Цього року Фотовиставку «Дня» підтримали близько 70 партнерів, серед яких — навчальні заклади, представники ЗМІ, міжнародні фінансові та громадські інституції, а також український бізнес. Більшість із них — це давні хороші друзі «Дня», які розуміють, поділяють та підтримують головну місію газети. У той же час наші багаторічні партнерські стосунки побудували інтелектуальні містки між прогресивними національно свідомими проектами, ідеями, думками. І, без сумніву, як тільки кількість таких зв’язків перейде критичну межу, а бізнес і суспільство об’єднають свої зусилля, взявши один перед одним зустрічні зобов’язання дотримуватися взаємних прав та обов’язків, Україна поверне собі місце в європейській родині.
«НЕ МОЖНА БУТИ БАГАТИМ У БІДНІЙ КРАЇНІ»
Іван ПЄТУХОВ, президент компанії «Адамант»:
— Жодна країна світу без національно свідомого бізнесу побудувати міцну конкурентну економіку не змогла й не зможе.
Люди, які будують бізнес у якійсь державі, повинні не лише заробляти в ній гроші, а й бути їй вдячними за цю можливість. І, ставши на ноги, заробивши свій перший капітал, вони мусять подумати про благополуччя країни. Є дуже хороше висловлювання однієї мудрої людини: не можна бути багатим у бідній країні. Перефразувавши, хочу зазначити, що зробити багатою країну, де живуть бідні люди, також неможливо. Не можна почуватися багатим, упевненим і успішним, якщо довкола тебе сотні, тисячі й мільйони людей потребують допомоги. Нічого доброго від такого соціального розриву, як свідчать приклади з історії, не буде.
Україні потрібен відповідальний бізнес. Нашу країну можуть врятувати три види, два з яких — це старі (агросектор і транзит). Адже наша земля настільки родюча, що не треба докладати багато зусиль, щоб вона давала хороший урожай. А геополітичне та географічне місце розташування України назвати просто вигідним, це не те слово. Ми — фізичне «серце Європи». А от третій бізнес, який, я впевнений, зможе вивести нас у перші ряди світових лідерів, — це інформаційно-комунікаційні технології. Адже на цій землі, в цьому «серці Європи» народжуються розумні, талановиті, прогресивні діти. Їм просто треба дати хорошу освіту й правильне патріотичне виховання. І ось тут якраз бізнес має долучитися й допомогти, хоча б підтримкою таких освітніх проектів, які робить, зокрема, газета «День».
«ПОТРІБЕН НЕ ПАТРІОТИЧНИЙ БІЗНЕС, А ПАТРІОТИЧНА ВЛАДА»
Сергій МАЗУР, генеральний директор виноторгової компанії «Вітіс Груп»:
— Завдання бізнесу — створення робочих місць і отримання прибутку. Але, досягши цих цілей, можна або враховувати потреби країни, в якій ти працюєш, або ними цілком нехтувати. Я думаю, що будь-який бізнес, що працює для людей (не хочу казати «для країни»), є національно свідомим.
Якщо, досягаючи своїх безпосередніх цілей, бізнес працює в гармонії зі своєю країною, як в екологічному, так і в культурному просторі, він для мене вже є патріотичним бізнесом. Бізнес виконує свій обов’язок перед державою, коли чесно сплачує податки зі своїх доходів. Коли розвиває території своєї присутності. Коли робить суспільство мотивованим до професійного зростання й готовий це професійне зростання гідно оплачувати.
Україні потрібен передусім не патріотичний бізнес, а патріотична влада. Коли ті, хто стоятиме біля керма держави, будуть патріотами своєї країни, тоді можна ставити запитання бізнесменам, чому вони не патріотичні.
«НАМ РАЗОМ ТРЕБА ПИСАТИ ПОЗИТИВНУ ІСТОРІЮ СУЧАСНОЇ УКРАЇНИ»
Жанна РЕВНОВА, директор департаменту з корпоративних зв’язків компанії «Київстар»:
— Для нас національна свідомість — це той фундамент, на якому збудовано наш бізнес. Нашу компанію створили українці для українців з ідеєю стати не лише прибутковим бізнесом, а й таким, успіх якого зможе розвивати державу, у якій він працює. Національна свідомість — це філософія нашої компанії.
Ми щороку ініціюємо й підтримуємо багато проектів, спрямованих на розвиток освіти, культури, мистецтва, науки в Україні. І ми відчуваємо не лише те, як сторицею повертається вкладене, а й гордість, адже, виконуючи місію, закладену засновниками компанії, ми разом з іншими будуємо прогресивне світле майбутнє для нашої держави, майбутнє, у якому хочемо жити й ростити наших дітей.
