Третя декада січня, протягом якої Україна розраховувала врегулювати з РФ питання тарифної політики в сфері транспортування міжнародних залізничних вантажів, уже добігає кінця.
Як повідомлялося, нещодавно сторони підвищили ставки тарифів на перевезення міжнародних вантажів. З 1 січня, згідно з рішенням Федеральної енергетичної комісії уряду РФ, російська сторона підвищила в середньому на 12% ставки на транспортування міжнародних залізничних вантажів. При цьому ставки на транспортування нафтопродуктів, коксівного вугілля, коксу — товарів, що мають стратегічне значення для України, підвищено на 22 — 48%.
Отже, першою «почала» тарифну суперечку Росія. Начальник головного комерційного управління державної адміністрації залізниць «Укрзалізниця» Віктор Чорний повідомив, що українська сторона розцінює підвищення ставок як «дискримінаційний захід» і виступатиме за його скасування. В. Чорний завагався з прогнозуванням можливого впливу нових тарифів на економіку українських підприємств у майбутньому. Але при цьому відзначив, що зміни заявленого сукупного обсягу транзитних вантажів із РФ через Україну на лютий зачепили не стільки обсяг, скільки структуру транзиту.
Як крок у відповідь Україна з 12 січня ввела підвищення в середньому на 15% ставок до тарифів на транспортування транзитних залізничних вантажів, що прямують до Росії або з неї. Проте українські залізничні транзитні тарифні ставки в середньому в 2 — 2,5 разу нижчі за російські.
Чим і коли завершиться ця дивна «залізнична війна»? Чи буде вона останньою на Єдиному економічному просторі? Зрозуміле одне, що створення ЄЕП має супроводжуватися не нарощуванням, а ліквідацією штучних бар’єрів. Інакше питання про доцільність такого об’єднання виникатиме знову й знову.