтопродуктів. Окремі експерти стверджують, що подібними діями регулятор лише погіршує ситуацію на ринку. «Це поганий сигнал для ринку, — вважає заступник директора аналітичного центру «Експертна рада» Гліб Простаков. — Адже власники найбільших НПЗ (Одеського, Лисичанського і Кременчуцького) витратили чималі кошти на відповідну модернізацію виробництв, прагнучи укластися в задані урядом тимчасові рамки. Тепер же своїм рішенням перенести запровадження нових стандартів влада зведе ці зусилля нанівець».

Нагадаємо, що про свою готовність з 1 січня 2011 року перейти на нові стандарти якості заявили три найбільші нафтопереробні заводи країни. У той самий час не готовими виявилися два підприємства на заході України — НПК «Галичина» й «Нафтохімік Прикарпаття». Це й стало однією з причин зміни рішення Мінпаливенерго. Експерти ж називають таку тактику неправильною. «Бажання дати цим двом заводам шанс завершити модернізацію пояснює, але не виправдовує дії уряду, — відзначає Простаков. — У аналогічній ситуації в Європі завод закривається на реконструкцію й відкривається вже після проведення необхідної модернізації».

Загалом, введення нових стандартів якості — необхідна умова збереження конкурентоспроможності українських НПЗ, переконані гравці вітчизняного ринку нафтопродуктів. Адже наші сусіди і партнери (Білорусь, Литва, Румунія), які експортують паливо до України, давно налагодили його випуск за стандартом Євро-5. Європейський Союз вже готується з 2014 року перейти на стандарт Євро-6. «У цьому ключі якісне відставання української нафтопереробки виглядає як критичне», — підкреслює Простаков. Чому ж у нас ніяк не наважаться освоїти ці паливні стандарти?

Експерти вважають, що подібні дії експертно-аналітичної групи можна трактувати як захист ринку від якісного продукту. Адже подорожчання якісного імпортного палива зробить його недоступним для споживача. Тому останній буде вимушений переорієнтовуватися на вітчизняний бензин і дизпаливо, якість якого, на фоні рішення про перенесення термінів введення в дію нових стандартів, залишається під сумнівом.

«Впровадження імпортного мита одночасно зі збереженням старих стандартів якості приведе до подальшого збільшення частини неякісного й фальсифікованого палива на ринку з одночасним його подорожчанням прямо пропорційно розміру мита», — підтверджує думку колег президент «Комітету захисту споживачів нафтопродуктів» Андрій Пасішник.

Щоб уникнути негативних наслідків, експерти пропонують прив’язати введення диверсифікованого мита до набуття чинності нових стандартів якості нафтопродуктів. Саме таким чином держава може дати вітчизняним НПЗ певні преференції перед імпортним паливом, але одночасно поставити їм вищі вимоги щодо якості, запевняють фахівці. Відстрочення ж введення нових стандартів і загальне мито на імпортне паливо підірвуть конкурентоспроможність галузі, підсумовують вони. «Такі рішення лише посилять проблему якості й ціни нафтопродуктів, що реалізуються в Україні, — резюмує Простаков.

Алла ДУБРОВИК, «День»
Газета: 
Рубрика: