Народні депутати пропонують передбачити можливість введення тимчасової державної адміністрації (ТДА) на підприємствах сільськогосподарського машинобудування у випадку загрози припинення їхнього виробництва.
Відповідна пропозиція міститься в законопроекті №6154, внесеному народними депутатами від БЮТ Юрієм Одарченком, Володимиром Скубенком та Євгенієм Шаго, і зареєстрованим у Верховній Раді 5 березня.
У пояснювальній записці до документа відзначається, що введення тимчасової адміністрації передбачає встановлення тимчасового спеціального правового режиму державного нагляду (контролю) і керування, у тому числі можливість установлення певних обмежень у господарській діяльності підприємства. Крім того, тимчасова адміністрація вводиться у випадку порушення справи про банкрутство підприємства.
Наслідком призначення ТДА, як відзначається в пояснювальній записці, можуть стати мораторій на розпорядження майном підприємства на період діяльності ТДА і ведення господарської діяльності під її контролем. Порядок призначення ТДА і перелік об’єктів, на яких вона вводиться, згідно законопроекту, затверджує уряд.
Крім того, законопроектом також пропонується ввести диференціацію поняття «вітчизняна техніка й устаткування для АПК» — у перший рік з моменту завершення прийомних випробувань у вартості техніки частка вітчизняних сировини, матеріалів і комплектуючих повинна складати не менш 10%, у другий — 20%, третій — 30%, четвертий — 40%, п’ятий — 50%. У даний час вітчизняної вважається сільгосптехніка, якщо частка сировини і комплектуючих вітчизняного виробництва складає більше 50%. Як запевнили «День» аналітики, те, що техніку пропонується вважати українською, якщо в її складі хоча б 10% деталей вітчизняного виробництва — це «гра слів», що допоможе не зовсім заслужено показати певний приріст випуску української сільськогосподарської техніки.
Але на думку авторів законопроекту, його прийняття сприятиме стимулюванню розвитку вітчизняного машинобудування для АПК.
«Ми — треті за експортом зерна, маємо свій метал, і не виробляти сільгосптехніку, на яку є повна потреба, це халатно і злочинно, — аргументує «Дню» свою позицію один із авторів законопроекту Юрій Одарченко. — Запропоновані ж нами механізми дають можливість оперативно відновити вітчизняне сільгоспмашинобудування».
За словами народного депутата, вивчення ним моментів трансформації підприємств вітчизняної галузі сільськогосподарського машинобудування показало, що Україна втратила державний ресурс можливостей випуску продукції «десь у розмірі шести Криворіжсталей». І, як стверджує Одарченко, на кожному з підприємств галузі є серйозна низка кримінальних злочинів і порушень стосовно їх приватизації.
«Якщо «відкручувати» ці процеси незаконної трансформації власності назад у судовому порядку, то такі процеси тягнуться роками. Вийти на оперативне серйозне рішення по відродженню того чи іншого підприємства галузі сільгоспмашинобудування неможливо, адже відразу потрапляєш у ярмо з численних судових справ, — пояснює народний депутат. — Для того, щоб держава могла активно протидіяти подібним махінаціям, ми вирішили знайти метод, який би дозволяв в рамках діючого законодавства передбачати і руйнувати «схеми». Проблему можна вирішувати в рамках того, що Верховна Рада приймає стратегію розвитку вітчизняної сільгоспмашинобудівної галузі, виділяє окремі підприємства як пріоритетні. І у випадку недієздатності їхніх адміністрацій держава має право за визначених обставин ввести тимчасову державну адміністрацію за аналогією, як це відбувається в банках».
Порівнювати тимчасові адміністрації в банках і на підприємствах сільськогосподарського машинобудування не варто, тим часом вважає аналітик інвестиційної компанії Foyil Securities Руслан Патлавський. Бо, як зазначив він «Дню», останні мають відносно малий вплив на економіку країни. «Незважаючи на привабливі перспективи сільського господарства України, інвестиції саме в сільськогосподарське машинобудування, на мій погляд, поки що є сумнівною справою. Адже хто купує вітчизняну техніку? В основному державні підприємства, що субсидуються державним бюджетом. Великі ж агрохолдинги обробляють свої землі значно дорожчою та ефективнішою технікою західного виробництва», — пояснює свою позицію Патлавський. Разом з тим, додає він, введення тимчасових адміністрацій на підприємствах сільськогосподарського машинобудування не надто сприятиме підвищенню інвестиційної привабливості даного сектору.
Хоча теоретично перспективи в даного ринку чималі... За оцінками Руслана Патлавського, сьогодні в Україні необхідно замінити мінімум 80% усіх тракторів, бо термін їх експлуатації давно минув. «Тому, з одного боку, ринок привабливий, — говорить аналітик. — Але, з іншого, переважна більшість фермерських господарств сьогодні з різних причин просто не має можливості купити нову техніку. На мій погляд, тут потрібні державна підтримка сільського господарства й підвищення конкурентоспроможності українського машинобудування. Якщо вітчизняна сільськогосподарська техніка стане досить конкурентною і при цьому дешевшою за західні аналоги, то я не бачу жодної причини, чому ті ж західні агрохолдинги, що працюють в Україні, не змогли б купувати саме українську техніку».
Щодо перспектив прийняття законопроекту, Юрій Одарченко налаштований оптимістично. «В тимчасовій комісії, яку я очолюю, усі три представники БЮТ, два представники «Нашої України» та чотири з ПР концепцію цього законопроекту підтримали одноголосно. З цього можна робити висновки, що протиріч у ВР щодо його прийняття не буде», — вважає він.