Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

«Газовий безвіз»

Майже рік, як ГТС України керує незалежний оператор
15 грудня, 2020 - 09:16

Північний потік 2 наближається до свого остаточного краху. США суттєво розширили санкційне коло проти обхідних газогонів Кремля. Насамперед — на сертифікаційні та страхові компанії, які вирішать узяти участь у реалізації російського проекту, а також компанії, що згодяться допомогти проекту обладнанням чи технологіями, модернізуючи російські трубоукладальні судна. Під загрозою санкцій опиняться навіть порти, в яких базуватиметься трубоукладальний флот проекту...

У разі краху Північного потоку 2 Росія фізично не зможе обійти українську газотранспортну систему. Відповідно, вона зможе зберегти своє стратегічне транзитне значення та доходи. Тим паче, що за останній рік вітчизняна ГТС продемонструвала вражаючі темпи інтеграції в європейську енергосистему.

Майже рік тому в Україні відбулася важлива енергетична реформа за європейськими стандартами — вітчизняну ГТС відокремили в управління незалежному оператору.

Це стало найбільшим євроінтеграційним кроком України в історії галузі, своєрідним «енергетичним безвізом», вважає генеральний директор Оператора ГТС України (ОГТСУ) Сергій Макогон.

«Вважаю, що анбандлінг був найбільшим євроінтеграційним кроком України в історії галузі. Це стало свого роду «енергетичним безвізом». Ми надали всім трейдерам можливість вільно купувати та продавати газ на європейському ринку. Це — взірець успішності реформи згідно з оцінкою Європейського енергетичного співтовариства. Останній моніторинг показав, що наш ринок газу вже на 84% відповідає всім вимогам Енергетичного співтовариства», — наголосив він у прямому ефірі експертної онлайн-дискусії ENERGY INSIDE на тему «Українська ГТС: курс на Європу».

Крім того, саме анбандлінг став головною передумовою для підписання нового транзитного контракту з Газпромом на ринкових, європейських умовах, нагадав генеральний директор ОГТСУ.

«Оператор ГТС відбувся. Транзит іде. І ми щогодини заробляємо для країни близько 6,8 млн грн доходу. Також лише в цьому році ми плануємо сплатити близько 13 млрд грн податків», — зауважив Сергій Макогон.

Крім того, функціонування незалежного Оператора ГТС України підвищило рівень довіри інвесторів на ринку газу й дозволило залучити в нього більшу кількість суб’єктів. А це підвищило рівень конкуренцію на українському ринку газу, вважає членкиня Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) Оксана Кривенко.

За її словами, анбандлінг — відокремлення ГТС в управління незалежному оператору — пройшов успішно.

«Ми маємо незалежного оператора української ГТС, маємо діючий транзитний контракт. НКРЕКП, як регулятор, здійснив усі необхідні заходи для завершення анбандлінгу, зокрема сертифікацію новоствореного Оператора ГТС України. Також ми видали нову ліцензію на транспортування природного газу та встановили нові тарифи на транспортування за принципом стимулюючого регулювання та в повній відповідності з європейськими тарифним регламентом», — нагадала Оксана Кривенко.

Найуспішнішою реформою в енергетичному секторі України анбандлінг вважають і в Міністерстві енергетики.

«Анбандлінг відбувся. І Секретаріат Енергетичного співтовариства це підтвердив. На сьогодні все працює достатньо коректно. На мою думку, на сьогодні це — найуспішніша реформа в енергетичному секторі України», — сказав в ефірі ENERGY INSIDE заступник міністра енергетики України Максим Немчинов.

Завдяки реформі вітчизняна ГТС нині має перспективи на європейському ринку, переконані фахівці.

Зокрема цього року Оператор ГТС запропонував західним партнерам послугу «короткого транзиту». Таким чином Україна стала своєрідним логістичним містком на східноєвропейському газовому ринку.

Завдяки успішним реформам західних партнерів всерйоз зацікавили й обсяги українських підземних сховищ газу.

Цього сезону паливо до вітчизняних газосховищ закачали майже 90 компаній з понад 20 іноземних країн. Станом на початок листопада іноземні трейдери зберігали в режимі «Митний склад» 10 млрд кубометрів газу. Це в 4 рази більше за показник аналогічного періоду минулого року.

Заступник міністра енергетики України серед подальших перспектив вітчизняної ГТС зазначив також важливість розвитку водневої галузі, а також можливість транзиту середньоазійського газу.

Щоправда, для транзиту газу з Середньої Азії доступ до своєї ГТС спочатку має дати Росія. Але наразі вона монополізована Газпромом. Вирішити проблему вдасться лише після імплементації Росією Третього Енергетичного пакету й надання доступу альтернативним постачальникам до її ГТС.

«Можливо, за 5-7 років за спільної твердої позиції України, ЄС це й станеться», — додав Максим Немчинов.

Олексій САВИЦЬКИЙ, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: