Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Будівництво торгових центрів набирає обертів

До кінця 2013 року ринок зросте на 23%, тоді як загалом темпи зведення нерухомості знижуються
7 серпня, 2013 - 12:01

Темпи будівництва нерухомості в Україні продовжують знижуватися. За даними Держкомстату, у 2012 році зниження становило 25% у порівняні з попереднім роком, а за перші чотири місяці 2013 року — 3,8%. У дослідженні «Основні тренди та перспективи ринку нерухомості України за підсумками першого півріччя 2013 року», проведеному національною консалтинговою компанією в сфері нерухомості UTG, експерти вказують причини дворічного падіння. До них відноситься: обмежений доступ до внутрішніх капітальних інвестицій, складність отримання фінансових ресурсів, а також високі ризики девелопменту. «За період з січня по травень 2013 року в Україні виконано будівельних споруд на суму 18,160 мільйона гривень, що на 17,85 менше показника аналогічного періоду минулого року», — зазначають в компанії.

Однак не всі напрямки демонструють падіння. В секторі торгівельної нерухомості спостерігається підйом. «До кінця 2013 року ми очікуємо достатньо велику пропозицію, яка виразиться в будівництві семи торгових центрах загальною орендною площею більш аніж 190 тисяч квадратних метрів. Це збільшить пропозицію на ринку на 23% і становитиме близько 1,2 мільйони квадратних метрів орендних торгівельних площ столиці», — говорить керівник департаменту стратегічного консалтингу UTG Віктор Оборський. І це при тому, що в Києві в першому півріччі вже збудовано два нових об’єкти, загальною площею 930 тисяч квадратних метрів.

Зараз показник забезпеченості торгівельними площами у Києві складає 325 квадратних метрів на тисячу жителів, а до кінця 2015 року експерти прогнозують його збільшення до 700 квадратних метрів. Про це говорить партнер UTG Віталій Бойко: «В загальній масі у столиці до 2015 року буде вже більше 2 мільйонів квадратних метрів, що призведе до насиченості приблизно 700 квадратних метрів на тисячу жителів». На думку Бойка, це дозволить орендарям переходити з менш сучасних торгівельних центрів до більш сучасних. Внаслідок цього зміняться і стосунки між орендарем та орендатором, оскільки тепер уже орендарі зможуть диктувати свої умови. Торгівельно-будівельний бум в столиці пояснюють високою рентабельністю будівництва, яка зумовлена високими орендними ставками.

Подібну думку висловлює і президент Асоціації професійних управляючих нерухомістю Генріх Людкевич. «Торгівельна нерухомість постраждала найменше, в порівнянні з офісною. Якщо вакантність (іншими словами — це кількість вільних орендованих площ) офісної нерухомості становить близько 35%, і я думаю, що надалі вона буде ще рости, то вакантність торгівельної нерухомості становить зараз приблизно 5%. Тобто 95% — заповнені орендарями. Це свідчить про те, що торгівельна нерухомість тримається в планових показниках. Хоча орендні ставки в останні роки переглядалися, і в деяких випадках понижувалися чи підвищувалися, але компроміс між власниками торгівельних приміщень і орендарями вдавалося знаходити», — говорить експерт.

Ненасиченість торгівельними метрами простежується і загалом по країні. Регіональний ринок торгівельної нерухомості, кажуть в UTG, в цілому характеризується низьким рівнем розвитку, високою часткою об’єктів ринкового типу і обмеженим представництвом мережевих роздрібних операторів. В першій половині 2013 року девелопмент торгових об’єктів відзначався переважно в містах з населенням від 400 тисяч осіб. Це обумовлено відсутністю якісної пропозиції і конкуренції, що представляє для інвесторів значний інтерес. «Шанси відносно успішної реалізації залишаються у великих проектах, які завдяки своїм розмірам і концепції можуть претендувати на роль основного ТЦ в місті, тим самим виключаючи появу конкурентів в найближчому майбутньому», — говорять в UTG.

На думку Генріха Людкевича, введення нових торговельних площ підвищить конкуренцію на ринку орендаторів та збільшить відсоток орендованих площ. «Однозначно, збільшення пропозиції призведе до зменшення орендних ставок. Це — закон ринку. Проте, тут теж багато своїх моментів. Оголошується, що буде введена певна кількість орендних площ, а де-факто завжди бувають затримки, так як було з офісними приміщеннями. Залишаться у кращій ситуації ті торгові центри, які зможуть скласти правильну маркетингову політику, політику орендних ставок, внаслідок чого вакантність суттєво збільшиться», — відмічає Людкевич. Також, на думку експерта, на збільшення відсотку орендованих площ в подальшому матиме вплив і розвиток середнього та малого бізнесу. Хоча особливих сподівань на цю категорію він також не покладає. «Вакантність збільшиться ще й тому, що та кількість орендних площ, яку буде введено, не заповниться достатньою кількістю орендарів, тому що це, в першу чергу, буде малий та середній бізнес, який зараз, м’яко кажучи, погано розвивається. При відсутності росту реальних доходів населення, в ті надлишкові торгові центри не буде кому ходити», — зазначив він. Загалом же до кінця року, вважає Людкевич, на ринку торгівельної нерухомості суттєвих змін не відбудеться, бо навіть за умови відкриття нових площадок знадобиться багато часу, щоб їх заповнити.

Марія ЮЗИЧ, Літня школа журналістики «Дня»
Газета: 
Рубрика: