Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Час можливостей

На «золотому дні» кризи бізнес буде або швидким, або мертвим...
16 червня, 2009 - 00:00

Більшість всесвітньо відомих брендів виникали під час кризи. «Майкрософт», «Проктер енд Гамбл», «Ай Бі ЕМ», «Дженерал Електрик», «Дженерал Моторз»... ці та багато інших відомих фірм виникали в різний час. Але їх об’єднує одне. «Вони виникали під час кризи,— вважає співробітник аудиторської компанії Baker Tilly Ukraine Олексій Калапуша. — Саме криза оголяє реальні потреби ринку й навпаки — прибирає з нього товари та послуги, що затребувані лише під час зростання економіки. Тому завдання українських менеджерів — не впадати в паніку, анабіоз, а здійснювати активні пошукові рухи. Саме завдяки такому активному підходу в періоди криз світової економіки виникало багато відомих світових брендів».

«Для багатьох видів бізнесу криза — це просто золоте дно», — зазначає бізнес-тренер і творець першого в Україні колекторського агентства Світлана Фокіна. Це можна сказати про колектори, ломбарди, дискаунтери, стокові магазини, виробництво напівфабрикатів, тютюнових виробів і алкоголю, оцінювачів, юристів і багатьох інших.

«Ще Маркс зазначав, що економіка розвивається циклічно, — продовжує Олексій Калапуша. — Світ уже давно звикся з тим, що періоди підйому економіки чергуються зі спадом, інша річ, що криза завжди приходить несподівано. І українцям потрібно просто звикнути до того, що рано чи пізно в бізнесі настає час, коли діяти й думати треба по-іншому. Зараз багато компаній згортають, здавалося б, перспективні види діяльності й стараються сконцентруватися на чомусь одному. Під час зростання економіки це було потрібним, а зараз всі економлять, і це вже не потрібне. Завдання керівників фірми — знайти нішу потрібного під час кризи і використати кошти, які у вас є».

По суті, криза не привнесла в Україну нічого нового. «Вона лише нагадала про те, що у світі бізнес уже давно став зовсім іншим», — запевняє Світлана Фокіна. Вона вважає, що криза різко і наочно оголила глобальні зміни, які, схоже, стали вже безповоротними. Навіть найновіші підручники зі стратегічного планування, розвитку бізнесу — все це тепер дуже швидко застаріває. Ще недавно весь маркетинг був прив’язаний до набуття компанією ключових переваг на ринку, що дозволяє їй відмежуватись від конкурентів. Але зараз усі ваші ключові переваги дуже швидко повторюють і підхоплюють конкуренти. Якість продукції, її унікальність перестають грати свою вирішальну роль. У США та у світі чудово розуміють, хай там що ви вигадаєте, це відразу ж зроблять китайці, причому дешевше. Дешевизна продукції та швидкість реакції на зміну ситуації починає грати у світі набагато помітнішу роль, ніж раніше.

«Найближчими роками у світі існуватимуть усього два типи компаній: швидкі та мертві, — зазначає Світлана Фокіна. — І, до речі, як показує український досвід, більшість відомих фірм занепадають зовсім не через зовнішні впливи, а через внутрішні протиріччя й безлад».

Після поїздки по США, де Фокіна цікавилася тим, як американці працюють у нових глобальних умовах, вона привезла з собою критерії, за якими в США оцінюють потенційну успішність компанії під час зміни ситуації на ринку. Це вже не стільки основні фонди, вартість обладнання та приміщень і навіть не лише сучасні інформаційні технології. Це — довіра колективу до власного менеджменту, здатність відбирати й утримувати талановитих співробітників, інновації, репутація компанії на ринку, досвід вищого керівництва, наявність корпоративної стратегії. Усе це у свою чергу зводиться всього до двох речей, в які американці тепер стараються вкладати гроші. Це — талановиті фахівці та економія часу. «Саме талановиті фахівці забезпечують виживаність і розвиток бізнесу в будь-яких умовах, у тому числі й під час кризи, — зауважує Світлана. — Нині період напіврозпаду знань дуже короткий. На чому тримаються провідні фірми, так це на неординарності своїх співробітників, на їхньому пристрасному бажанні щось зробити. Бажання людини працювати, її талант зараз набагато важливіший того, що в неї написано в резюме, на яке зараз уже на Заході звертають менше уваги».

З нею погоджується директор київського представництва компанії Enterprise Estonia Денис Приймягі. Перед створенням нового бізнесу зараз менше уваги звертають на його унікальність таінші подібні речі. Бо рано чи пізно в нього з’являться конкуренти з-за кордону. Одна з головних особливостей сучасного успішного бізнесу — це робота в дуже вузькому сегменті, але можливість покрити своїми товарами або послугами якнайбільший географічний регіон.

«Після спаду української економіки і зменшення зовнішніх інвестицій Україну однозначно чекає експансія іноземного капіталу, що прийде сюди скуповувати здешевілі активи, — зазначає Олексій Калапуша.— І це починає відбуватися вже зараз. Іноземці зацікавлені в придбанні сировинних ресурсів, підприємств транспорту, енергетики, перспективних інвестиціях у харчову промисловість, гірничо-металургійний комплекс».

Ось так, як то кажуть, кому війна, а кому — мати рідна. І, дійсно, все, що нас не вбиває — робить нас сильнішими. За цим принципом довгі роки розвивався Захід. Тепер настала черга й України.

Михайло МІЩИШИН, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: