Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Iмпортерів «утискають» у рамки

Підприємці закликають зменшити корупцію на кордоні, а митники —декларувати реальну вартість товару
15 лютого, 2011 - 00:00
У ДЕРЖАВНІЙ МИТНІЙ СЛУЖБІ УКРАЇНИ ВВАЖАЮТЬ ЗА НЕОБХІДНЕ СПІЛЬНО З СБУ ТА ПРАВООХОРОННИМИ ОРГАНАМИ ПРОВЕСТИ В ОДЕСЬКОМУ ТА ІЛЛІЧІВСЬКОМУ МОРСЬКИХ ТОРГОВЕЛЬНИХ ПОРТАХ ЩЕ Й АУДИТ УСІХ КОНТЕЙНЕРІВ, АБИ ПЕРЕВІРИТИ В НИХ НАЯВНІСТЬ ТОВАРІВ / ФОТО КОСТЯНТИНА ГРИШИНА / «День»

Проблеми з митним оформленням вантажів у портах Південної митниці вирішено. Нині в одеських портах міститься близько восьми тисяч контейнерів, і ситуація з їх розмитненням, за даними митників, входить у звичайну колію — за день у середньому оформлюється 300—350 контейнерів.

Нагадаємо, що контейнери з імпортними товарами почали накопичуватися в Одеському та Іллічівському портах з 14 до 26 січня 2011 року. Як відзначають підприємці та представники профспілок митних брокерів і перевізників, що працюють в цих портах, силові органи разом з митниками вимагали хабарів за пропуск контейнерів. Натомість стражі кордону заявили, що на бізнес ніхто не «тисне», просто в портах обласне управління СБУ проводить дії з профілактики попередження незаконного переміщення товарів через кордон.

Ситуацію з розмитненням контейнерів почали вирішувати після втручання голови Одеської обласної державної адміністрації Едуарда Матвійчука, розповіли «Дню» митні брокери. 1 та 7 лютого 2011 року губернатор зустрівся з представниками бізнесу, митників та силових органів.

Як розповів «Дню» заступник голови Одеського профсоюзу митних брокерів та підприємців Віктор Остапенко, на цих зустрічах усі сторони мали змогу почути один одного і поставити актуальні запитання. Однак, як каже він сам, навіть після цього в бізнесу залишилися запитання.

За період контейнерної блокади підприємці отримали збитки, робить висновок В. Остапенко. Щоправда, точна цифра, за словами заступника голови Одеського профсоюзу митних брокерів та підприємців, ще обчислюється. При цьому він визнає, що знизити втрати бізнесу вдалося за рахунок того, що порти погодилися знизити на 20% ставку на стоянку.

Прокоментувати причини січневої затримки під час розмитнення вантажів в одеських портах «День» попросив заступника голови Державної митної служби України Сергія СЬОМКУ:

— Яка тепер склалася ситуація з розмитненням контейнерів в Одеському та Іллічівському портах?

— Давайте порівняємо митне оформлення вантажів у цих портах у період з 1-го до 6 січня і з 1-го до 6 лютого 2011 року. За перший період у січні в Іллічівському порту (в режимі внутрішнього та прохідного транзиту) оформлено 485 контейнерів, у лютому — 2134 контейнери. По Одеському порту цифри відповідно — 880 і 3058 контейнерів. Тобто динаміка протягом двох місяців зросла майже в чотири рази. Це вказує на стабілізацію ситуації. Можна передбачати, що Південна митниця повернеться на грудневий показник пропуску контейнерів на внутрішні митниці — в середньому 300—350 контейнерів на день — 15 лютого. Уже з початку лютого в обох портах стабільно втримується середній показник зберігання ввезених контейнерів на рівні близько восьми тисяч фізичних одиниць на добу.

— Серед причин затримки розмитнення товарів на Південній митниці брокери та підприємці називають вимагання хабарів зі сторони митників. Ваш коментар.

— Із 16-го до 24 січня 2011 року затримки з митним оформленням товарів виникли внаслідок проведених обласним управлінням СБУ дій з профілактики попередження незаконного переміщення товарів через кордон. Ці завдання покладені на них за законом. Але в одеському регіоні склалася така практика, що коли починається перевірка СБУ, то вона тягне за собою параліч у суб’єктів підприємництва та експедиторів на кордоні. Були такі дні, коли контейнери для оформлення не подавалися, хоч уже прибули в порт. Бізнес, припустимо, хотів перечекати перевірку. Чому? Якщо в контейнерах дійсно міститься товар, який заявлений у транспортних та супровідних документах, то чого боятися його задекларувати і пред’явити митниці? У такому разі жодних проблем під час митного оформлення не виникає.

— Уточню: прокоментуйте заяви бізнесу про те, що з Києва прийшла неофіційна команда платити митникам «відкат» за кожен контейнер.

— Вимагання хабара — це злочин, за який потрібно карати. Але в такому разі мають бути докази цього злочину. На зустрічі з одеським бізнесом я просив навести факти на підтвердження їхніх слів, і ми одразу їх пустили б у перевірку. Але офіційних заяв досі не надійшло. Тому поки що такі заяви розцінюю як словесну інсценуацію.

— Яку суму митних платежів недоотримала митниця за тиждень з’ясування контейнерного питання?

— Південна митниця дає близько 30 мільйонів гривень митних платежів за добу. Тобто за місяць — це близько 800 мільйонів. За нашими підрахунками, від затримки оформлення контейнерів митниця недоотримала близько 200 мільйонів гривень. Однак ситуація стабілізувалася. До 15 лютого проблему з митним оформленням накопичених товарів у контейнерах буде вирішено, і сума недоотриманих доходів з певною часовою затримкою обов’язково надійде в бюджет.

— Ви кажете, що підприємці не подавали документів на розмитнення, а вони, навпаки, стверджують, що навіть зареєстровані до оформлення контейнери та вантажівки не оформлялися, а просто утримувалися в портах.

— Це виключено, бо в разі відмови в оформленні вантажу видається відповідна картка, в якій мають бути зазначені причини таких дій.

— Усе це правильно. Але, за словами бізнесу, ці картки теж не видавалися.

— Ми намагалися перевірити цю інформацію і просили бізнес надати інформацію про те, на якому етапі, в якому відділі, який інспектор, коли саме порушив норматив про видачу картки про відмову в розмитненні товару. Але знову ж таки — жодних зрозумілих пояснень. Надавалася дуже загальна інформація без бажання конкретизувати її.

Наталя БІЛОУСОВА, «День»
Газета: 
Рубрика: