Українські перевізники не зможуть підзаробити на Євро-2012. Україна дозволить іноземним транспортним компаніям здійснювати нерегулярні перевезення територією країни під час чемпіонату Європи з футболу. Про це під час колегії, присвяченої підготовці до Євро-2012, в Державній прикордонній службі України повідомив иректор турніру УЄФА Євро-2012 Маркіян ЛУБКІВСЬКИЙ. «Найближчим часом уряд чи Міністерство інфраструктури на прохання УЄФА мають намір надати дозвіл на здійснення іноземними перевізниками перевезень територією України», — повідомив він.
Каботаж, як уточнив згодом у розмові з «Днем» Лубківський, триватиме недовго — приблизно 40—45 днів. «Стартує він за два тижні до початку чемпіонату (8 червня 2012 року) й триватиме орієнтовно ще тиждень-два після проведення фінального матчу», — розповів директор турніру УЄФА Євро-2012. Він пояснив, що сама процедура виглядатиме так: «Уболівальники, наприклад, із Голландії, Німеччини та Польщі, прибудуть в український аеропорт, а там на них вже чекатимуть їхні автобуси, які прибудуть в Україну для того, аби здійснювати перевезення в межах міста чи країни. Працюватимуть із ними. І після завершення каботажного періоду покинуть Україну». Сьогодні, зауважив Лубківський, Міністерством інфраструктури відпрацьовується чітка дозвільна система й виписується сама процедура каботажу. «Це вже на завершальному етапі», — підкреслив він «Дню».
На запитання «Дня», чим же не догодили УЄФА українські перевізники, що той позбавив їх шансу заробити, Лубківський зауважив, що фактично нічим. Мовляв, нічого особистого, лише прагматичний інтерес. «Це жодним чином не спрямовано проти українських перевізників. І я б хотів на цьому наголосити, — зауважив він «Дню». — Справа в тому, що в Україні немає достатньої кількості автобусного парку (мова йде про автобуси великої місткості) для того, щоб перевозити вболівальників між містами під час чемпіонату». На жаль, конкретно, скільки автобусів потрібно для Євро-2012 й який відсоток українські перевізники не в змозі забезпечити, Лубківський «Дню» не зміг відповісти. «Їх не вистачає вже виходячи з того, що до нас приїде величезна кількість вболівальників. Їх кількість вимірюється сотнями тисяч», — сказав він. Можливо, для такої «величезної кількості», розмірковує директор турніру УЄФА Євро-2012, українцям не вистачить двох тисяч чи трохи більше автобусів.
Утім, є й друга причина, чому українські перевізники не догодили УЄФА. «Як тільки ми почали розглядати пропозиції перевізників щодо перевезення груп вболівальників, то ціни заломили такі, що... Деякі навіть вимагали по 4000 євро на день», — обурюється Лубківський. Причому, наголошує він, такі запити робили досить потужні автотранспортні компанії. Лубківський відмовився називати їхні назви та імена власників. «Мабуть, перше — це треба вразити клієнта чи гостя ціною», — говорить він. От і вийшло, що вразили так, що відвернуло. Ніхто ж не буде платити по чотири чи навіть по три тисячі євро на день за використання одного автобуса, зауважує «Дню» експерт. Тому й виходить, що вигідніше гнати в Україну автобуси з Голландії, Німеччини чи Франції, ніж платити місцевим.
Президент ВГО «Союз перевізників» Валентин ДЕМЧУК дуже здивувався, коли почув від «Дня» про причини введення каботажного періоду. Він запевняє, що українські перевізники просто не могли «заломити» такі ціни. Сьогодні вони перебиваються на копійках, тому раді були б хоч якомусь пристойному заробітку. Доба роботи одного українського автобуса, за словами Демчука, лише у виняткових випадках приносить власнику 2 тисячі гривень. У більшості вони заробляють і того менше. Тому вони готові були погодитись обслуговувати європейців і за три тисячі за добу. 4000 євро за добу, на думку Демчука, нереально завищена ціна. «Таких цін у наших перевізників просто немає. Як я їм розкажу про це, вони просто будуть сміятися, скажуть, що готові спеціально під Євро купити автобуси й візьмуть під це кредити», — говорить президент «Союзу перевізників».
До членів асоціації з пропозицією співпраці, яку очолює Демчук, ані партнери, ані спонсори УЄФА не звертались. «Якщо десь і була якась інформація, то вона виходила з Міністерства інфраструктури. Я там частенько буваю, й щось таке чув. Але конкретних пропозицій не було», — розповів він «Дню».