Нещодавно «Київстар» презентував проект «Поділіться любов’ю з Україною». Він присвячений тому, що ми створили мультимедійну інтернет-платформу, яка дає можливість кожному українцеві з будь якого куточка нашої держави розмістити на ній фото-, відео-, аудіоматеріали з описом дивовижних фактів про те чи інше місце нашої країни, людей, які в ній мешкають... Так ми хочемо залучити людей ділитися позитивними почуттями, любов’ю до якогось маленького куточка, про який на іншому кінці нашої держави люди, може, й не чули. Отже, запрошуємо українців писати разом позитивну особистісну історію сучасної України.
УКРАЇНІ СЬОГОДНІ ПОТРІБЕН НЕ БІЗНЕСМЕН, А ГОСПОДАР
Олександр СУГОНЯКО, голова Асоціації українських банків:
— Національно свідомий бізнес — це той бізнес, який працює на глибинні довгострокові інтереси українського народу, а не на поточні, які завтра обернуться бідою для держави. Наприклад, ми експортуємо десятки мільйонів руди, сталі, вимиваючи природні ресурси, до того ж ще й за неадекватну плату. Хіба можна назвати це патріотичним бізнесом? Адже жодними відрахуваннями до бюджету не можна закрити дірку, яка утворюється внаслідок такої неефективної політики господарювання, я б навіть назвав її хижацько-споживацькою. З того ж ряду приклад вилову риби, який за останні декілька років сягнув таких загрозливих масштабів, що потрібно 10 — 15 років, щоб відновити природній баланс у наших річках. Хіба це патріотичний бізнес?
Україні сьогодні потрібен не бізнесмен, а господар, людина своєї справи, той, хто працею допомагає людям, а не шкодить. Метою діяльності такого господаря не може бути прибуток, а має бути суспільно корисний продукт. Це альтернативні думки, дуже необхідні нам сьогодні, необхідні нашій владі, нашим бізнесменам, нашому суспільству...
Але питання в тому, чи достатній у нас потенціал тієї потрібної інакшості. Колись мій колега, депутат, якому вже за 70 років, їхав у метро. Він зайшов до повного вагона. Усі сидять. Хлопці посунулися й дали йому місце. Заходить жінка. Він підвівся й поступився місцем, на що у відповідь устав хлопчина, який сидів поруч, і запропонував моєму знайомому таки сісти. Ось поведінка альтернативних дій, яка сьогодні має домінувати в Україні.
Відразу хочеться привести ще один приклад. Купує інший мій знайомий домашню ковбасу на ринку. Зважили йому. Він підрахував, що за це має заплатити приблизно 32 гривні. Він дає продавцеві півсотні. Йому повертають 10 гривень здачі й посміхаються. Продавчиня його відверто й нагло обважила. Оце наш маленький олігарх, якому не потрібні правила, не потрібні ефективні господарі, а потрібен хижацький бізнес і відповідна влада.
Але якщо ми хочемо жити справді в цивілізованому суспільстві, нам потрібна інакшість, потрібно навчитися мислити альтернативно, не так, як нас призвичаїли, а по совісті... Буде це — буде «інша» економіка, будуть «інші» господарі, «інша» влада, «інші» кредити в банках...
«НАЙБІЛЬШ СВІДОМИМИ ПАТРІОТАМИ СВОЄЇ КРАЇНИ Є НЕ ТІ, ХТО БАГАТО ГОВОРИТЬ, А ТІ, ХТО ПРАЦЮЄ»
Олена ВАЛЬКОВСЬКА, керівник відділу реклами та зв’язків із громадськістю Кондитерської фабрики «ЖЛ»:
— Ми не вважаємо вартою уваги та наслідування традицію пафосно та голослівно заявляти про соціальну відповідальність, національну свідомість та патріотизм. Для нас основним вкладом, який ми вносимо в розбудову Української держави, є ті робочі місця, що ми створюємо для своїх працівників (більше 3 000 на сьогодні), ті соціальні гарантії, що ми надаємо їхнім сім’ям, податки, які ми сплачуємо в державний бюджет (найбільші в своїй галузі). Ми вважаємо, що найбільш свідомими патріотами своєї країни є ті, хто замість того, щоб багато говорити, просто працює і своєю працею змінює на краще світ навколо себе. З огляду на це, ми з твердою впевненістю можемо сказати — так, ми вважаємо себе представниками національного українського бізнесу, адже завдяки тим, хто працює і розвивається, не зважаючи на всі політичні перипетії, і змінюється на краще світ навколо.