Я твердо переконаний, що наразі серед великої кількості законодавчих «антикризових» ініціатив є одна, яка має бути розглянута найближчим часом — це створення нового єдиного органу, який повинен розслідувати фінансові та економічні злочини, — Служби фінансових розслідувань. І зволікати владі з цим питанням не потрібно.
Не втомлююсь публічно і послідовно вже майже п’ять років пропонувати Концепцію Асоціації платників податків України щодо об’єднання в Службу фінансових розслідувань економічних підрозділів податкової міліції у складі ДФС України, Департаменту державної служби боротьби з економічною злочинністю (ДСБЕЗ) у структурі МВС України і Департаменту контррозвідувального захисту економіки держави (ДКЗЕД) у структурі СБУ. У них виникають проблеми розмежування компетенції, відбувається дублювання повноважень, відсутня персональна відповідальність за «тіньову» економіку, за зловживання і заподіяння збитків, а також має місце відсутність координації взаємодії органів фінансового контролю.
На моє глибоке переконання, за допомогою використання можливостей фінансового моніторингу Служби фінансових розслідувань, завдяки переходу від каральних функцій до функцій аналітики та розслідування з чітким визначенням основних завдань та компетенції новоствореного органу влада буде здатна повернути довіру суспільства до державних органів, наприклад — податкової міліції, цілковите незадоволення роботою якої демонструє все бізнес-середовище.
Безумовно, завданням нового єдиного органу, який буде розслідувати фінансові та економічні злочини, має бути забезпечення фінансової безпеки держави. Це захист державних фінансів як при наповненні бюджету, так і при розподілі бюджетних коштів, ретельна та кропітка робота з системними правопорушеннями, такими як розкрадання бюджетних коштів, ухилення від сплати податків в особливо великих розмірах, робота з протидії відмиванню доходів, отриманих злочинним шляхом, виявленню та розшуку активів, так само отриманих від підслідних економічних злочинів. Це нарешті дасть змогу ліквідувати корупцію в багатьох сферах, що є дуже актуальним питанням сьогодення.
Пандемія коронавірусу — це дуже серйозний виклик для всього світу. Ні для кого не секрет, що в Державному бюджеті України на 2020 рік немає фінансових ресурсів для запобігання поширенню коронавірусної хвороби та подолання її наслідків. До того ж, усім нам уже відчутно, як внаслідок карантину виснажуються фінансові ресурси держави, знижується рівень життя населення, а натомість ще більше зростає рівень «тінізації» та криміналізації економіки.
Міжнародний досвід свідчить про те, що зменшення кількості державних органів фінансового контролю та фінансових розслідувань лише підвищує ефективність їхньої діяльності.
Безумовно, влада повинна невідкладно здійснити все для того, щоб «епідемія» тиску на бізнес нарешті закінчилася. Бізнес має бути захищений від необґрунтованого втручання у свою господарську діяльність та кримінального переслідування.
В Україні у зв’язку з карантином тимчасово призупинили свою діяльність 29% компаній, 6% уже повністю закрили свій бізнес, частина сфер бізнесу залишилася зовсім без доходів, треть власників бізнесу (здебільшого мікро-) заявляють про падіння доходів на 90—100% з початку карантину і вже звільнили до 50% штату своїх працівників, як повідомляє Opendatabot. Це, вибачте, ми провели якихось три тижні на карантині, і невідомо ще, як довго він продовжуватиметься. Тому я маю певність щодо того, що держава повинна більш відчутно й рішуче наразі впливати на фінансові процеси, створювати умови для розвитку економіки та бізнесу, жорстко контролювати і невідворотно «карати» учасників злочинних фінансових схем тощо.
Для мене і, переконаний, для багатьох українців зовсім незрозуміла ситуація з «намаганням» влади створити новий єдиний орган, який має розслідувати фінансові та економічні злочини — Службу фінансових розслідувань. Так, восени 2019 року велика група народних депутатів, представників аналітичних центрів та української бізнес-спільноти, юристів, економістів, фінансистів упродовж двох з половиною місяців активно працювали в робочих групах, і для остаточного ухвалення Закону про створення СФР залишалося зовсім небагато — проголосувати в парламенті, а Президентові — підписати Закон, щоби він набрав чинності і процес розпочався. Натомість працю, час, енергію величезної кількості людей — усіх, хто працював над законопроектом і вірив, що ми насправді рухаємося шляхом створення сучасної правової держави, — текст зауважень від головного юридичного управління ВРУ обсягом у 17 сторінок відправили у «сміттєвий» кошик...
Звертаю увагу уряду і народних обранців на неприпустимість у жодному разі скорочення видатків, закладених на створення Служби фінансових розслідувань у сумі 1,3 млрд грн, шукаючи джерела формування Резервного фонду. Обіцянки й намагання як попередньої, так і теперішньої влади створити єдиний орган досі не виправдалися.
Маю стовідсоткову впевненість, що можуть настати «лихі» 1990-ті роки, якщо не гірше.