Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

...Хто відправиться в політ?

Лише десята частина українців хоч раз на рік подорожує авіатранспортом. Цей показник — один із найнижчих у Європі
28 березня, 2013 - 12:19

Минулого року українські авіакомпанії перевезли 8,1 мільйона пасажирів, що на 8% більше, ніж 2011-го. Причому на внутрішніх рейсах — близько 1,3 мільйона осіб. Попри те, що цей показник на 9,3% більший, ніж минулорічний, через низьку рентабельність для авіаперевізників внутрішні рейси все ще залишаються малопривабливими. Відтак, державі доводиться вживати нових заходів для того, щоб стимулювати компанії йти і на ці маршрути.

«Потрібно, щоб компанії, які мають інтерес на українському ринку, виконували регіональні польоти з нульовою рентабельністю, отримуючи за це можливість працювати на рентабельних напрямках. У цілому, це — не новий механізм. Так працює цивільна авіація у всьому світі», — переконаний гендиректор Державного підприємства обслуговування повітряного руху України Юрій Чередниченко. За його словами, гарним прикладом є компанія Lufthansa, яка на внутрішньому ринку Німеччини не заробляє великих коштів, а виконує, по суті, доставку пасажирів у великі аеропорти, звідки перевозить їх на інші континенти, що й дає основний прибуток.

Працювати на нерентабельних напрямках за умови значних знижок згодні й самі перевізники. Вони радять аеропортам заробляти не на зборах, а на послугах для пасажирів — магазинах, готелях, обслуговуванні, як це роблять у Європі, обіцяючи забезпечити натомість великий пасажиропотік.

Нещодавно президент авіакомпанії «Міжнародні авіалінії України» Юрій Мірошников заявив, що країні потрібен базовий перевізник. Мовляв, таке має кожна країна. «Це — перевізник, який має найвищі стандарти якості. І це — перевізник, з яким держава може укласти договір соціального партнерства», — пояснив він. Мовляв, компанія відкриває пріоритетні для держави напрямки, а натомість отримує пільги, пасажири ж — дешевші квитки.

«Статус флагманського не тільки розширює його права, а й накладає на нього певні зобов’язання. Так, компанія зобов’язується, наприклад, розвивати той чи інший аеропорт, відправляти звідти не менше певної кількості рейсів, надавати соціальні тарифи для населення на внутрішніх рейсах тощо», — відзначає Мірошников.

На роль флагманського перевізника явно розраховує сама МАУ. Раніше вона з «АероСвітом» ділила в Україні найбільшу долю ринку авіаперевезень. Тепер, після того, як «АероСвіт» втратив більшу частину напрямків, лишилася найбільшим гравцем.

Це не подобається іншим учасникам ринку. «Останнім часом від наших чиновників ми чули багато розмов про те, що ведуться переговори з іноземними авіакомпаніями про початок польотів до України. Це означає, що уряд підтримує конкуренцію. Але в той же час ми чуємо, що представники авіаційної влади хочуть підтримувати певну авіакомпанію в Україні. Яка ж у них стратегія?» — дивується комерційний директор «Візз Ейр Україна» Наталія Артемова. «Україні не вистачає конкуренції на авіаційному ринку. Я згодна з тим, що бути флагманською авіакомпанією на ринку — це виграшна позиція, якщо дивитися з боку перевізника. Але це веде до того, що перевізник втрачає відчуття конкуренції й того, що хтось дихає тобі в потилицю, стимулюючи використовувати ресурси найбільш вигідним чином. І з плином часу стає все складніше вловити ситуацію. З точки зору пасажира це — поразка, оскільки в нього не залишається вибору», — висловила вона свою думку Центру транспортних стратегій.

Тим часом МАУ вже отримала від держави протекцію — їй віддають кращі маршрути. Як заявив перший заступник глави Державіаслужби Олександр Гречко, видаючи дозволи на нові польоти, ДАС не дасть конкурентам «блокувати роботу національного перевізника». Багато авіакомпаній, серед яких «Візз Ейр Україна», «Ютейр-Україна» та Air Onix, подали заявки на маршрути, від яких відмовилася авіакомпанія «АероСвіт». За словами чиновника, певні напрямки МАУ намагалася отримати роками, тому справедливо віддати їх саме цьому перевізнику. МАУ вже дісталися майже всі напрямки, по яких раніше літав «АероСвіт». Інші авіакомпанії змогли отримати призначення лише в ті країни, з якими в України немає обмежень за кількістю призначених перевізників, частот або пунктів призначень.

Наприкінці минулого року Мінінфраструктури дозволило аеропортам надавати знижки до 80% на оплату аеропортових зборів. Аеропорт «Бориспіль» заявив про намір ввести знижки для авіакомпаній при відкритті нових рейсів, а також при виконанні дальномагістральних перевезень. Знижки на зліт-посадку далекомагістральних літаків, а також на оплату пасажирського збору за трансферних пасажирів будуть діяти на постійній основі. Систему знижок на оплату аеропортових зборів ввів і аеропорт «Донецьк». В аеропорту «Жуляни» ввели стимулюючу систему зниження розмірів аеропортових зборів відповідно до додаткових обсягів пасажирів та повітряних суден, які забезпечуються конкретною авіакомпанією та обслуговуються в аеропорту.

Утім, як зазначає гендиректор міжнародного аеропорту «Бориспіль» Антон Волов, подібні заходи не матимуть на вартість квитка значного впливу. «Навіть якщо ми взагалі не будемо брати грошей з авіакомпаній — пасажир зможе розраховувати на незначну знижку на квитку. Вартість самого літака, його технічного обслуговування має незрівнянно більший вплив на формування тарифів», — сказав він.

Та й самі авіаперевізники розуміють, що більшою мірою вони залежні від платоспроможності населення, на яке вплинути не можуть. І констатують, що квитки на перельоти в Україні залишаються одними з найдорожчих. Експерти підрахували, що лише десята частина українців хоч раз на рік подорожує літаком, і цей показник один із найнижчих у Європі.

Андрій МУРАВСЬКИЙ
Газета: 
Рубрика: