Угода про асоціацію з ЄС відкриває для українських товарів європейські ринки. Втім, щоби скористатися новими можливостями, вітчизняна продукція має відповідати міжнародним екологічним стандартам.
Головний принцип «зеленого» виробництва — не нашкодь довкіллю. На всіх стадіях виготовлення екологічних товарів необхідно дотримуватися спеціальних критеріїв. Наприклад, виробники олії мають контролювати на яких ґрунтах вирощується сировина, які добрива використані, як утилізують відходи. При цьому, висока якість насіння — сама собою зрозуміла річ.
«Європейські споживачі хочуть не лише продукцію високого класу, а й знати, як вироблені товари, — акцентує міжнародний експерт Організації ООН з промислового розвитку Карім Зейн. — До речі, Україна має великий потенціал у сфері енергоефективності. При виробництві металу, агропереробці, у хімічній промисловості Україна використовує ресурсів утричі більше, ніж Європа. Співробітництво з ЄС спонукає українських виробників орієнтуватися на кращі приклади і знижувати споживання ресурсів». Крім цього, вітчизняні бізнесмени мають поліпшувати якість продукції, створювати робочі місця для українців, піклуватися про довкілля.
Успішний приклад адаптації до міжнародних стандартів — Туреччина та Марокко. «Європейський ринок відкрився для цих країн з підписанням Угоди про асоціацію, але спершу вони мали підтягнути свої стандарти. Насамперед, це стосувалося виробництва шкіри. Те саме можна сказати і про текстильну промисловість у Єгипті», — коментує Карім Зейн.
Новий світовий тренд — сталі державні закупівлі, така система враховує вплив придбаної продукції на довкілля. Масштабне втілення проектів у цьому напрямі розпочалося 2014 року. Координатор Міжнародної програми «Екологізація економіки в країнах Східного партнерства ЄС» Фарід Якер зазначив: «Це — важливий аспект, бо у середньому держзакупівлі становлять 15 — 25% валового внутрішнього продукту. Низка країн уже втілює програми «зелених» закупівель. Зокрема, у США планується до 95% закупок екологічно дружньої продукції».
Україна приєдналася до країн, які займаються «зеленими» закупівлями. Наразі міжнародні експерти разом з українським урядом працюють над відповідною програмою і готують необхідну законодавчу базу. Фарід Якер розповів: «Ми визначили десять продуктів, які потраплять у цей проект. Здебільшого, це — миючі засоби, фарби, органічні продукти, будівельні матеріали. Наступний крок — аналіз українського ринку, разом із компаніями ми розробимо критерії для зазначених продуктів».
Вітчизняний бізнес хоче бути «у тренді» та відповідати світовим стандартам якості. У світі товари, які мають екологічну сертифікацію, маркують особливою позначкою і долучають до списку «зеленої продукції». Крім цього, такі товари рекомендують для «зелених» держзакупівель. «Великі виробники вже розуміють потребу мати екологічний паспорт. Бізнес-асоціації мають показувати тренди для малого та середнього бізнесу. Ми разом з європейськими партнерами привертаємо увагу підприємців до цих питань», — наголосив президент Торгово-промислової палати України Геннадій Чижиков.
Сьогодні екологічні стандарти в Україні впроваджують, головним чином, великі підприємці, це стосується хімічної та металургійної промисловості, сільського господарства тощо. Втім, малий та середній бізнес також активізуються у цьому напрямі. Геннадій Чижиков розповідає: «Нещодавно дізнався, що маленька компанія, яка виробляє обладнання для пивоваріння, виходить на ринки Великобританії, Швеції та США. Взагалі, ніколи не назву якусь галузь «неконкурентоспроможною». Шість років тому казали, що українське виробництво соняшника ніколи не відродиться. Тепер ми — серед світових лідерів у цій галузі».
Президент Торгово-промислової палати України зауважує, що для вітчизняних виробників є загрози у машинобудуванні, галузі високих технологій, проте є перспективи у сфері ІТ. «Наше завдання — поступово відходити від сировини та йти до готової чи напівготової продукції. Наприклад, у галузі машинобудування можемо співпрацювати з європейськими компаніями, виготовляти запасні деталі та поступово переходити на виробництво повноцінної продукції. Так діяли Польща, Словаччина, — пояснює Геннадій Чижиков. — Усе більше іноземних компаній готові працювати в Україні і допомагати тут із сертифікацією товарів. Думаю, вже наступного року побачимо певні зрушення у сфері екологічної продукції».