Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Гуляти, так гуляти!

В Україні поступово формується вітчизняний ринок розваг
26 червня, 2007 - 00:00

За останні роки такі заходи, як корпоративні зустрічі, презентації, BTL-акції для більшості серйозних підприємців уже стали повсякденними. У народі ж, як завжди, будь- хто не проти гарно відпочити: піти на день народження, весілля, фестиваль, в цирк. Попит на цікавий відпочинок був завжди, утім, лише нині підприємці заговорили про формування нового перспективного ринку — ринку розваг. Підстав для цього, як стверджують самі ж підприємці, у них достатньо: в Україні створено всі передумови для розвитку цієї сфери, адже попит породжує пропозицію. Та хоча в кількості спостерігається позитивна динаміка розвитку, питання якісного росту ринку розваг все ще залишається відкритим.

Окрім подекуди низької якості послуг, індустрія розваг має ще й інші риси молодого ринку. Тут спостерігається деяка стихійність: кількість гравців досить висока, але справді серйозних компаній з досвідом не надто багато. До того ж досить тривалий час у цій індустрії працювали аматори. Спеціалістів же з відповідних професій почали готувати відносно недавно. Саме тому стан індустрії розваг залишав бажати кращого.

Тож деякі гравці цього ринку, що вважають себе основними його учасниками, вирішили об’єднати свої зусилля на шляху побудови якісної індустрії й організували першу в Україні спеціалізовану виставку «Майстри шоу-2007». Цю виставку підприємці небезпідставно вважають початком саме якісних змін на ринку розваг. Проте легким і швидким цей шлях, напевно, не буде, адже, як зазначає директор компанії «Івент Сервіс» Андрій Форосенко, існує проблема в грошах. «Проблема в розвитку й заможності нашого ринку в цілому», — уточнює він і додає, що хоча в Києві безпосередніх гравців на ринку розваг близько трьох тисяч, якісних він може перерахувати на пальцях.

Ринок не заповнений якісною продукцією, тому конкуренції як такої немає. «Компанії не перетинаються, на тендерах вони не конкурують одна з одною», — запевнив журналістів на прес-брифінгу Форосенко. За його словами, навіть якщо послуги якісні, то клієнти інколи не вважають за обов’язкове заплатити за організоване свято або просто хочуть якісні послуги за низьку ціну. А, наприклад, для старту бізнесмену- початківцю на ринку розваг потрібно близько однієї тисячі доларів (це по-мінімуму), а для більш-менш солідної компанії — 42 тисячі доларів строком на півроку. Цього, за словами Форосенка, для старту бізнесу має вистачити. Утім, для ефективної й тривалої роботи фінанси мають бути ще більшими, адже організація будь-якого свята — завжди можливість непередбачених витрат.

Анатолій Коробкін, президент асоціації піротехніків України, солідарний із колегою. І хоча феєрверки сьогодні часто є невід’ємною частиною будь-якого великого свята, «якісний ривок буде тоді, коли за нього заплатять!» — упевнений президент асоціації. Якщо проаналізувати саме цю галузь, то ціни феєрверків у нашій державі і за кордоном надзвичайно різняться. Як стверджує Коробкін, у Барселоні в 2005 році на одному зi свят феєрверк коштував два мільйони доларів. В Україні ж десять тисяч доларів на феєрверк вважається зависокою ціною. Причина такої тенденції — небажання людей платити великі гроші, коли подібні пропозиції, але значно дешевші, пропонує низка малих підприємств. Утім, якість послуги, безпека проведення в такому разі теж відповідно знижуються. «Проте таким компаніям- одноденкам «дають жити» саме замовники», — обурюється Коробкін. І це попри досить жорсткий контроль відповідних підприємців з боку державних органів. Про занадто жорсткий контроль говорить і Коробкін, проте додає: «І правильно роблять!».

Роль цирку на нинішньому ринку розваг теж значна. Проте так було не завжди. Як відверто зізнався Микола Кобзов, президент однойменного Циркового союзу, десять років тому цирком особливо не цікавилися. Однак сьогодні ситуація кардинально змінилася — попит на нього щорічно зростає. Навіть артистів не вистачає. «Та були часи, коли я платив за те, щоб на якомусь святі ми могли поставити цирковий номер. Тепер, слава Богу, платять уже мені...» — розмірковує Кобзов. Утім, все одно скаржиться на те, що до цирку люди в нас ставляться несерйозно, як це роблять за кордоном, хоча в Україні й ціни менші, й рівень виконання не гірший. «Людей, що зайняли перше місце в Монте-Карло, тут навіть на свято не хотіли брати!» — обурений нинішнім ставленням до цирку Микола Кобзов.

Проте в цілому в Україні є можливості для створення нового прибуткового ринку. Як зазначила викладач Університету культури і мистецтв Марина Пашкевич, у нас є своя школа кадрів, свої професіонали, традиції... «Та й будь- який товар нині не може обійтися без піару, адже виділятися вже просто необхідно. Піар — це необхідність», — упевнена Пашкевич. І хоча на даному етапі схема проведення свята більшості компаній ринку розваг — це еротика-обжерливість-гумор, «свято — це серйозно!» — впевнені у свою чергу підприємці. Що ж, для них справді серйозно, адже це їхній заробіток. А в споживачів з’явиться можливість проводити свій вільний час безтурботно, якісно і за справедливою ціною.

Олексій САВИЦЬКИЙ, «День»
Газета: 
Рубрика: