Директор Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) Артем Ситник призначив двох своїх заступників. Тепер допомагати йому в боротьбі з корупцією будуть Тетяна Варварська та Анатолій Новак.
За словами Ситника, наказ про призначення Новака він підписав ще наприкінці минулого тижня, а саме призначення відбувалося за результатами конкурсного відбору. Анатолій Новак займатиметься в бюро правоохоронною діяльністю. Про нового зама відомо небагато. Останній рік підполковник, за словами Артема Ситника, провів у зоні АТО, а також має три вищих освіти — за спеціальностями «правознавство», «психологія», є кандидатом економічних наук. «Новак здатний швидко сформувати бойовий підрозділ в НАБУ у відповідності до новітніх міжнародних стандартів і взяти активну участь в проведенні конкурсного відбору на заміщення інших вакантних посад...» — підкреслив голова Антикорупційного бюро. За інформацією, поширеною в ЗМІ, раніше Новак обіймав посаду голови Київської асоціації ветеранів спецпідрозділу Служби безпеки України «Альфа».
Тетяна Варварська займатиметься фінансовими питаннями. До цього вона працювала заступником генерального директора національного інформаційного агентства «Укрінформ». А ще раніше — в Міністерстві фінансів, де пройшла шлях від головного економіста до заступника директора департаменту з фінансово-економічних питань. За освітою вона фінансист, має диплом Київського національного торгово-економічного університету.
Нагадаємо, що недавно Артем Ситник призначив своїм першим заступником колишнього заступника генерального прокурора Грузії Гізо Углаву. Всього, за словами директора Національного антикорупційного бюро, керівних посад у цьому правоохоронному органі буде не більше чотирьох.
Сергій ГУЛА, голова громадської організації «Ні — хабарництву! Я не даю і не беру хабарів»:
— Я не знаю про цих двох осіб нічого. Для багатьох їхні кандидатури — сюрприз. Для мене є три критерії ефективності роботи голови НАБУ і його замів. Перший — де працюватиме Антикорупційне бюро. Наразі в нього немає ні приміщення, ні матеріально-технічного забезпечення. Тому на отриманні всього цього слід робити сьогодні особливий акцент. Другий критерій — критично важливо, яких детективів наберуть до бюро. Ці 100 осіб стануть фактично кулаком Антикорупційного бюро. Третій — управління і незалежність структури. Те, що Ситник наразі працює у приміщенні Адміністрації Президента — кричущий факт! Такого не повинно бути. Він мав би будувати відомство хоч і на закинутому заводі за Києвом, але точно не в Адміністрації Президента. Як на мене, оцінювати діяльність бюро слід не раніше листопада. Адже влітку і на початку осені його робота тільки організовуватиметься. Тож перші результати будуть восени.
Віталій ШАБУНІН, голова правління Центру протидії корупції, експерт антикорупційної групи Реанімаційного пакету реформ:
— Поки що немає чого оцінювати. Я глибоко не вивчав зв’язки цих людей. Саме Артем Ситник відповідальний за діяльність цього бюро і всього персоналу. В нього є право призначати людей без конкурсу лише на кілька посад. Заступники входять до цього переліку. Він також має право звільняти їх у будь-який момент. І саме голова бюро несе відповідальність як за їхню роботу, так і бюро загалом.
Дати оцінку роботі цих замів можна буде тільки побачивши, як вони працюють. Якщо ж враховувати їхню професійну підготовку, то так, вони задовольняють вимоги обійманих посад. Варварська пропрацювала в Мінфіні й точно розуміється на фінансових потоках, вміє ними керувати та правильно оформлювати. Новак має військовий досвід. Звісно, що цього замало для організації бойових підрозділів, бо в бюро багато складної роботи, яка не є чітко військовою. Тут необхідно буде вчитися. Адже в Україні немає спеціалістів у цій сфері, бо цим ніхто й ніколи не займався.
Як обоє заступники покажуть себе в роботі — побачимо через певний час. Зроблене Новаком можна побачити тільки після отого, як розпочнуться перші затримання та буде забезпечена охорона свідків. Це відбудеться не раніше, ніж через рік. А от роботу заступника з фінансів буде видно відразу. Адже потрібно платити співробітникам бюро, оплачувати їхнє навчання, купувати меблі та техніку для офісу. Саме тому, на мій погляд, наразі найважливіше прослідкувати за компетенцією заступника з фінансів, аніж за створенням бойових підрозділів.
У законі про НАБУ є механізм контролю за його діяльністю — Громадська рада. 15 її членів обираються через інтернет-голосування на сайті бюро, яке відбудеться наступного вівторка. Кандидатури подають громадські організації, й переможців обирають за кількістю голосів за підсумками голосування. Щоправда, я не дуже розумію, як це все відбуватиметься, але подивимося. Зараз вирішуємо ряд технічних проблем, аби голосування було прозорим: як ідентифіковуватиметься людина, чи буде можливість голосувати декілька разів, який ступінь захисту.
В мене є кілька критеріїв оцінки ефективності роботи бюро, його голови і заступників. Перший — кримінальні провадження проти чиновників вищої категорії в корупційних злочинах. При цьому важливо, щоб був обвинувачувальний висновок до суду з максимальною доказовою базою, а не тільки провадження. І потім Антикорупційне бюро має допомагати прокурору відстояти справу в суді, щоб він виніс рішення про обвинувачення із конфіскацією майна та «посадкою» держслужбовців-корупціонерів.
Як швидко це можна зробити? Перші слідства розпочнуться не раніше вересня. Тож по факту — висунення підозр, арешти і передача конкретних справ до суду можуть відбутися не раніше зими. Важливо також подивитися, як відберуть детективів. А також — як організують загалом систему навчання кадрів.