Експерти передбачають, що до травня моторне пальне в нашій країні й надалі дорожчатиме, повторюючи світовий тренд (до 125 дол. за барель), що підхльостується спекулятивними тенденціями в русі капіталу. Проте головним, що визначає сьогодні ціни на світовому ринку, є інформаційно-психологічний чинник.
Так вважає заступник директора науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев. При цьому, кажучи про ціну на бензин в Україні, він відзначив роль експертно-аналітичної групи при Міненерговуглепромі, яка публікує так звані рекомендовані ціни або, інакше, «ціновий коридор». У них, на думку експерта, 62% становлять спекулятивні котирування зі світового ринку, трохи менше третини припадає на податки. Решта — брудна маржа, визначення якої, за словами експерта, ніхто не знає, крім самих творців цієї формули. При цьому Рябцев, демонструючи відповідну діаграму, зауважує: «Ви бачите, чим вищі ціни на бензин, тим більше отримує бюджет». Додамо до цього скупий рядок повідомлення Державного казначейства: доходи держбюджету України в першому кварталі цього року виросли порівняно з минулим роком на 28,4%, тобто майже на третину. Як пояснює Рябцев, «держава штучно імпортувала іноземну, світову інфляцію».
Він нагадує, що Україна вже мала сумний досвід такого регулювання 2004 року, і тоді це назвали бензиновою кризою. Тоді внаслідок неефективної політики держави ціни на нафтопродукти зросли на 43%, і їх так і не вдалося повернути на попередній рівень. «Сьогодні ситуація така ж, а може, й гірша, — зазначає Рябцев і пояснює, — Тому що уряд досі займається стримуванням цін». Отже, пояснює експерт, цінова пружина розпрямляється, і ціни «підстрибують» на величину, значно більшу, ніж до того. Причому рекомендації про кордони цінового коридору, видані експертно-аналітичною групою, підштовхують ринок до зростання, впевнений Рябцев. Що ще робить уряд? Він намагається залякати трейдерів розслідуваннями, залучаючи для цього Антимонопольний комітет, який штрафує «порушників». Та діаграми переконливо свідчать, що після березневого рішення експортно-аналітичної групи ціни на ринку виросли на ті ж 10 копійок, що й унаслідок «змови» трейдерів... Чи варто шукати розбіжності, коли йдеться про те, що ціни так чи інакше й надалі підвищуватимуться. За словами Рябцева, потенціал їхнього зростання на сьогодні по 95-му бензину становить 7 копійок, по дизельному пальному — приблизно 27 копійок. А в 92-го є навіть потенціал для здешевлення, однак, прогнозує експерт, цим ніхто не займатиметься. А якби уряд не стримував цін, то сьогодні можна було б побачити об’єктивну ціну вітчизняного 95-го — 9,8 грн., а євро 95-го — близько 10,3—10,4 грн. Мабуть, як тільки пружина розпрямитися, ціна на українському ринку вийде за ці межі.
Генеральний директор «Консалтингової групи А-95» Сергій Куюн нагадує, що ще минулого року Міненерговуглепром вважав прийнятною ціну вітчизняного бензину на рівні 10,1 грн. та євро 95-го — 10,3 грн. за літр. На його думку, нинішнє підвищення цін багато в чому зумовлене ручним регулюванням та підвищенням ставок акцизу на бензин і дизпаливо. Як наслідок, маржа АЗС знизилася до одного відсотка за нормального значення п’ять-сім відсотків. І це також пружина. Але експерт закликає припинити пошук винних і називає «помилкою профільного міністерства» звичний курс на покарання, внаслідок чого населення сьогодні переконане, що на підвищенні цін наживаються трейдери.
Ручне регулювання ринку нафтопродуктів веде до його деструкції, впевнений президент асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук. «Навіть Мін’юст сказав, що ніякого цінового коридору насправді бути не може, — стверджує він. — Бо за чинним законодавством підприємець установлює ціну на свою продукцію. Встановив високу — ніхто не купить. Встановив меншу — його проблема, отримає менше прибутку». Косянчук має кілька версій щодо того, чому формула, яку встановлює експертно-аналітична група, як правило, не відповідає економічним умовам. За однією з них це робиться задля свідомої дискредитації того ж уряду. Друга можлива причина — некомпетентність. А третя — корупційна складова, що змушує ринок вдаватися до таких дій. Проте найгірше, на думку президента трейдерів, це те, що в занижений коридор запускають Антимонопольний комітет і використовують як бейсбольну біту. Косянчук висміює саме формулювання: «Антимонопольний комітет оштрафував трейдерів за порушення цінового коридору». «Коридор поза законом — значить, і жодного перевищення не могло бути». Насправді, вважає експерт, АМК «оштрафував компанії за підозрою в картельній змові». І перший заступник глави АМК Юрій Кравченко не став спростовувати цього висновку...
ДО РЕЧI
Уряд України пропонує повернутися до нижчих ставок акцизів на нафтопродукти, які діяли в країні до 1 січня 2011 року. «Ми вийдемо з пропозицією зменшити акциз на нафтопродукти десь на 50 дол. на одній тонні з тим, аби в цей період ціну на нафтопродукти утримати в певному коридорі», — сказав прем’єр-міністр Микола Азаров на зборах будівельників України в Києві у вівторок. При цьому він також відзначив, що уряд, можливо, зробить певні пільги для деяких категорій споживачів. «Швидше за все, ми підемо на спеціальні ціни для автоперевізників: зараз уряд розробляє комплексні заходи, які дозволили б у цій складній ситуації стабілізувати ціни», — повідомив М. Азаров і уточнив, що Кабінет Міністрів розгляне ці заходи на найближчому засіданні в середу.
Як повідомлялося, Міненерговугілля для стабілізації цін на нафтопродукти наприкінці березня запропонувало повернутися до старих ставок акцизного збору, які діяли в Україні до 1 січня 2011 року, зокрема, понизити акциз на бензин на 27,5% — з EUR182/тонна до EUR132/тонна. Міністерство вважає за необхідне істотно понизити акцизний збір також на дизельне паливо. Акциз на дизпаливо із вмістом сірки понад 0,035% Міненерговугілля пропонує зменшити з EUR90/тонна до EUR65/тонна; із вмістом сірки 0,005% — до 0,035% з EUR62/тонна до EUR45/тонна; із вмістом сірки не більше 0,005% — з EUR42/тонна до EUR30/тонна.