Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Бюро приємних історій

Завершується створення бази даних про позичальників
7 грудня, 2004 - 00:00
НА ДУМКУ БАНКІРІВ, ПОПИТ НА ГОТІВКОВУ ВАЛЮТУ ЗБЕРІГАЄТЬСЯ НА ВИСОКОМУ РІВНІ, ОСОБЛИВО В КИЄВІ ТА СХІДНИХ РЕГІОНАХ УКРАЇНИ. ОДНОЧАСНО РІЗКО ЗРОСТАЄ ПОПИТ НА БАНКІВСЬКЕ ЗОЛОТО / ФОТО МИКОЛИ ЛАЗАРЕНКА / «День»

Процес створення вітчизняного кредитного бюро вийшов на фінішну пряму. Якби не політичні події, то, як розповіла «Дневі» віце-президент Асоціації українських банків Антоніна Паламарчук, ще другого грудня відбулися б установчі збори відповідної організації. Поки що ж ухвалою оргкомітету їх відсунули, скоріше за все, до повної стабілізації ситуації в державі. Але навіть при такому розвиткові подій Паламарчук упевнена — все йде за планом. Статутну документацію затверджено. Оргкомітетом розробляються внутрішні положення з питань взаємовідносин із учасниками бюро. Розмір статутного фонду деформацій не зазнавав і, як планувалося, не повинен перевищити 5 мільйонів гривень. І у комерційних банків, що визначилися з роллю в даній структурі, на перший погляд, поки що не виникало приводу міняти свої позиції.

І все ж відсутність юридичної реєстрації бюро гальмує збір інформації про позичальників, без письмової згоди яких «полювання» на відомості про стан їхніх фінансових справ ніхто не почне. Адже створення бюро кредитних історій і включення його до відповідного ринку — тривалий процес. «Повні і цікаві для банків кредитні історії бюро зможе сформувати не раніше, ніж опісля трьох років з моменту початку роботи. Про це говорить світова практика, і навряд чи в Україні цей процес піде швидше», — відзначає віце-президент АУБ.

Щоправда, Паламарчук не виключає можливості прискорити процес формування інформаційної бази. На її думку, для цього в закон «про бюро кредитних історій» необхідно просто внести положення, яке дозволяє кожному, хто бажає, добровільно передати до бюро свою кредитну історію.

Цікаво, що нацбанківський «Реєстр позичальників України» в бюро врахують лише зі згоди тих же позичальників. «Позичальники, якщо вони не злодії, що мріють сховатися з грошима, самі зацікавлені мати повну кредитну історію. Бо це дасть чітке уявлення про поведінку людини на кредитному ринку. А якщо ти не тримаєш своє слово і вчасно не гасиш кредит, всі це відразу бачать», — вважає експерт. Таким чином бюро, формуючи кредитний імідж, дозволить банкам правильно оцінювати можливості потенційних клієнтів. До речі, за словами Паламарчук, доступ клієнта до власної кредитної історії стане одним зі способів захисту як його самого, так і інформації про нього. Є й механізм захисту від передачі інформації третім особам. Хоча Паламарчук і стверджує, що суб'єкт кредитної історії захищений вже тим, що без його згоди кредитна історія не відкриватиметься і не вестиметься. І доступу до неї ні в кого (майже) не буде.

Проте будь-які можливі обмовки не роблять бюро кредитних історій менш бажаним ні для банківського співтовариства, ні для всього нашого суспільства загалом, надзвичайно зацікавленого в банківській стабільності. Оптимістично налаштована щодо ролі кредитних історій і бізнес-громадськість. Вона розраховує, що створення такого бюро демократизує і, отже, розширить доступ до кредитів, а саме бюро перетвориться на механізм, що стимулює їх повернення. На думку Паламарчук, «на створення бюро кредитних історій потрібно дивитися саме з погляду розширення доступу до кредитів», а також як на інструмент зниження банківських ризиків і відсоткових ставок.

На думку начальника управління роздрібного кредитування банку «Надра» Катерини Левченко, створення бюро цілком виправдане. При активному розвиткові споживчого кредитування банки стикаються з проблемою інформаційної асиметрії, що існує між позичальником і кредитором. За її словами, позичальник володіє більш повною і точною інформацією про свої можливості в плані термінів і обсягів погашення кредитів. Кредитор також хоче мати в своєму розпорядженні таку інформацію, щоб знизити кредитні ризики. «Історія погашення раніше взятих кредитів є індикатором поведінки позичальника в майбутньому, його здатності своєчасно і в повному обсязі виконувати зобов'язання, — вважає Левченко. — З іншого боку, бюро надає можливість вільного і повного обміну інформацією між банками та іншими фінансовими установами про кредитну поведінку позичальника, яка дуже сильно дисциплінує останнього. Важко переоцінити вплив того факту, що у випадкові неповного дотримання взятих на себе кредитних зобов'язань, інформація про це може стати відомою всім кредитним установам. Тому при створенні кредитного бюро в Україні банк «Надра» готовий не просто стати його учасником, але й передати інформацію, що є в нього, про кредитні історії, природно, при згоді позичальників».

Марина БРИКИМОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: