Створення стартапів часто майже неможливе без бізнес-інкубаторів та акселераторів. За час роботи у програмі розвитку команда отримує, перш за все, консультації від менторів та місце для роботи.
Втім, в українському офісі Microsoft вирішили відмовитися від останньої складової і пропонують стартаперам нову форму для співпраці — у «хмарі», за допомогою віртуального бізнес-центру Cloud Business City. Основна його відмінність від уже існуючих інкубаторів — можливість працювати в команді над ідеями з будь-якого місця, мати безкоштовний доступ до ресурсів Microsoft, а також спілкуватися з менторами та інвесторами напряму.
«Наш концепт віртуального акселератора — перший, як мінімум, у Східній Європі. Всередині самого Cloud Business City ви можете активувати ажурні підписки, які надаються по програмі Bizspark від Microsoft, спеціалізованій для стартапів. Таким чином, можна напряму створити робочу екосистему і комунікувати через єдиний сервіс. Тобто стартап може існувати з розробниками з найрізноманітніших локацій через єдиний центр управління проектами», — розповідає керівник проекту Денис Пасічник.
Другий, і чи не найважливіший, момент, який реалізували організатори — допомагають стартапам зв’язатися з потенційним замовником. «Ми маємо екосистему, в якій ми, по-перше, отримуємо рішення від розробників, яке ми можемо оцінити, по-друге, ми одразу можемо використати екосистему, в яку можна запропонувати ідею як замовлення від наших партнерів, яку можна також і адаптувати до вже існуючих рішень, і, по-третє, ми намагаємося розвернути екосистему в бік покупців. Коли є продукт, наша команда аккаунт-менеджерів готова влаштовувати для стартаперів зустрічі із замовниками», — пояснює Пасічник.
По-третє, організатори Cloud Business City ставлять за мету навчити команду перш за все робити якісний продукт.
«Ми кажемо, що головна їхня робота — це створити якісні продукти, а вже наше завдання — продати їх, дати командам поради, що можна продати компаніям, які купують у нас, і що можна зробити, щоб продати продукти, як мінімум, на рівні Східної Європи», — додає Денис Пасічник.
Тим більше, компанія не претендує на володіння розробленим у рамках програми продуктом. «Ми хочемо зробити чітке адаптивне місце розвитку стартапів, корисних для української економіки. Звісно, згодом ці компанії будуть затребувані й за кордоном. І вони можуть заробляти, створювати нові продукти у взаємодії з Microsoft», — говорить керівник проекту Cloud Business City.
Під час акселераційної програми спочатку для команд проводять семінари з проектного менеджменту. «Адже команда збирається з досить молодих людей, і вони ще недостатньо зрілі. І для того, щоб напрацювати правильний підхід, у них не вистачає навичок з комунікації, оцінки потреби одне одного, визначення цілей роботи», — розповідає Денис Пасічник.
Після цього учасники програми працювали над технологічною підготовкою. Як розповідає Денис Пасічник, на жаль, часто команди позиціонують себе як досвідчених розробників, але під час роботи їм нерідко бракує знань для реалізації задуманого функціоналу. «Це стосується і програмної інженерії — як здійснювати необхідний рівень тестування, якості, демонстрації можливостей і технологій, які допоможуть отримати потужний результат під час реалізації додатків», — говорить він.
На третьому етапі командам запропонували скористатися «хмарними» технологіями компанії, такими як Bizspark, і навчили роботи з ними. На фінальній стадії команда аккаунт-менеджерів Microsoft, які одночасно є менторами для команд, проводить оцінку затребуваності проекту на ринку. Адже, за словами Дениса Пасічника, 99,9% великих компаній у світі користуються сервісами Microsoft. Тож, таким чином, менеджери, пропонуючи продукт замовнику, можуть отримати фітбек і допомогти розробнику його вдосконалити.
Потрапити до віртуального інкубатору просто — для цього достатньо відвідати хакатон, який проводить компанія, або залишити відповідну заявку на сайті Cloud Business City.
«Модель хакатонів, які проводять два дні, базується на тому, що розробники самі по собі — дуже досвідчені. Але є багато цікавих проектів, яким не вистачає навичок. І в них це може не спрацювати. Тому під час наших хакатонів ми будемо готові витратити час на вироблення плану, рекомендації щодо команди, а також їх навчати», — розповідає Денис Пасічник.
За півроку роботи до проекту Cloud Business City долучилося майже 400 команд. Усі вони розподілені на різні рівні. Так, найбільше проектів — 300 — включено в програму Bizspark, і вони лише починають розробляти продукт. Ще 60 проектів займаються розробкою рішення і вже пройшли менторські сесії, при цьому 20 із них — вже ведуть переговори із замовниками. А на найвищому щаблі знаходиться 12 команд, які включені у програму Bizspark Plus — унікальний гранд у розмірі 120 тисяч доларів у вигляді передплачених сервісів «хмарної» платформи Microsoft, що дає більше можливостей для просування продукту.
Серед проектів, які працюють у системі Bizspark Plus, і сервіс WaiterOk. Це інноваційна система комунікації відвідувача з офіціантом у закладах харчування. За його допомогою клієнт може здійснювати замовлення через спеціальний додаток, встановлений на його смартфоні або планшеті.
«Ми поспілкувалися із рестораторами і визначили для них «больову точку» — їм складно було організовувати роботу в шумних закладах чи в таких, що мають кілька приміщень. Щоб вирішити цю проблему, ми створили систему з трьома модулями. Перший — додаток на базі IOS та Android, через який відвідувачі можуть переглядати меню, викликати офіціанта чи просити рахунок без жодних очікувань та мовного бар’єру. З іншого боку, офіціант має планшет, на якому відображаються всі замовлення, а адміністратор та власник закладу мають свою веб-панель, за допомогою якої наповнюють меню, вносять необхідні зміни, створюють акції та пропозиції дня тощо», — розповідає СЕО проекту В’ячеслав Сніжко.
Працювати із Cloud Business City команда почала ще в грудні минулого року. За час роботи у віртуальному інкубаторі ініціаторам вдалося сформувати стратегію розвитку проекту, вирішити питання передачі інформації зашифрованими каналами (сервери додатку знаходяться в Європі), пришвидшити процеси передачі інформації та організувати захищеність інформації, яка передається цими каналами. Для цього розробники часто консультувалися не лише з українськими менторами, а й зі спеціалістами з американського офісу Microsoft.
Після включення наприкінці травня цього року в програму Bizspark Plus, розробники завершили працювати над системою, провели всі необхідні тестування і зараз розпочинають її впроваджувати в закладах Києва, де вона запрацює вже до кінця цього місяця.
Також завдяки програмі команда розпочала проект запуску на європейському ринку. Першою країною ЄС, в якій запрацює WaiterOk, стане Польща. «Ми попередньо проводили аналіз польського ринку — Варшави та Кракова, визначили необхідний для них функціонал, оскільки ведення ресторанного бізнесу відрізняється не лише від країни до країни, а й від міста до міста. Гадаю, до кінця цього року ми вже будемо працювати в цих містах», — говорить В’ячеслав Сніжко.