Темпи будівництва нерухомості в Україні продовжують знижуватися. За даними Держкомстату, у 2012 році зниження становило 25% у порівняні з попереднім роком, а за перші чотири місяці 2013 року — 3,8%. У дослідженні «Основні тренди та перспективи ринку нерухомості України за підсумками першого півріччя 2013 року», проведеному національною консалтинговою компанією в сфері нерухомості UTG, експерти вказують причини дворічного падіння. До них відноситься: обмежений доступ до внутрішніх капітальних інвестицій, складність отримання фінансових ресурсів, а також високі ризики девелопменту. «За період з січня по травень 2013 року в Україні виконано будівельних споруд на суму 18,160 мільйона гривень, що на 17,85 менше показника аналогічного періоду минулого року», — зазначають в компанії.
Однак не всі напрямки демонструють падіння. В секторі торгівельної нерухомості спостерігається підйом. «До кінця 2013 року ми очікуємо достатньо велику пропозицію, яка виразиться в будівництві семи торгових центрах загальною орендною площею більш аніж 190 тисяч квадратних метрів. Це збільшить пропозицію на ринку на 23% і становитиме близько 1,2 мільйони квадратних метрів орендних торгівельних площ столиці», — говорить керівник департаменту стратегічного консалтингу UTG Віктор Оборський. І це при тому, що в Києві в першому півріччі вже збудовано два нових об’єкти, загальною площею 930 тисяч квадратних метрів.
Зараз показник забезпеченості торгівельними площами у Києві складає 325 квадратних метрів на тисячу жителів, а до кінця 2015 року експерти прогнозують його збільшення до 700 квадратних метрів. Про це говорить партнер UTG Віталій Бойко: «В загальній масі у столиці до 2015 року буде вже більше 2 мільйонів квадратних метрів, що призведе до насиченості приблизно 700 квадратних метрів на тисячу жителів». На думку Бойка, це дозволить орендарям переходити з менш сучасних торгівельних центрів до більш сучасних. Внаслідок цього зміняться і стосунки між орендарем та орендатором, оскільки тепер уже орендарі зможуть диктувати свої умови. Торгівельно-будівельний бум в столиці пояснюють високою рентабельністю будівництва, яка зумовлена високими орендними ставками.
Подібну думку висловлює і президент Асоціації професійних управляючих нерухомістю Генріх Людкевич. «Торгівельна нерухомість постраждала найменше, в порівнянні з офісною. Якщо вакантність (іншими словами — це кількість вільних орендованих площ) офісної нерухомості становить близько 35%, і я думаю, що надалі вона буде ще рости, то вакантність торгівельної нерухомості становить зараз приблизно 5%. Тобто 95% — заповнені орендарями. Це свідчить про те, що торгівельна нерухомість тримається в планових показниках. Хоча орендні ставки в останні роки переглядалися, і в деяких випадках понижувалися чи підвищувалися, але компроміс між власниками торгівельних приміщень і орендарями вдавалося знаходити», — говорить експерт.
Ненасиченість торгівельними метрами простежується і загалом по країні. Регіональний ринок торгівельної нерухомості, кажуть в UTG, в цілому характеризується низьким рівнем розвитку, високою часткою об’єктів ринкового типу і обмеженим представництвом мережевих роздрібних операторів. В першій половині 2013 року девелопмент торгових об’єктів відзначався переважно в містах з населенням від 400 тисяч осіб. Це обумовлено відсутністю якісної пропозиції і конкуренції, що представляє для інвесторів значний інтерес. «Шанси відносно успішної реалізації залишаються у великих проектах, які завдяки своїм розмірам і концепції можуть претендувати на роль основного ТЦ в місті, тим самим виключаючи появу конкурентів в найближчому майбутньому», — говорять в UTG.
На думку Генріха Людкевича, введення нових торговельних площ підвищить конкуренцію на ринку орендаторів та збільшить відсоток орендованих площ. «Однозначно, збільшення пропозиції призведе до зменшення орендних ставок. Це — закон ринку. Проте, тут теж багато своїх моментів. Оголошується, що буде введена певна кількість орендних площ, а де-факто завжди бувають затримки, так як було з офісними приміщеннями. Залишаться у кращій ситуації ті торгові центри, які зможуть скласти правильну маркетингову політику, політику орендних ставок, внаслідок чого вакантність суттєво збільшиться», — відмічає Людкевич. Також, на думку експерта, на збільшення відсотку орендованих площ в подальшому матиме вплив і розвиток середнього та малого бізнесу. Хоча особливих сподівань на цю категорію він також не покладає. «Вакантність збільшиться ще й тому, що та кількість орендних площ, яку буде введено, не заповниться достатньою кількістю орендарів, тому що це, в першу чергу, буде малий та середній бізнес, який зараз, м’яко кажучи, погано розвивається. При відсутності росту реальних доходів населення, в ті надлишкові торгові центри не буде кому ходити», — зазначив він. Загалом же до кінця року, вважає Людкевич, на ринку торгівельної нерухомості суттєвих змін не відбудеться, бо навіть за умови відкриття нових площадок знадобиться багато часу, щоб їх заповнити.